4478
Sök

Ford focus 2001, Laddningslampan lyser.. varför ?!?!?

80 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
tjenare, föräldrarna har problem med sin ford. laddningslampan tänds då motorn varit igång i ca 30 sekunder... det jag undrar är vad som händer med bilen efter ca 30 sekunder ?, eftersom den tänds då, den startar man om motorn är lampan släckt igen och tänds igen efter ca 30 sek.

det vi gjort med bilen är:

* kontrollerat och putsat upp alla jordkablar.

* bytt generator

* kontrollerat laddning på både generator o batteri som båda ligger på ca 14,2 volt

vad kan vara felet?

tacksam för svar!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 april 2010
vet dock inte de gäller samma då de inte är samma ford men körde budbil 1 tag i ford transit conect då fick den de där problemet med och som tur va lämnare jag av prylar på ford verkstan de sa att man startade den på tok för fort . man skulle vrida på tändningen vänta nån sekund sen starta då tände sig inte den där..

kankse samma på den där med? ford är trots allt ford ?

80 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
okej.. hmm har hört något liknande men aldrig testat de så de är värt ett försök smile

80 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
har testat nu men problemet kvarstår sad

21 761 Inlägg
18 april 2010
Menar du att generatorn laddar 14,2 V även när lampan tänds efter 30 sekunder?

80 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Menar du att generatorn laddar 14,2 V även när lampan tänds efter 30 sekunder?

jepp det är de den gör. så egentligen spelar de ingen roll att lampan lyser men man vill ju trotts allt inte ha den lysande på falskt alarm.

21 761 Inlägg
18 april 2010
Jag kommer bara på en sak som kan göra att laddlampan tänds fastän generatorn ger laddning, det är att kabeln från laddlampan till generatorn kommer åt jord någonstans. När laddlampan tänds, testa då att koppla bort den tunna kabeln (D+) från generatorn, men passa dig för drivremmarna. Ifall laddlampan fortfarande lyser så borde kabeln komma åt jord på något sätt, tex trasigt hölje eller så.

Nu vet jag förstås inte om den bilen har datorstyrd laddning, en del nyare bilar har så. Sånt vet jag ingenting om. smile

446 Inlägg
18 april 2010
Drönirettab skrev:
Jag kommer bara på en sak som kan göra att laddlampan tänds fastän generatorn ger laddning, det är att kabeln från laddlampan till generatorn kommer åt jord någonstans. När laddlampan tänds, testa då att koppla bort den tunna kabeln (D+) från generatorn, men passa dig för drivremmarna. Ifall laddlampan fortfarande lyser så borde kabeln komma åt jord på något sätt, tex trasigt hölje eller så.

Nu vet jag förstås inte om den bilen har datorstyrd laddning, en del nyare bilar har så. Sånt vet jag ingenting om. smile

jag ska inte säga säkert om det är så på ford focus, men på en del andra fordar så får generatorn D+ från motorstyrdonet. laddlampan har då alltså ingenting med själva generatorn att göra utan tänds från motorstyrdonet..
hoppas att så inte är fallet på denna för enkelhetens skull wink

Motborgare
1 099 Inlägg
18 april 2010
Mysweetantidote skrev:
tjenare, föräldrarna har problem med sin ford. laddningslampan tänds då motorn varit igång i ca 30 sekunder... det jag undrar är vad som händer med bilen efter ca 30 sekunder ?, eftersom den tänds då, den startar man om motorn är lampan släckt igen och tänds igen efter ca 30 sek.

det vi gjort med bilen är:

* kontrollerat och putsat upp alla jordkablar.

* bytt generator

* kontrollerat laddning på både generator o batteri som båda ligger på ca 14,2 volt

vad kan vara felet?

tacksam för svar!

Förmodligen tycker datorn att spänningen är orimligt låg.
Om du har tillgång till ett diagnosverktyg som kan läsa ut realtidsdata från diagnoskontakten, så läs ut laddspänningen där. Får du 14.2V där också, så är det nåt _riktigt_ trasigt.

-- K

Sök