2980
Sök

Får inte fram soppa volvo 240 88

Galen
849 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#1
Får inte fram någon soppa på min 240 har mätt på båda soppa pumps kablarna men får inte fram någon ström. har bytt båda säkringarna. Sen när jag kopplar direktström på båda pumparna så får jag bara igång den under bilen.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 april 2010
#2
mätte du när reläet drar? har du bara tändningen på har du ingen spänning där, motorn måste gå runt också, alt att du tvångskör reläet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

136 Inlägg
18 april 2010
#3
skulle också gissa på reläer, som tur är har du ju 240 så de e inte allt för mycket elektronik i värsta fall wink

736 Inlägg
18 april 2010
#4
Har du ström fram till säkringen? Angående pumpen i tanken ska självfallet oftast räcka för att du ska kunna starta med bara främre pumpen, har du mycket lite soppa i tanken/står bilen i lutning med nosen uppåt. Pumpen under brukar skramla och rassla om den inte får tag i nån bensin.

Mvh
Johan


Galen
849 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#5
Jag ska testa byta mot ett annat relä idag och se vad som händer. Men vilka kablar ska ha ström ut från relät med tändning på? Och vilken av pumparna ska ha ström med bara tändningen på? Sen har jag försökt tvångskör pumpen bak med batteri men den verkar död låter ingenting.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

21 761 Inlägg
20 april 2010
#6
Om jag förstår elschemat rätt så ska gul/röd kabel från reläts utgång nr 5 ge spänning till pumpsäkringen, men jag vet inte om relät ska dra direkt när tändningen är påslagen eller om startmotorn måste gå något varv (egentligen att tändspolen ska ge "referensgnista").

Huvudpumpen och tankpumpen borde matas från samma säkringsplats, men huvudpumpens kabel sitter innan säkringen (eftersom den redan är avsäkrad på ett tidigare ställe) och tankpumpens kabel sitter efter säkringen. Jag kanske krånglar till det nu, men jag utgår bara ifrån ett elschema till 240. smile

Eftersom tankpumpen inte går fastän du tvångsmatar den så kan det bero på trasig pump eller dålig jordning, det är inte ovanligt med rost/ärg på jordanslutningen.

736 Inlägg
20 april 2010
#7
Har du en B230F, några 240 (i alla fall B200F) har en tidigare säkring till bränslepumpen ganska nära batteriet ovanpå hjulhuset? i en svart liten låda som säkrar kabeln mellan batteri och säkringsdosa inne i bilen antar jag... kolla runt lite där, finns ju inte så många kablar att följa smile

/
Johan


Galen
849 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#8
När jag mäter så får jag ut ström på Mainfuelpump asså huvudpumpen när jag mäter vid säkringen men ligger den efter eller innan relät? För när jag mäter på pumpen under bilen får jag inte ut nått och det låter som relät drar.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

21 761 Inlägg
22 april 2010
#9
Pumparna ligger efter relät, dvs relät skickar matningasspänningen vidare till pumparna. smile

Nu vet jag inte hur kabeldragningen är till din bil, men på en 245-85 Turbo såg jag att det fanns en skarvkoppling för plusen under baksätet. Sedan satt pumpens jordkabel också under baksätet, fastskruvad i golvplåten.

Kolla även upp om du har den där säkringen som frasse4 beskrev, den säkringen ger nämligen matningsspänningen till huvudingången på pumprelät. Ifall säkringen är trasig så innebär det att pumprelät inte skickar ut någon matningsspänning till pumparna fastän det drar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2010)

Galen
849 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#10
Nu har jag bytt pumpen i tanken och relät på passargerar sidan, jag fick igång pumpen bak när jag byglade mellan 30 och 87/2 på passagerarsidans reläkontakt. Det funkar inte med det nya relät, kan det vara så att relät på andra sidan också är trasigt och ställer till det?

Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

Vi fick iafall fram soppa till fuelrailen när vi byglade.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

301 Inlägg
24 april 2010
#11
Frippe08 skrev:
Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

suck....

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Galen
849 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#12
t5-r micke skrev:
Frippe08 skrev:
Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

suck....

Och då menar jag att det kanske är fel på styrboxen eller liknande, så jävla onödigt att ens skriva när du inte kan skriva något vettigt.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

21 761 Inlägg
25 april 2010
#13
Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät. smile

Galen
849 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät. smile

tack, får börja med att felsöka tändningen idag då så kanske bränslesystemet hoppar igång också smile

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

21 761 Inlägg
25 april 2010
#15
Enligt elschemat i Haynes så ska det sitta en röd/vit kabel från tändspolens stift 1 till pumpreläts ingång 31b, försök kolla upp den kabeln så att den har kontakt i båda ändar. Detta elschema gäller från 86 och framåt, jag är lite osäker på om din bil har exakt samma kabeldragning dock. smile

Från ingång 31b på relät ska det även gå en annan röd/vit kabel till varvräknaren.


Sök