2996
Sök

Svårstartad VW Golf

21 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej! Har enGolf av årsmodell 2000 med maskin typen 1.9 TDI. Felet med den har börjat komma nu då kölden börjat komma. Den är grymt svårtstartad. felet är att den glöder ej, glödlampan tänder endast till en halv sekund och slocknar snabbt.
Har i all ivrighet försökt fixa felet själv men nu börjar tålamodet ta slut.
först kollade jag stiften, dom var bra och då jag gav dem ström gnistade dem till.
Tog en provpenna och märkte att då polaren vred på nyckeln kom ej någon ström ur kablarna till stiften.
Efter det kollade jag relät, relät knäpper till och knäpper av då jag vrider på nyckeln.
då fick jag tips om att det finns en skilld tempgivare som anger när den skall glöda och den består av fyra temperatur kollande poler. den böt jag imorse och glad montör som man var satt jag mej bakom ratten och märkte ingen skillnad. fick såga på startmotorn 8-10sek innan den gick igång.
nu måste jag få hjälp! behöver bilen dagligen och vill ej förstöra mera än vad man måst.
Finns det någon säkring på vägen som ej är märkt nånstans? återförsäljaren visste inte säkert oberoende hur mycket han knapprade i auto data.
Snälla hjälp mig någon! MvH: Micke

The one who is trying is the one who suceeds!

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
6 oktober 2006
#2
Någon säkring ska de ju inte vara. Kan jag inte tro iallafall. Och Jag tycker de är lustigt att de inte kommer någon ström ur kablarna till stiften.

Allt för den där jävla hatten!

21 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#3
mm, börjar bli lite confused. för någonstans så stannar strömmen, men var är ju frågan eftersom det inte finns så många olika strömbrytande möjligheter!

The one who is trying is the one who suceeds!

460 Inlägg
6 oktober 2006
#4
Glödningen styrs väl av ECU boxen på tdi motorerna har jag för mig.



A.E
bilverkstadsägare i 25år

21 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#5
mm, går in i port uttag 43 på boxen.. men om felet skulle ligga där skulle det ju vara ett dussin till problem med bilen, men det är det ej! endast glödningen är åt helv. om relät knäpper, kan det vara söndert på utgående sidan för det? har bara hört att om relät knäpper vid nyckel pådrag så skall det vara i skick. men behöver väl ändå inte ge ut ström för det?

The one who is trying is the one who suceeds!

21 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#6
Någon som har några ideér?

The one who is trying is the one who suceeds!

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#7
Om relät klickar när nyckeln vrids i tändläge så borde det fungera, men om kontaktytorna inuti är brända så är det inte säkert att det kommer ut någon spänning. Sedan beror det ju på om det kommer in någon matningsspänning till relät också.

10 Inlägg
8 oktober 2006
#8
Vet inte säkert hur det är på dom nyare golfarna, men på de äldre sitter det ju en speciell säkring i motorrummet till glödströmmen,modell större,på väggen mot kupen.. annars lutar det väl åt att reläet bara klickar men inte ger ordentlig kontakt. Har du provat att dra en kabel direkt från batteriet till stiften en tio femton sek och sen starta? så du vet säkert att dom är ok alltså..

21 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#9
Nu har jag bytt relät och ingen skillnad:( Jo jag kopplade direkt ström till stiften och dom gnistade mera än nånsin. hört om den säkringen som är som en kopparplatta, någon som kan bestyrka om dom har den kvar på 00:orna? tacksam för svar!

The one who is trying is the one who suceeds!

10 Inlägg
9 oktober 2006
#10
Jo..dom gnistrade ja...men det var ju inte det jag ville prova:-) utan om den startar lätt när du haft sladd direkt på ..dom kan ju vara brända så att det är kortis i dom...

21 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#11
Kollat det nu och det dom var i skick. kollade lite grejjer idag och märkte att då jag drog ur temperaturgivaren bakom termostatet som består av 4 poler så då glödde den. givaren har jag nyligen bytt så fel i den är det ej! är det fel i styrboxen? då vi skulle koppla till datorn funkade det ej, troligen fel kabel. hur skall jag göra? vad allt styrs via den givaren? vågar jag koppla ur den? eller skall jag försöka koppla ett tids relä till kabeln att den bara bryter vid start? Mycket tacksam för svar! MvH: Micke

The one who is trying is the one who suceeds!

10 Inlägg
9 oktober 2006
#12
Ja,du, nu börjar mina ideer ta slut,det blir genast så komplicerat med dom här styrboxarna och allt vad det är.. hade en äldre dieselgolf med samma problem och där satte jag dit ett relä på en kabel mellan stiften och batteriet och så in med en styrkabel på instrumentpanelen och tryckknapp,så var det bara attt hålla in den några sekunder när man startade, funkade jättebra,men att behöva ta till sånt på en 00-a känns ju inte så kul,så jag hoppas du hittar felet ändå..

21 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
#13
Någon som har möjlighet till spränskisser på detta? skulle gärna vilja veta vad allt som den fyrpoliga kontakten styr. Tacksam för svar!

The one who is trying is the one who suceeds!


Sök