2381
Sök

Frågor ang. Saab 96 v4 -80

43 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#1
Är påväg att köpa en saab v4 -80, och jag har lite frågor om bilen.

Värmen är trasig i bilen, och den går dåligt när man kör över 80, någon som vet vad problemet kan vara? Värmen är kanske termostaten, men detdär med att den går illa över 80?

Går den på blyfritt?

Och framförallt! Förbrukningen? Hur mycket drar en sånhär maskin? Någon som vet av egen erfarenhet?





MVH

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

926 Inlägg
19 april 2010
#2
Riktigt trevliga gamla bilar det där. Har haft några genom tiderna.
Är allting OK, så går dom på ca 0,6-0,7 liter milen.
Gör en grundlig service av motor. Byt ut tänddelar, kondensator, brytare, fördelarlock. Byt tändkablar om dom är dåliga. Nya tändstift. Gör komptest av motorn och gör en grundlig rengöring av förgasaren. SÄkerställ att allting fungerar i förgasaren som det ska.

Troligtvis har du kommit till rätta med problemet när du gjort den servicen.

Kolla att kylvätska ligger stadigt i nivå. Risk för topppackning annars.
Ny vatten pump och termostat kostar inte en förmögenhet att byta. En förutsättning att den ska fungera ett tag framöver.

Mats

43 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#3
mats757 skrev:
Riktigt trevliga gamla bilar det där. Har haft några genom tiderna.
Är allting OK, så går dom på ca 0,6-0,7 liter milen.
Gör en grundlig service av motor. Byt ut tänddelar, kondensator, brytare, fördelarlock. Byt tändkablar om dom är dåliga. Nya tändstift. Gör komptest av motorn och gör en grundlig rengöring av förgasaren. SÄkerställ att allting fungerar i förgasaren som det ska.

Troligtvis har du kommit till rätta med problemet när du gjort den servicen.

Kolla att kylvätska ligger stadigt i nivå. Risk för topppackning annars.
Ny vatten pump och termostat kostar inte en förmögenhet att byta. En förutsättning att den ska fungera ett tag framöver.

Mats

0.6 - 0.7 lät bra, är det blandad körning då eller?

Hur är det med bränslet? Blyfritt?

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

5 710 Inlägg
19 april 2010
#4
Sedan kanske inte bränsleförbrukning skall ligga högt på listan om man tänkt köpa en 20 år gammal bil med förgasare?
Man får ju en modernare liten japanare för samma pengar .....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

926 Inlägg
19 april 2010
#5
ripklo skrev:
mats757 skrev:
Riktigt trevliga gamla bilar det där. Har haft några genom tiderna.
Är allting OK, så går dom på ca 0,6-0,7 liter milen.
Gör en grundlig service av motor. Byt ut tänddelar, kondensator, brytare, fördelarlock. Byt tändkablar om dom är dåliga. Nya tändstift. Gör komptest av motorn och gör en grundlig rengöring av förgasaren. SÄkerställ att allting fungerar i förgasaren som det ska.

Troligtvis har du kommit till rätta med problemet när du gjort den servicen.

Kolla att kylvätska ligger stadigt i nivå. Risk för topppackning annars.
Ny vatten pump och termostat kostar inte en förmögenhet att byta. En förutsättning att den ska fungera ett tag framöver.

Mats

0.6 - 0.7 lät bra, är det blandad körning då eller?

Hur är det med bränslet? Blyfritt?

Ja, det är vid blandad körning. Eftersom att det är gjutjärnstoppar så är det blyersättning som gäller i bensinen. Tyvärr. Men det är sånt man får ta när man kör, 40 år (30 i det här fallet, då det är en väldigt ny v4:a) gamla veteranbilar.
Är bränsleförbrukningen onormalt hög så slits motorn onödigt mycket. DÄrför är det lämpligt att se över allting så att den går som den ska.

Jonte: Om man nu vill ha en gamal veteranbil av en viss modell, vad ska man då med en halvny japanare?
Jag tror inte det är pga ekonomiska skäl TS vill åka SAAB V4:a Det är enbart av nostalgiska skäl. Men för den delen ska man inte åka runt som en studsjärka och slösa bort dyr bensin.

Mats
Senast redigerat av mats757 (19 april 2010)

V4
218 Inlägg
19 april 2010
#6
Kör man som folk så stämmer det nog att den drar runt 0,7 blandad körning men börjar trycka på lite så kan man nästan se nålen röra sig. Jag har inte vågat kolla hur mycket min drar milen med min körning eftersom det är ruskigt kul att gasa med en v4a smile Värmen kan som sagt vara för låg kylarvätskenivå så kolla det innan du börjar byta termostat även om det absolut inte skadar på en gammal bil. Ett tips är att hålla ett öga på tempmätaren då dom lätt går varma om något är på tok och då brukar topparna ge sig. Annars är det en lättskött bil som är väldigt driftsäker om man byter slitagedelar.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

5 710 Inlägg
20 april 2010
#7

mats757 skrev:
Jonte: Om man nu vill ha en gamal veteranbil av en viss modell, vad ska man då med en halvny japanare?

Nu lät det (i mina ögon) inte som att TS var ute efter en veteranbil av speciell modell utan att han "sprungit på den" och hade tänkt att använda den som bruksis.
Att jag tolkade det så grundar jag på:
ripklo skrev:
Och framförallt! Förbrukningen? Hur mycket drar en sånhär maskin?

För mig är det helt ointressant om entusiastbilen tar 0.7 eller 1.0, är förbrukningen viktig finns det betydligt bättre bilar.
mats757 skrev:
Jag tror inte det är pga ekonomiska skäl TS vill åka SAAB V4:a Det är enbart av nostalgiska skäl. Men för den delen ska man inte åka runt som en studsjärka och slösa bort dyr bensin.

Mats

Självklart skall inte bilen ta onödigt med bränsle....och det kan väl vara bra att stämma av med andra om bränsleförbrukningen för att få en uppfattning om att allt är som det skall.
MEN....det är ju om man redan äger en bil, i detta fall har han/hon ännu inte köpt någon.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök