2760
Sök

Köpråd: volvo s80 t6

71 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Nu har jag hittat en bil på blocket, volvo s80 t6 (-99).
Den har gått cirka 11.400 mil.

Va och tittade på den igår och den är väldigt fin i chassit och inredningen mm.
Jag kan som sagt inte mycket om bilar och skulle därför vilja fråga er som kan lite mer om s80 t6orna.

Vad innebär ett kamrembyte på en s80 t6 (har hört att det skall vara dyrare att byta dessa på dem modellerna). Hur mycket kan det kosta?
Säljaren påstår att bilen är fullservad samt att kamrem byttes på 10.900 mil dock på en verkstad som inte har noterat nåt om det.

Kontakta som sagt bilia för att se vad som har gjort på bilen och dem såg inga servicar mm.
Senaste besiktningen blev den underkänd pågrund av obalans i bakre broms någonting. smile
Det åtgärdade dem.

När jag åkte med bilen så hörde jag att det knakade till när han svängde i ratten. Han påstod att det var så på många volvo s80 och beror på elektroniken, och att det inte är något problem att åtgärda.

Jag fungerar på att ta bilen till en verkstad för att kontrollera allting, men det kan ju som sagt kosta runt 2000kr.

Till min fråga, är det värt att satsa på en sån bil, men den informationen som jag har om den just nu?
Vilka fel kan ja tänkas stöta på vid ett eventuellt köp? Finns det några kända problem?

Vill även tillägga att bilen ägs av en äldre man som har haft den i garaget hela tiden.

Priset för den är 55.000 kr.

Väldigt tacksam för svar.

2 982 Inlägg
19 april 2010
#2
det ska inte knaka när man vrider på ratten, han ljuger!
kamremsbytet är inte gjort!
äger man en T6a så noteras det på ett eller annat sätt att jobbet är utfört! - gissa på att den inte är bytt!

de är värda att satsa på.. OM du skaffar en T6a efter 01 och uppåt.
många barnsjukdomar på 99orna. ingen bra rek. hade en s80-99 som köptes från volvo åf.
Många sjukdomar, växellådan byttes till ny då den gamla inte gick o laga.


4 005 Inlägg
19 april 2010
#3
sålänge turbo och automatlåda inte har gett upp så verkar de klara sig rätt bra länge! håller med om att du bör satsa på en 01a minst.

Visserligen har den ju inte gått så många mil vilket är positivt.

ang kamrem, kollade du vad det stod på klisterlappen i motorrummet? Bilia skriver alltid i datum och miltal när kamrem byts.

Verkar som om du är lite osäker på bilaffären, då bör du avvakta. Betala hellre då lite mer och köp hos en bilaffär (dock ingen liten bilhandlare). Då får du garanti. Man kan tex hitta billiga inbytesbilar hos märkeskonkurrenterna.


71 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#4
Jag får be om ursäkt, jag kanske formulerade mig fel.
Han har som sagt ett kvitto på att kamrem har blivit bytt, men dock på en verkstad som ligger nära dem.
Killen på bilia som jag pratade med påstod att dem skulle kunna se allt detta i nåt register om det hade utförts av en auktoriserad verkstad.

Blev som sagt lite fundersam.

Angående de där med ratten, det knakar till i boxen som ratten är kopplad till, tydligen någon kabel som hade kommit i kläm enligt honom, men det kanske är lögn.

Ja precis, det enda som tilltalar mig är dem låga milen och därav priset för den.

Lite tråkigt att så många s80n verkar ha problem med växellådorna. Men brukar de inte uppstå vid högre mil värden?

Annars, skulle en s40 t4, årsmodell, (00-01) för cirka 55 tusen kronor vara ett bra köp? Hört att det inte skall vara kvalitet i dem bilarna. Kan tänka mig att ha en v40 även.

EDIT:

Kan ni tipsa om några bra bilar, som har lite drag men som inte saknar komfort?

Tack för att ni svarar
Senast redigerat av elin_ (20 april 2010)

4 005 Inlägg
20 april 2010
#5
elin_ skrev:
Jag får be om ursäkt, jag kanske formulerade mig fel.
Han har som sagt ett kvitto på att kamrem har blivit bytt, men dock på en verkstad som ligger nära dem.
Killen på bilia som jag pratade med påstod att dem skulle kunna se allt detta i nåt register om det hade utförts av en auktoriserad verkstad.

Blev som sagt lite fundersam.

Angående de där med ratten, det knakar till i boxen som ratten är kopplad till, tydligen någon kabel som hade kommit i kläm enligt honom, men det kanske är lögn.

Ja precis, det enda som tilltalar mig är dem låga milen och därav priset för den.

Lite tråkigt att så många s80n verkar ha problem med växellådorna. Men brukar de inte uppstå vid högre mil värden?

Annars, skulle en s40 t4, årsmodell, (00-01) för cirka 55 tusen kronor vara ett bra köp? Hört att det inte skall vara kvalitet i dem bilarna. Kan tänka mig att ha en v40 även.

EDIT:

Kan ni tipsa om några bra bilar, som har lite drag men som inte saknar komfort?

Tack för att ni svarar

Ja, automatlådorna brukar få problem vid högre mil. Du klarar dig nog rätt långt.
Det är låga mil på bilen så förhoppningsivs är ju allt i sin ordning om servicen är bra.

Du kan ju alltid prata med säljaren om han går med på ett m-test som kostar ~1500kr. Om du köper bile nså betalar du testet, om det dyker upp brister som kostar tjao. 15000kr? så har du rätt att hoppa av och då betalar säljare testet.

Du kan även göra ett test hos bilprovningen.

S40 är väl den mest hatade volvon bland volvoägare... Däremot nya S40 är lite mindre hatad. Men sure, det finns mkt folk som är nöjda med dem, kolla bara på torpis S40. Den är ju lite rå. Men inte så mycket standard. smile


71 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#6
linuslinje skrev:
elin_ skrev:
Jag får be om ursäkt, jag kanske formulerade mig fel.
Han har som sagt ett kvitto på att kamrem har blivit bytt, men dock på en verkstad som ligger nära dem.
Killen på bilia som jag pratade med påstod att dem skulle kunna se allt detta i nåt register om det hade utförts av en auktoriserad verkstad.

Blev som sagt lite fundersam.

Angående de där med ratten, det knakar till i boxen som ratten är kopplad till, tydligen någon kabel som hade kommit i kläm enligt honom, men det kanske är lögn.

Ja precis, det enda som tilltalar mig är dem låga milen och därav priset för den.

Lite tråkigt att så många s80n verkar ha problem med växellådorna. Men brukar de inte uppstå vid högre mil värden?

Annars, skulle en s40 t4, årsmodell, (00-01) för cirka 55 tusen kronor vara ett bra köp? Hört att det inte skall vara kvalitet i dem bilarna. Kan tänka mig att ha en v40 även.

EDIT:

Kan ni tipsa om några bra bilar, som har lite drag men som inte saknar komfort?

Tack för att ni svarar

Ja, automatlådorna brukar få problem vid högre mil. Du klarar dig nog rätt långt.
Det är låga mil på bilen så förhoppningsivs är ju allt i sin ordning om servicen är bra.

Du kan ju alltid prata med säljaren om han går med på ett m-test som kostar ~1500kr. Om du köper bile nså betalar du testet, om det dyker upp brister som kostar tjao. 15000kr? så har du rätt att hoppa av och då betalar säljare testet.

Du kan även göra ett test hos bilprovningen.

S40 är väl den mest hatade volvon bland volvoägare... Däremot nya S40 är lite mindre hatad. Men sure, det finns mkt folk som är nöjda med dem, kolla bara på torpis S40. Den är ju lite rå. Men inte så mycket standard. smile

Väldigt smart, tusen tack för tipsen. Känns skönare nu inför köpet.
Känns som att volvo hade fått ta tillbaka alla s80 bilarna från 99-01 om alla hade vrakat ihop efter 12000 mil. Hoppas på att den håller 2-3 år nu iaf utan större problem.

876 Inlägg
20 april 2010
#7
s40 för dom pengarna låter dyrt..


847 Inlägg
20 april 2010
#8
Klart du ska ha S80, skönare bil får man leta efter smile

Kolla framvagnen noga, bussningar och sånt, slits hårt på bilarna med 6or pga vikten.

Lycka till

71 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#9
Tror jag ska hålla mig långt borta från s80.
http://www.carsurvey.org/reviews/volvo/ … ts/page-4/

Vet att man inte ska ta ett beslut pågrund av andras problem enbart, då alla  bilar verkar ha problem med nåt, men det där låter ju bara för mycket för mig.

Jag  har 55 tusen kr att lägga på en bil.
Jag vill helst att den ligger under 13tusen mil, drag samt komfort.
Har ni några  tips? Vilken bil kan jag få för pengarna?

EDIT:
Vet att ja har skrivit lite om drag. Kan alltid tänka mig att ta en bil med komfort, men som är lätt att trimma och inte allt för kostsam. Kanske steg 1 och få ut över 200hk.
Senast redigerat av elin_ (20 april 2010)

Fd Bannad
657 Inlägg
20 april 2010
#10
linuslinje

Du kan ju alltid prata med säljaren om han går med på ett m-test som kostar ~1500kr. Om du köper bile nså betalar du testet, om det dyker upp brister som kostar tjao. 15000kr? så har du rätt att hoppa av och då betalar säljare testet.

1500:- kan man ju stå ut med för att kika, om man får pruta på dem saker som kan dyka upp.

Märkesbög

2 982 Inlägg
20 april 2010
#11
volvoperfomanceclub skrev:
s40 för dom pengarna låter dyrt..

låter? det ÄR dyrt!
hade inte lagt mer än 30k på en s40 i fint skick fas 2 med ok mil.


474 Inlägg
20 april 2010
#12
elin_ skrev:
Jag  har 55 tusen kr att lägga på en bil.
Jag vill helst att den ligger under 13tusen mil, drag samt komfort.
Har ni några  tips? Vilken bil kan jag få för pengarna?

EDIT:
Vet att ja har skrivit lite om drag. Kan alltid tänka mig att ta en bil med komfort, men som är lätt att trimma och inte allt för kostsam. Kanske steg 1 och få ut över 200hk.

Varför inte Volvo S/V/C70 2.5T eller T5? Sköna bilar som går bra. Chippar du en 2.5T på autotech så får du 240hk och 390Nm.

Volvo S60 2.5T AWD


Sök