2705
Sök

Går i bilbytar tankar, behöver hjälp med erfarenheter och åsikter.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Halloj! Nu har jag blivit sugen på att byta bil.
Nu åker ja i en Bmw 540 e39, som jag har ägt i 1,5 underbara år. Jag är Bmw frälst ända in i själen, men jag gillar omväxling och nya erfarenheter, därför är jag lite sugen på att byta:)

Det kommer självklart bli väldigt svårt att nöja sig med något slöare än bmwn, så därför vill jag något som matchar prestandan och kvalitets känslan hos 540n:)

Jag har sneglat lite åt några alternativ som jag känner kan vara något, har kollat i prisklassen 60-85 tusen.

Då har jag tittat åt:
Ford Mondeo st220
Bmw 330 e46
Volvo s60 t5
Volvo v70 R
Audi a6 2.7 biturbo
Audi s4

Nu vill jag att ni över på med erfarenheter och jämförelser om dom här bilarna, eller kommer med något liknande förslag:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Självklart får ni som är eller har varit ägare till någon av dessa modeller komma med lite pris uppgifter på försäkring, vanliga reservdelar o.s.v

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 april 2010
Av dom du listat så skulle ja valt audi, men så är ja ju lite audi-frälst också... Utan att veta så känns de som dom som är mest lika BMWn, men ja kan mycke väl ha fel, har inte kört nån av dom så...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Av dom du listat så skulle ja valt audi, men så är ja ju lite audi-frälst också... Utan att veta så känns de som dom som är mest lika BMWn, men ja kan mycke väl ha fel, har inte kört nån av dom så...

Jo Audi känns ju som ett bra alternativ efter som att jag vill åt den tyska kvalitets känslan. Vet någon hur ägande kostnaderna är på t.ex s4an?

plankan
7 april 2010
Av dom du listat där skulle jag sålla från ford'en direkt.
Du skrev jo prestanda och "kvalitet känslan" roll

Ofta är det jo prestanda på bekostnad av kvalitets känslan eller tvärtom -
men dom andra är trevliga alternativ på vart sitt olika sätt.

Vet inte hur du har det med drag på dina bilar -
för det kan du glömma på mondeo'n wink

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
plankan skrev:
Av dom du listat där skulle jag sålla från ford'en direkt.
Du skrev jo prestanda och "kvalitet känslan" roll

Ofta är det jo prestanda på bekostnad av kvalitets känslan eller tvärtom -
men dom andra är trevliga alternativ på vart sitt olika sätt.

Vet inte hur du har det med drag på dina bilar -
för det kan du glömma på mondeo'n wink

Jo jag hade känslan av att kvalitets känslan försvinner i forden.
Drag är inget jag har behov av, och slipper helst ha det också. Tycker inte att det är speciellt vackert:P

Har hittat ett gång otrimmade s4or med låga mil till bra priser. Någon som har lite erfarenheter om dom?

Musiker
472 Inlägg
7 april 2010
Jag förstår inte heller hur Forden hamnade på din lista???

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

1 582 Inlägg
7 april 2010
Behöver du utrymme "kombi" så hade jag nog kör på Audi A6 4.2 eller 2.7:an beroende om du ska trimma eller inte smile men sedan så hade jag utan tvekan valt en Bmw 330 E46, formerna på bilen är helt underbara och motorn, annars är S4 riktigt grym också, goda trim möjligheter för inte så dyr peng smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
LIVINL0UD skrev:
Behöver du utrymme "kombi" så hade jag nog kör på Audi A6 4.2 eller 2.7:an beroende om du ska trimma eller inte smile men sedan så hade jag utan tvekan valt en Bmw 330 E46, formerna på bilen är helt underbara och motorn, annars är S4 riktigt grym också, goda trim möjligheter för inte så dyr peng smile

Okej, nja utrymme är inget krav, men de gör inget om de är en kombi.
Ja formerna på e46an är verkligen underbara.
Hittade även några s6or, allt från 94-99. Verkar också vara trevliga bilar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Ras_J skrev:
Jag förstår inte heller hur Forden hamnade på din lista???

haha, det som tilltalade mig med den var nog nya årsmodeller och mycket bil för ganska billiga pengar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Hur känsliga är det med Audis fyrhjulsdrift? Är dom tåliga eller kan fördelnings låda o sånt rasa om man släpper kopplingen lite fort ett par gånger?
För en blyfot de har man ju:P

Truck förare
273 Inlägg
7 april 2010
jag hade ju sattsat på audi a6 biturbo..
men skall du ha en ford st220 visst det är en skön bil, farsan min har haft två, pigga e dom väl men inte jämfört me dom andra bilarna du har nämnt men om du skall kolla så skall du kolla hur katterna mår för dom kan bränna igen å dom kostade 25 000 st och ja har för mig att det sitter 3 st..

Truck förare
273 Inlägg
7 april 2010
marwin_of_sweden skrev:
Hur känsliga är det med Audis fyrhjulsdrift? Är dom tåliga eller kan fördelnings låda o sånt rasa om man släpper kopplingen lite fort ett par gånger?
För en blyfot de har man ju:P

har inte hört något dåligt alls om audins 4wd drift utan bara gott om den

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 april 2010
Fel fel fel fel fel, Jaguar XJR låter som ett betydligt mycket roligare alternativ än samtliga bilar på din lista samtidigt big_smile

Rock'n Roll

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
TenZer skrev:
Fel fel fel fel fel, Jaguar XJR låter som ett betydligt mycket roligare alternativ än samtliga bilar på din lista samtidigt big_smile

Jo jaguar har ju faktiskt allt de där som jag söker, men samtidigt är det något som säger inom mig att det är helt fel bil för mig, vet igentligen inte varför:P

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
Kom igen nu Audi experter, jag har hittat en s6 2.2 turbo som verkar va kanon fräsh, en 94 med bara 16500 mil på mätaren. Tänkte åka o kika på den snart, men efter som att jag har levt större delen av mitt liv i en stor bmw bubbla så har ja ingen aning om vad ja ska titta efter för fel och brister. Några tips?

1 582 Inlägg
13 april 2010
Fyrhjulsdriften på Audi är 110% stabil och fungerar riktigt bra, finns att läsa väldigt mycket om Torsen på wikipedia eller www.nordicaudi.com. Där kan du även lästa om S6 2.2 och vad du bör kolla upp innan köp big_smile

marwin_of_sweden skrev:
Kom igen nu Audi experter, jag har hittat en s6 2.2 turbo som verkar va
kanon fräsh, en 94 med bara 16500 mil på mätaren. Tänkte åka o kika på den snart, men efter som att jag har levt större delen av mitt liv i en stor bmw bubbla så har ja ingen aning om vad ja ska titta efter för fel och brister. Några tips?

2 982 Inlägg
13 april 2010
om man ta hänsyn till just din lista:

ta audi A6 2,7BiT ALLA DAGAR!

ingen motivering lagd dessvärre

Dock känns det som att du har lite olika saker på din lista. dvs Öpllen, päron och bananer.
330 är en liten bil, s60 är en medelstor bil.  V70R är en stor bil kombi.
Senast redigerat av Residence (13 april 2010)

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
13 april 2010
jag hade antingen satsat på en Audi eller BMW. Tycker personligen att dem är roligast att köra.
Men även S60 T5 är en riktigt go bil att köra.

Kan iaf säga att jag är helnöjd med min 330 som jag har nu.
har inte haft några problem under den tiden jag haft den.

Sen beror det ju lite på vad du har för krav och behov.
Senast redigerat av stollen (13 april 2010)

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 april 2010
Angående Audi, kolla nordicaudi.com, där finns allt du vill veta å lite till... Å angående torsen-diffen så kan dom upplevas som understyrd, men i övrigt älskar ja den tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Sök