3453
Sök

Larm till ny bil

835 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Hej! Har precis beställt en ny bil, en Peugeot 207 CC GT 2010.
Tänkte sätta i ett larm efter leveransen och snackat med en firma men blev inte riktigt klok på vad jag behöver...

Larmet blir DEFA med sensorer i alla dörrar och motorhuv osv...

Det skydd jag är ute efter är om nån typ kör eller backar på mig, då vill jag att det ska tjuta utav bara helvete. Reagerar Nivåsensorn på sådant??

Sen väljer jag nog till rörelsesensorn också OM man ska parkera bilen en kortare stund med taket nedfällt...

Tacksam för svar!

835 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Ingen som har bra koll på larm osv?

matt_black_90
29 mars 2010
stötsensor är nog de du vill ha=)
nivåsensor är la sådan som känner ifall någon lyfter upp bilen med domkraft? så att ingen ska sno fälgarna.
ahh rörelsesensor (microvågssensor(?)) är bra att ha i en cab=)

om de finns att välja till tycker ja du ska köra med nån gsm lösning också, dvs att larmet ringer upp din mobil ifall larmet utlöser.

835 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Mmmm, men killen sa inget om nån stötsensor. Jag frågade och sa specifikt att jag ville ha om nån kör eller backar på mig... GSM vore smidigt. Har DEFA sånt? Var tydligen speciellt larm till Peugeot & citroen...

2 982 Inlägg
30 mars 2010
du bör höra med olika firmor. kompetensen är olika hos olika firmor

jag rekommenderar: Cargaard T70C (blå diod) med GSM sändare(ja t70c har support för gsm) samt komplettera med stötsensor.
OBS! T70C är ett gammalt larm men fungerar kanon än idag. tror att T70C kom 2004.. jag sålde mitt T70c 2005 för 1000kr till moderatorn på tpc
Senast redigerat av Residence (30 mars 2010)

835 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Mmm är en bra firma som rekomenderades av Peugeot. Autosound i Nyköping. Men vad menar du med "löser larmbiten åt mig"? Jag vill ha stötsensor men kan inte få det menar han på firman. Allt man kunde få var nivå, rörelse & i alla dörrar o luckor. Jag är ju lite teknisk av mig och tycker rimligtvis att en nivåsensor borde reagera på en kraftig stöt.... Eller har jag fel?

446 Inlägg
30 mars 2010
nivåsensorn i defa och cargard-larm reagerar på "vinkelförändringar" på 2-3 grader, så om någon backar på dig så kommer det garanterat tjuta tongue  förutsatt att den är riktigt monterad mot chassieplåt, inte mot plast..

835 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Tack! smile

Sir
291 Inlägg
31 mars 2010
Eh, enligt en del försäkringsbolag kan inte en bil stjälas som är nyare än -96 som har en sån däringa imobilizer makapär så varför sätta tjuvlarm på bilen? Ändå så finns det bolag som man slipper självrisken om bilen som har imobilizer makapären och tjyvlarm om man kan bevisa att bilen verkligen blev stulen. Att larmet sen ska vara godkänt verkar då lite hur som helst mellan bolagen med. Ingen ordning där heller.

Dom flesta larm av god kvalite (märkeslarm) har GSM tillbehör. Alternativ så kan man oftast koppla en separat GSM tjofräs till nästan valfritt larm. Även sånna med GPS. Mång alarm har även extra ingångar får att koppla extraljus, bilstereo, tiltsensorer, parkeringsradar eller regndetektor om man så vill.

Hur som helst känns det bättre å ha en nyare bil larmad.
Senast redigerat av Dale (31 mars 2010)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

446 Inlägg
31 mars 2010
anledningen till att folk vill ha larm i sina bilar är ju främst för inbrottsrisken, vill någon stjäla bilen så går det alltid att ordna ändå om man är insatt.
men småtjuvar som knackar en ruta för att dom ser en ball stereo eller en plånbok på sätet får det lite svårare om dom inte vill bli upptäckta..

en annan bra grej är att man ofta får en sänkt försäkringspremie om man har ett godkänt larm i bilen. (originallarm fungerar ofta minst lika bra, MEN tillverkarna kostar inte på att få larmen godkända i alla länder som bilarna säljs i)

835 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Läste precis att backup-larmet till defa ha stötsensor? Löser det mina önskemål om larmande vid ev påbackning osv om jag väljer till detta? Tacksam för svar!

835 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Ok ty! Kan man välja till GSM på defa? Eller kan man köpa till det endå o koppla på defa?

1 207 Inlägg
11 april 2010
Varför är du så låst på att ha ett larm som larmar om du har blivit påbackad? Har du blivit det, så har det blivit det. Om inte föraren till den andra bilen stannar så finns det ju inte så mycket att göra åt det ändå. Det är ju inte så att du hinner springa ut i fillingarna och stanna förövaren om denne ändå tänkt pysa, vare sig med eller utan larm.

835 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Nä jag vill bara ha så bra larm som möjligt. Spenderat en del tid i USA och där har fan alla stötsensorer. Skitbra ju. Backar en person på din bil o inget händer åker de ju. Tjuter det utav helvete drar det åt sig uppmärksamhet = mindre risk att de smiter. Då man faktsikt kan bli åtalad & torska kortet. Självklart. Tror pegga & Citroen bara kan ha Defa med originalfjärren? Tyckte han sa att bara Defa var aktuellt på de nya....

835 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Har löst det. Det blir en Redknows minifinder med vibrationskänslighet, GSM & GPS spårning. Skitbra! Kan man sätta på Quaden med! smile

Sök