4391
Sök

Hur få loss däck

265 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej
Vi håller på att byta pappas däck nu men dom sitter som berget, nån som har nåt smart hemmatips?

Vi har sparkat ett bra tag nu men det lossnar inte, vi har även sänkt ner det lite så att det får lite press på sig.

Bilder:
http://img704.imageshack.us/img704/3537/dsc0059hq.jpg

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

1 271 Inlägg
30 mars 2010
#2
bara ta en slägga å slå från insidan te de lossnar

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2010
#3
Eller så sätter du tillbaka hjulbultarna så att de har ca 1mm mellanrum till fälgen, sänker ner bilen o kör en kort sväng med kraftiga/snabba höger-vänster svängar, brukar lösa problemet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 380 Inlägg
30 mars 2010
#4
bara ta en slägga och klappa till så hårt det bara går på däcket:P


huh?
10 427 Inlägg
30 mars 2010
#5
Kan prova att använda en murbräcka, typ en bräda i lämplig tjocklek/längd
och "trycka" på med den på däcket så långt ned som möjligt.


Annars kanske CRC Rost Flash kan vara lösningen: http://www.seyboth.de/catalog/images/crc_rostflash.jpg
Rostlösarolja med lite mer kyleffekt än vanliga, spruta på så det blir kallt, knacka med hammare
motsvarande så ska rosten spricka. Tycker det funkar kanonbra jämt på rostiga grejer. wink


Olika
907 Inlägg
30 mars 2010
#6
Är det DÄCKET eller HJULET som ska av?
Bli inte förvånad om det blir obalans i fälgen om du slår med slägga på den...

Mvh
Fredrik

265 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Eller så sätter du tillbaka hjulbultarna så att de har ca 1mm mellanrum till fälgen, sänker ner bilen o kör en kort sväng med kraftiga/snabba höger-vänster svängar, brukar lösa problemet...

Använde dawwes knep: funkade skitbra. Tack för hjälpen alla.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 mars 2010
#8
Peebo skrev:
dawwe skrev:
Eller så sätter du tillbaka hjulbultarna så att de har ca 1mm mellanrum till fälgen, sänker ner bilen o kör en kort sväng med kraftiga/snabba höger-vänster svängar, brukar lösa problemet...

Använde dawwes knep: funkade skitbra. Tack för hjälpen alla.

Räcker med få rullfart på bilen och en tvär nit.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2010
#9
myran: Tro mig., nte alla gånger....Har hänt en gång att jag har fått köra fort (50km/h) o verkligen se till att bilen kränger höger-vänster innan fälg-helsiket släppte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
30 mars 2010
#10
använd kopparpasta på navet(när ni sätter dit det igen) så är det inte så jobbigt att få av senare.

Team Insane Racing

Muttley
30 mars 2010
#11
fredriq skrev:
Är det DÄCKET eller HJULET som ska av?
Bli inte förvånad om det blir obalans i fälgen om du slår med slägga på den...

man slår inte på fälgen med en slägga. räcker gott att slå på däcket(gummit).  Släpper om man är starker nog.

x40
1 209 Inlägg
30 mars 2010
#12
tips e att slå med en slägga, annars värma med en luft pistol kanske, eller hur d stavas..

Volvo S40 turbo.

564 Inlägg
30 mars 2010
#13
jag brukar sätta mig på arslet och sparka höger - vänster på däcket varannan gång till det släpper. Brukar funka bra eftersom man får myckte kraft när man sitter ner. Annars kan du ju testa som dom skrivit ovan att montera bultarna löst och sedan köra en sväng.

552 Inlägg
30 mars 2010
#14
Ha bilen upphissad, palla upp den för säkerhetens skull. Ta en kofot och bänd loss hjulet från insidan. Tex. Lägg kofotens böjda slutända mot trumman/skivan och ta stöd på hjulet, detta inifrån sett.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 mars 2010
#15
Nja...INTE koppar pasta om det är en alu-fälg, alu-pasta är det säkra valet. Tipset är att rengöra navet noga o sedan nöja sig med att stryka på ett ytterst tunt lager fett...Nackdelen med att sparka/hamra på däcket är att bilen kan trilla ner om man har mega otur (förutsatt att man lyft med original domkraften...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

508 Inlägg
30 mars 2010
#16
sparka hårt...

47 Inlägg
17 april 2010
#17
Men va fan när det hände mig så drog jag åt fel håll yikes

BMW fantast
1 172 Inlägg
17 april 2010
#18
slå med slägga på fälgen med en träkloss imellan. gärna underifrån och ut. om ni har möjlighet. skiftade hjul på en golf i torsdes, och en 140 kilos kille fick hjälpa mig att slå allt vad han kunde en 5 - 6 slag innan dom släppte.. totalt fastrostade i navet. kunde nästan tro att dom var svetsade... aldrig varit med om något liknande förr...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2010
#19
mr_Hasse skrev:
luft pistol

hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
17 april 2010
#20
caromania skrev:
mr_Hasse skrev:
luft pistol

hmm

Ska man skjuta bort fälgen ?


Sök