3166
Sök

Renault Laguna 1,6, 2003, går inte på alla cylindrar, vad göra?

96 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Jag har en Renault Laguna 1.6, 2003, som har gått snart 11400 mil..
För några dagar sen, så tvättade jag hela bilen, jag lyckas tvätta även motorn med borste och spolade med högtrycksvatten (hur dum kan man vara, men är man nybörjare så..) och när jag skulle starta bilen, så tog det ett tag tills jag fick igång den, till slut så fick jag igång den, men när jag skulle köra därifrån vibrerade och ryckte den ganska mycket, och fick motorstopp, motorlampan tändes, bilen drack förmycket bensin också, överdrivet mycket.
Ringde en kompis som jobbar med bilar, och sa att jag skulle ta bort tändkablarna och tändspolarna och se till att de är rena och att vatten inte kommit dit, det gjorde jag, från enna tändspolen så droppade det vatten, och jag torkade rent allting, startade bilen, den var mycketbättre, förutom att den vibrerade väldgit lite, 98 % bättre än vad det var.
Min bror går i skolan, fordon, och sa att han skulle ta den till skolan och öppna även tändstift och rengöra de så det inte skulle vibrera mer "sa han".
Han hade öppnat alla tändspolare, tändstift, tändkablar och det mesta, och sprayat ed en sån spray från biltema, där det står "motortvätt" och sprayat typ över allt, och använt luft med blåsmunstycke och torkat allting, men när han ska starta bilen, så blir det ännu värre, motorn knackar dåligt, han ska ut och köramed den den har ingen kraft alls, för slö och den är död, sen sa hans lörare att byta tändspole för enna funkar inte, de hade han bytt, funkar fortfarande inte, byta tändstift, det hade han gjort också, bytt alla, fortfarande ignenting.
Bilen vibrerar för mycket och drar 1,7 - 2,5 l/m

Något som vet vad det kan vara eller vad man ska göra?

Det blev en lång text, hel historia, men ville bara att ni skulle vtea hur problemet ligger till..

Tack för förhand..

//B F

96 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Ingen som vet vad felet kan vara? Eller misstänker något?;S

1 043 Inlägg
9 april 2010
Troligtvis en eller flera tändspolar.

96 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Jag bytte treans tändspolare idag, som tändstiften inte alls fick någon gnista, det blev lite bättre, motorn har lite mer effekt, drar int elicka mycket bensin, knackar inte som innan, och vibrerar/hackar inte lika mycket heller, MEN, problemet kvarstår lite till, den vibrerar ganska lite nu, men har fortfarande inte full effekt när man gasar och så, det kan bero kanske på någon annan spridare?

Sök