3650
Sök

Knackande/tickande ljud från motorn.

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
någon som har någon koll på vad det är för fel om det  är som ett knackande/tickande ljud från motorn på en Fiat Coupe 20V Turbo. ljudet är tydligast när motorn är kall och avtar något när den blivit varm men man hör det fortfarande. tydligast vid gaspådrag. Jag misstänker själv något strul med turbon. vågar inte köra bilen innan jag vet vad det är.

hoppas det är någon som kan ha ett bra svar på det:) kanske ska tillägga att bilen gått 14 000 mil!!! så den är ju inte direkt i bästa skick kanske..

287 Inlägg
8 mars 2008
14 000mil är inte direkt mycket.. årsmodell? testa bytt olja filter osv, och se om det blir bättre=)

mvh

volvo ska de va :)

86 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
det är en -99.
okej, men vad beror ljuden på? vad är det som låter?

287 Inlägg
8 mars 2008
jaaa, är inte så haj på det där men, ventilerna,vipparmarna brukar väll göra så att den tickar om dom börjar bli slitna.. men testa att byt olja och filter och se om den låter bättre..

volvo ska de va :)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 mars 2008
har du otur kan det vara vev och ramlager

Team Insane Racing

99 Inlägg
9 mars 2008
Min bil låter exakt så som du beskriver och jag har kört vääldigt långt sedan jag upptäckte det. Det har inte blivit värre och verkar med andra ord inte så farligt. Men det är jäkla irriterande.

Men lämna bilen på felsökning så du (kanske) får veta. Själv lämnade jag min bil på felsökning, men de konstaterade att de behövde öppna motorn för att kunna ge besked. Detta "lilla" ingrepp kostar lika mycket som en "ny" (begagnad) motor gör, och man kanske då får veta att reparationen kostar det dubbla. Så jag får nog avvakta lite och se hur länge den håller. Eller meka själv.... smile
Senast redigerat av Val (16 april 2008)

86 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
upptäckte idag också att när motorn var kall hade jag inget laddtryck (har ingen mätare) men det kändes.... sen när motorn blev varm gav motorn lite mer effekt, verkar skitskumt. kan det vara så att det är något lekage som tätas något när det blir varm och något expanderar? funderar hur som helst på att lämna in bilen i början av veckan...

321 Inlägg
9 mars 2008
Har varit med om att läckande grenrörspackning ger knack/tick-ljud. Svårt att veta så här dock.

13 Inlägg
16 april 2010
HardCore skrev:
Har varit med om att läckande grenrörspackning ger knack/tick-ljud. Svårt att veta så här dock.

Japp, jag tror nog på grenrörspackningen, har själv de tickande ljudet. Min låter som en gräsklippare vid gaspådrag och låga varv tongue

Not the size that counts, it's how you drive it!

218 Inlägg
17 april 2010
grenrörspackningen lr ventiler. byt olja plus filter det är aldrig fel. sen om de inte blir bättre kolla upp grenröret om de låter mer just där lr om de läcker lite.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Load3d
17 april 2010
nu kan jag inget om den motorn eller bilen, men visst borde det vara hydrauliska lyftare på den?, om inte kolla ventilspelet. Sen så tror jag ganska hårt på ett läckage på grenröret
Senast redigerat av Load3d (17 april 2010)

Sök