4304
Sök

Chrysler Stratus - Startproblem

36 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett delikat problem med en Chrysler Stratus 2.0 -98 som jag köpt begagnat alldeles nyligen.
Problemet är att den ibland inte vill sig till att starta. Man vrider på nyckeln, och det händer absolut ingenting. Startmotorn reagerar inte överhuvudtaget. Jag vrider av tändningen, drar ur nyckeln, & provar igen, & då kan det fungera!

Oftast, om jag vill få det att fungera, så skippar jag att först vrida till tändning, utan direkt (snabbt) vrider om nyckeln helt för att starta bilen. Då går det, Oftast, men ibland inte ens då.

Tips?
Senast redigerat av pluppiee (15 april 2010)

[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]

583 Inlägg
16 april 2010
pluppiee skrev:
Hej!

Har ett delikat problem med en Chrysler Stratus 2.0 -98 som jag köpt begagnat alldeles nyligen.
Problemet är att den ibland inte vill sig till att starta. Man vrider på nyckeln, och det händer absolut ingenting. Startmotorn reagerar inte överhuvudtaget. Jag vrider av tändningen, drar ur nyckeln, & provar igen, & då kan det fungera!

Oftast, om jag vill få det att fungera, så skippar jag att först vrida till tändning, utan direkt (snabbt) vrider om nyckeln helt för att starta bilen. Då går det, Oftast, men ibland inte ens då.

Tips?

Låter som glapp i tändningslåset / nyckeln.
Antar att du har någon startspärr i nyckeln villket är väldigt vanligt.

På min bil har jag ett system som heter VATS som är ett motstånd i nyckeln som känns av utav datorn. Efter tidens tand blir det svårt för motståndet i nyckeln att kännas av då det alltid slits lite och det då börjar glappa, då vägrar bilen att starta pga att den tror det är fel nyckel.

Kolla upp ifall du har någon speciell nyckel på din bil alternativt skaffa ny nyckel och/eller tändningslås
Men kolla upp allt innan du börjar att byta då det kan vara något helt annat som exempelvis startmotor eller liknande.

Detta var bara det första som slog mig under läsningen.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök