3160
Sök

Köpråd: BMW E39 523i

Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Är det en bra (läs driftsäker) bil?
Årsmodell -97, 24k mil på mätaren, manuell låda, ser fräsch ut! Ljus läder/ädelträ.
Kan 40.000.- vara ett bra pris?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

1 798 Inlägg
17 mars 2010
#2
Såvida bilen är skött som den ska är det en driftssäker bil

kolla mkt noga efter rost då dem är känsliga för rost.

Dörrar-skärmar baklucka mm

40k kan väl va ett bra pris men borde gå att få billigare tkr jag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#3
Hmmm...
Surfade in på KVD och lät värdera bilen...

Beräknat privatpris: 12-17.000.-
Beräknat köppris: 20.600.-
enl. Bilpriser.se

Den såg ju visserligen fräsch ut och det har ju hänt att de undervärderat mina bilar tycker jag, men ändå!?!
Tycker den procentuella skillnaden verkar vara lite för stor i det här fallet...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

marcus1
17 mars 2010
#4
Vettigt pris och i den prisklassen en utav dom bästa bilarna du kan hitta

Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#5
Jag skulle få den för 40k sa han, han hade tänkt sig 50k först, och jag har fått för mig att det är "rätt" bil, med "rätt" motor, till ett helt OK pris, iallafall förutsatt att den inte är rostig (ska kolla noga med en magnet tänkte jag)).
Vad har bilen i övrigt för kända svagheter?
Bränsleförbrukning?
Senast redigerat av Ras_J (17 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

888 Inlägg
17 mars 2010
#6
Kända svagheter är väll något med gängorna i blocket som pajjar. För hårt draget från fabrik.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#7
HenkeTIC skrev:
Kända svagheter är väll något med gängorna i blocket som pajjar. För hårt draget från fabrik.

Inte på en 1997a, utan det gäller de tidigaste exemplaren av M52-motorn. En maskin i monteringslinan som inte gjorde vad den skulle helt enkelt.

Förbrukningen är, i förhållande till effekt och storlek, riktigt bra. Något som alltid varit Bmws triumkort. Som en jämförelse drar min 1500kg 328i (samma motor, mer effekt och volym) 0.9 blandad hård körning.

523i är tyngre men lite svagare, men "normaltung" gasfot är 0.9-1L (som mest) milen inte orealistiskt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

888 Inlägg
17 mars 2010
#8
Rquired skrev:
HenkeTIC skrev:
Kända svagheter är väll något med gängorna i blocket som pajjar. För hårt draget från fabrik.

Inte på en 1997a, utan det gäller de tidigaste exemplaren av M52-motorn. En maskin i monteringslinan som inte gjorde vad den skulle helt enkelt.

Förbrukningen är, i förhållande till effekt och storlek, riktigt bra. Något som alltid varit Bmws triumkort. Som en jämförelse drar min 1500kg 328i (samma motor, mer effekt och volym) 0.9 blandad hård körning.

523i är tyngre men lite svagare, men "normaltung" gasfot är 0.9-1L (som mest) milen inte orealistiskt smile

Så vad det kanske.

2 982 Inlägg
17 mars 2010
#9
finns en köpguide på www.autopower.se gällande E39..


marcus1
17 mars 2010
#10
Residence skrev:
finns en köpguide på www.autopower.se gällande E39..

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Musiker
472 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#11
Vilken bra länk! smile
Tack för den!!!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

41 Inlägg
12 april 2010
#12
40. -är väll lite väl saftigt. 20-25 är lagom


Musiker
472 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#13
Skulle köpa den åt svärfar, men han gick och spontanköpte sig en USA-Saab i samma prisklass istället...
Jaja, hans val inte mitt! roll

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök