4695
Sök

"Brusar" mer när jag höjer gainen på ena kanalen

stRaend
7 april 2010
Trådstartare
Hittade inget när jag sökte om detta.

Det brusar hela tiden och då och då så låter det som vinddrag ur högtalarna (hertz hsk165.4). Det brusar och lever ur båda men det är bara den ena kanalen som det brusar mer i om jag höjer gainen på den kanalen. Om jag höjer gainen på den andra kanalen så märker jag ingen skillnad.

Det har inte med lågnivån att göra eftersom det brusar lika mycket när jag drar ur den ur steget.

Har bytt jordplats på stereon men det fungerade inte heller.

Är det fel på stereon (pioneer deh-p88rsII) eller steget (hertz hp4) eller vad är det?!  hmm

3 Inlägg
7 april 2010
Lämna in steget o få det kollat!

stRaend
7 april 2010
Trådstartare
värsta är att det är helt nytt neutral men men, måndags exemplar kanske. fler tips ?

3 466 Inlägg
7 april 2010
Jag antar att du har kollat jorden till steget?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

stRaend
7 april 2010
Trådstartare
jordat direkt på batteriet som sedan är jordat med 70mm2 in i bältesfästet som är renslipat ner till plåten.

Har även testat att byta jordpunkt på steget till samma som batteriet fast med ingen skillnad som resultat.

EDIT: Det borde väl vara likadant med andra kanalen också om det är dålig jord? hmm
Senast redigerat av stRaend (7 april 2010)

stRaend
9 april 2010
Trådstartare
Okej , en liten lägesrapport nu.

Det brusar ur båda kitsystemen, men detta kan jag leva med för det går säkert justera bort och om man höjer till volymnivå 3-4 på stereon så är hörs det inte.

Men det är att det sprakar när jag höjer gainen på kanal a. Låter ingenting om jag höjer gainen på kanal b.

Är det slutsteget som är kasst ? neutral

2 035 Inlägg
9 april 2010
jag har väl i princip exakt samma fel.

mitt monoblock brusar på tomgång (slutstegstomgång) utan någon lågnivåkabel inkopplad.

Ska kolla min gain men tycker inte jag kan varken sänka eller höja den eftersom jag har bra ljud nu. vill inte t ex sänka den för att få bort bruset som man ändå inte hör när man spelar musik.

ska nästa vecka koppla in mina steg i en annan bil och kolla vad som händer då.

Biljudsveteran sen 1984!

7 277 Inlägg
9 april 2010
Om slutstegets chassi kommer i kontakt med någon plåtyta på bilen så kan det ge upphov till en hel drös med störningar.

stRaend
9 april 2010
Trådstartare
min gain står på 0 och ju mer man vrider desto mer brus / störningar. och mitt slutsteg låg i baksätet när det krånglade hmm

2 035 Inlägg
10 april 2010
stRaend skrev:
min gain står på 0 och ju mer man vrider desto mer brus / störningar. och mitt slutsteg låg i baksätet när det krånglade hmm

Signaljord eller nåt annat???

Biljudsveteran sen 1984!

stRaend
10 april 2010
Trådstartare
bör komma från bägge kanalerna då? hjälpte inget när jag testade lägga emot en kabel från lågnivån till chassit.

Sök