3018
Sök

Sommardäck...Någon som har ett enkelt svar NÄR man kan köra med dem?

1 723 Inlägg
28 mars 2010
Är det snö på vägen - vinterdäck. Är det barmark - sommardäck. Och är det vinterhalvår, använd bara vinterdäck. När blev det här så jävla svårt egentligen? Eller är det bara suget efter fräscha fälgar som spökar?
Senast redigerat av falloutboy (28 mars 2010)

Dödsmetallare
17 Inlägg
28 mars 2010
_night_stalker_ skrev:
Sista datum vinterdäcken får sitta på är 31 april. MEN om det ligger snö kvar där man bor eller där man ska åka så får man ha vinterdäcken på.

31 April?? wtf tongue

1 827 Inlägg
28 mars 2010
falloutboy skrev:
Är det snö på vägen - vinterdäck. Är det barmark - sommardäck. Och är det vinterhalvår, använd bara vinterdäck. När blev det här så jävla svårt egentligen? Eller är det bara suget efter fräscha fälgar som spökar?

Sen du har tolkat regelverket fel. wink

Under vinterhalvåret är det endast krav på vinterdäck om vinterväglag råder, efter 31 mars (numer 15 april?) så finns det inte längre något krav. Jag kan komma och åka på nästintill blankslitna R-däck i snöstorm 1 april utan att Polisen kan säga ett skit.

Det har hänt ett par vintrar i skåne att jag skitit i vinterdäck helt eftersom här oftast inte är så mycket snö. Är där ingen snö i december är det heller inget krav på vinterdäck...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Musiker
472 Inlägg
28 mars 2010
Kan ju visserligen bli väääldigt väldigt, väldigt väldigt halt även utan snö, eller kanske snarare speciellt då...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

5 198 Inlägg
28 mars 2010
mellan 1april och 15 april är det inge KRAV på vinterdäck,, men däremotså får dubbdäcken sitta på till 15 april om inte väderleken kräver annat

2 751 Inlägg
28 mars 2010
Kan inte någon moderator skapa en spikad tråd om Sommar/vinter däck. Kommer ju upp sådana här trådar varje dag.

Who Djaa bless no man curse

97 Inlägg
28 mars 2010
Ja det var det jag menade smile Det va någon innan som sa 30onde.
Jag har mina på redan och det har funkat fint smile
PMPerformance skrev:
skyttman skrev:
Det är bytt till den 15 april nu.

de gäller endast dubbdäcken som förut var 30 april om inte vinterväglag råder
annars är de från 1 april du får åka med sommar däck gäller samma sak där med vinterväglag

I got Dubs!
2 423 Inlägg
28 mars 2010
Ska slänga på mina till veckan smile

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
399 Inlägg
28 mars 2010
vore jag du skulle jag lägga på sommarhjulen till rekonden det går ju alltid att byta tillbaka till vinterhjulen senare om det skulle finnas behov av det, visst det är lite xtra skruvande att byta tillbaka men det är ju lite roligare att få sommarhjulen rekondade inför sommaren istället för vinterhjulen.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

1 723 Inlägg
28 mars 2010
Eisenhut skrev:
falloutboy skrev:

Under vinterhalvåret är det endast krav på vinterdäck om vinterväglag råder, efter 31 mars (numer 15 april?) så finns det inte längre något krav. Jag kan komma och åka på nästintill blankslitna R-däck i snöstorm 1 april utan att Polisen kan säga ett skit.

Det har hänt ett par vintrar i skåne att jag skitit i vinterdäck helt eftersom här oftast inte är så mycket snö. Är där ingen snö i december är det heller inget krav på vinterdäck...

nej jag förstår att det är krav om vinterväglag råder, men enklast är ju att ha på vinterdäck istället för att börja fundera. det var så jag menade. vanligvis så snöar det ju nångång.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 mars 2010
Fladdermusen skrev:
vore jag du skulle jag lägga på sommarhjulen till rekonden det går ju alltid att byta tillbaka till vinterhjulen senare om det skulle finnas behov av det, visst det är lite xtra skruvande att byta tillbaka men det är ju lite roligare att få sommarhjulen rekondade inför sommaren istället för vinterhjulen.

annars så kastar man in sommardäcken i skuffen och ber dem rekonda dem och skita i vinterdäcken  ^^
Senast redigerat av TS_quattro (28 mars 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 265 Inlägg
28 mars 2010
snöar ännu

1 224 Inlägg
28 mars 2010
Kolla på vv.se och sök på däckfrågor.
Anledningen att samma fråga alltid uppstår är att varenda person som får för sig något talar utan att veta.
Gud gav oss två öron och en mun. Inte tvärtom
Tack tongue
Senast redigerat av Mazda6sex (28 mars 2010)

i-vtec Do you?

Trucker
2 710 Inlägg
28 mars 2010
Finns tusen trådar om detta. HUR svårt kan de va egentligen? 1okt-31mars MÅSTE du ha vinterdäck. Därefter väljer du själv om det är läge eller ej att använda dom. TOM 15pril FÅR du ha dom, har varit 30 april men nu har det ändrats! Även "måste"-perioden kommer att förkortas

Fart missbrukare

dARKiE
5 031 Inlägg
28 mars 2010
BMWgrabben skrev:
Finns tusen trådar om detta. HUR svårt kan de va egentligen? 1okt-31mars MÅSTE du ha vinterdäck. Därefter väljer du själv om det är läge eller ej att använda dom. TOM 15pril FÅR du ha dom, har varit 30 april men nu har det ändrats! Även "måste"-perioden kommer att förkortas

Om det inte råder vinterväglag alltså om det inte finns något av följande på vägbanan snö, is, snömodd eller frost  så får man köra med sommardäck. Inget MÅSTE att ha vinterdäck då.

finns klart å tydligt på vv.se
Senast redigerat av Darkie (28 mars 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

2 266 Inlägg
28 mars 2010
Eisenhut skrev:
falloutboy skrev:

tänk på att de måste vara minst tre mm mönsterdjup om de blir snö på vägen gäller även sommar och vinterdäck

svetsdiff !!!

Dödsmetallare
17 Inlägg
28 mars 2010
BMWgrabben skrev:

1 December är det ju..

"Under perioden 1 december till och med 31 mars ställer vi i Sverige särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller både för svensk- och utlandsregistrerade fordon.
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen."

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/shopp … _4611.aspx

5 198 Inlägg
28 mars 2010
Undrar hur många som ska skriva samma svar ?

12 086 Inlägg
29 mars 2010
BMWgrabben skrev:

Man får ha vinterdäck året runt, bara det inte är dubbar i dom..

164 Inlägg
29 mars 2010
Du får köra sommardäck på julafton om det är 5 grader varmt o snöfritt.

Sök