3360
Sök

Många rostlagningsfrågor, lack m.m.

15 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej på er alla muppar! smile

Ska piffa upp en gammal Mazda 323 från 86 i vinter tänkte jag.
Besiktigade den igår och de enda fel jag fick var ett hjullager som var dåligt och ett sprucket bromsrör. Inga rostanmärkningar överhuvudtaget big_smile Mycket bra resultat från en sån gammal bil tycker jag.Så jag har nu tänkt att lackera om den och lite sånt, och eftersom detta är mitt första objekt (första seriösa åtminstone) så har jag ganska många frågor. Det är ju inte tänkt att dessa reperationerna ska hålla i 50år, och inte lägga flera flera tusen på bilen i olika superrostskyddsmedel, spackel å dylikt, så jag är ju inte SÅ pass seriös, men några år i alla fall hade ju varit bra.

1. Ungefär 1dm av skärmkanterna bak är genomrostade i mitten, fast bara precis vid det här vecket in på skärmen är borta om man säger så. Har bestämt mej för att det blir spackel som gäller här, för jag har ingen tillgång eller erfarenhet av en MIG-svets överhuvudtaget. Snubben jag ska vara hos, är visserligen expert på gassvets (argonsvets kanske det heter?), men går den att svetsa plåt med? Isåfall byter jag ut spackeln mot att svetsa dit ny plåt. Iallafall, har ju hört många olika sätt att laga detta på. Efter själva slipandet å borttagningen av all rost, som jag har ganska bra koll på redan, vissa vill spackla först, å sen grundmåla å sist lacka, medans andra säger tvärtom. Först grundmåla sen spackla. Eller blir det bästa kanske att först grundmåla, sen spackla å sen ny grundfärg över spacklet också?
Vilket är det bästa sättet just för skärmkanterna? Och skulle även vilja ha tips på val av spackel, grundfärg och andra tänkbara medel som kan behövas ifall jag missat nåt?

2. Är det någon mening att överhuvudtaget ge sej på och rostskydda t.ex länkarmar, fjäderben, fjäderbenstallrikar och sånt, som är lite rostigt på den, eller e det bara löjligt? smile
Efter man snyggat till det, vad ska man sen rostskydda det med isåfall? Tektyl?

3. Finns ett par stenskott på huven som det börjat bli lite rostbildning kring. Bara ytrost än så länge, men vad är det bästa att göra åt sånt? Slipa rent, å sen på med bättringsfärg och slipa till det, eller köra nåt rostskydd på dessa små ställena också, innan den stora lackeringen så att säga?

4. När man sen ska ge sej på själva nerslipandet av lacken på bilen då. Hade ju inte tänkt å göra plåtrent precis, men rugga upp det lite. Val av sandpapper här? Ska väl vara ett par olika man kör med?Har för mej det var något med våtslip också. Vad är fördelen med det egentligen? Och nej, jag har INGEN blästring eller slipmaskin överhuvudtaget, annars vet jag att det säkert är bättre att slipa med.

5. Någon som har erfarenhet av att sänka dessa små skönheterna genom att kapa fjädrarna? Hur mycket man kan kapa, men ändå så att dom inte blir underkända vid besiktningen?

6. Rostskydd av hjulhus? Vad använder man bäst här för medel? Tektyl här också? big_smile
Minns min förra Mazda som man i princip kunde sitta nere vid bakhjulet å prata med passageraren i baksätet genom de stora hålen, så jag vill inte vad med om rost där, å tänkte vara lite förutseende smile

7. En annan, kanske lite korkad fråga. Jag vet faktiskt inte för jag har aldrig provat, men e det nån höjdare å lackera kofångarna? De är väl av plast eller vinyl tror jag. Känns som att det inte kommer å bli såvärst bra, men hade varit kul om det gick smile

Känner att det var nåt mer jag skulle fråga om, men det e bäst jag hejdar mej nu innan ni tror jag e helt inkompetent å bara säger ”Lägg ner det där projektet”. Hihi..Men jag frågar hellere än att chansa helt enkelt.
Alla tips och svar är välkomna i alla fall smile
Senast redigerat av nissenissen (10 oktober 2006)


Sök