3377
Sök

Plana volvo topp b230

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
hej!

jag skall plana min topp tänkte jag.. det är en volvo b230 motor med 8v
hur mycket är vettigt att plana? tänkte köra med ställbart kamdrev också så man ställa om graderna.

hur mycket borde man ställa om graderna i förhållande till att man planar?
ge gärna exempel

skall även köra med k-kam ochlite sånt.

mvh David

2 021 Inlägg
31 mars 2010
Har 1,5mm planad i min vinterbil, kamremen är lite småslapp så jag gissar att det är på gränsen. så mer än 1,5mm så är det Pinto kamrem som gäller.

040 RedLine
1 219 Inlägg
1 april 2010
Max är väll 3mm man kan plana, men då krävs en kamrem med en kugg mindre, men rätta mig om jag har fel;P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 april 2010
hade 2mm i isbilen gick fint men körde med ford kamrem

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

308 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
The_Mechanic skrev:

okej vilken ford kamrem är det som ni pratar om?
jag hade tänkt att köra på justerbart kamdrev men det behövs inte om man kör med ford kamrem?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 april 2010
Nagz skrev:
The_Mechanic skrev:

jag hade tänkt att köra på justerbart kamdrev men det behövs inte om man kör med ford kamrem?

ford sierra 8v har jag för mig det är
Senast redigerat av turboforssen (1 april 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

308 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
Nagz skrev:
The_Mechanic skrev:

ford sierra 8v har jag för mig det är

okej tror. vill gärna veta helt säkert big_smile

om man tar 3 mm går det att köra med ford sierra 8v kamrem då utan att behöva ställa om graderna med justerbart akmdrev?

mvh david

583 Inlägg
1 april 2010
Nagz skrev:
hej!

jag skall plana min topp tänkte jag.. det är en volvo b230 motor med 8v
hur mycket är vettigt att plana? tänkte köra med ställbart kamdrev också så man ställa om graderna.

hur mycket borde man ställa om graderna i förhållande till att man planar?
ge gärna exempel

skall även köra med k-kam ochlite sånt.

mvh David

Får man fråga varför du skall plana toppen?. Är det för att få den rak? eller för skojjs skull? eller ifall du vill få högre kompression?.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

22 Inlägg
1 april 2010
jag kör 2mm planad topp i min bil och det fungerar jätte bra, den går fint och är pigg och man kan fortfarande köra med orginal kamremmen men då du ska byta drev och kam borde du kanske leta efter en lämpligare kamrem som passar bättre.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 april 2010
planar man över 1,5 mm ökar risken för att remmen kuggar om man har 123 kuggars!!

sen planar du för mycket får du ju börja tänka på att motorn kan börja knacka... slut på 95 oktan då wink

hur många grader du ska justera kan du ju räkna ut... planar du 2mm kommer ju remhjulet 2mm närmare vevaxeln, alltså ska remhjulet justeras 2mm på omkretsen  för att vara tillbaka vid originalinställningen. Men så lite som man planar så märks de inte, gör inget om kammen går in en aaaning senare heller...

308 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
planar man över 1,5 mm ökar risken för att remmen kuggar om man har 123 kuggars!!

sen planar du för mycket får du ju börja tänka på att motorn kan börja knacka... slut på 95 oktan då wink

hur många grader du ska justera kan du ju räkna ut... planar du 2mm kommer ju remhjulet 2mm närmare vevaxeln, alltså ska remhjulet justeras 2mm på omkretsen  för att vara tillbaka vid originalinställningen. Men så lite som man planar så märks de inte, gör inget om kammen går in en aaaning senare heller...

jag har tänkt att köra på 98 oktan i bilen...
men tror du att det är lämpligt att plana toppen 2,3 - 2,5 mm och k-kam extraktor och ford sierra 8v?
finns riskt för knacking vid denna lilla bontrimmningen.

har eventuelt tänkt att porta toppen lite.

mvh

Sök