3754
Sök

Ford Escort -88 1.6i ingen gnista, hela högspänningsdelen utbytt

3 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Det är en gammal bil jag vet. Som student har jag valet att försöka fixa den eller skrota möget. Jag ber Er ödmjukast om hjälp.
En morgon (snart två veckor sedan) startade bilen men lade av efter typ 1 minut. Den var svårstartad men gick igån. Medan jag körde hackade den till lite då och då men jag kom fram där bilen lade av utan att jag rörde något (från tomgång).
Jag har bytt:
tändstift
tändkablar (alla fem såklart)
fördelarlock
rotor
tändspole.

Grejen är att där är 12 volt in på tändspolen och allt annat lyser och funkar fint, startmotorn går, bränslepumpen går men jag får inte gnista i stiften.

Någon som vet något?

Det finns en kabel som ser lite skadad ut som löper från kabelhärvan och in i fördelaren bakom locket. Jag vet inte vad det är och den finns inte med i min meckarhandbok och jag vet inte ens om den har med tändningen att göra.

Om det är någon som vet något uppskattas det mycket.

/Tobias

16 Inlägg
21 mars 2010
#2
Fördelaren?

103 Inlägg
22 mars 2010
#3
Kollat vevaxelgivaren?


3 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
#4
Fördelaren? Jag vet inte riktigt vilken del vi pratar om här. Jag har bytt fördelarlocket, rotorn och tändkablarna.

Vevaxelgivaren: Har du någon aning om det är ett vanligt fel eller så? Den är ju inte helt lätt att felsöka...

3 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#5
Tack så mycket!

Jag har nu bytt fördelare och tändmodul och nu har jag gnista. Men har då fuckat till det med tändkablarna. Någon som kan kolla på sin skorv hur de ska sitta?
Min är den fördelaren som slutar med 007.

Tack för hjälpen


Sök