Får inte fram någon soppa på min 240 har mätt på båda soppa pumps kablarna men får inte fram någon ström. har bytt båda säkringarna. Sen när jag kopplar direktström på båda pumparna så får jag bara igång den under bilen.
Har du ström fram till säkringen? Angående pumpen i tanken ska självfallet oftast räcka för att du ska kunna starta med bara främre pumpen, har du mycket lite soppa i tanken/står bilen i lutning med nosen uppåt. Pumpen under brukar skramla och rassla om den inte får tag i nån bensin.
Jag ska testa byta mot ett annat relä idag och se vad som händer. Men vilka kablar ska ha ström ut från relät med tändning på? Och vilken av pumparna ska ha ström med bara tändningen på? Sen har jag försökt tvångskör pumpen bak med batteri men den verkar död låter ingenting.
Om jag förstår elschemat rätt så ska gul/röd kabel från reläts utgång nr 5 ge spänning till pumpsäkringen, men jag vet inte om relät ska dra direkt när tändningen är påslagen eller om startmotorn måste gå något varv (egentligen att tändspolen ska ge "referensgnista").
Huvudpumpen och tankpumpen borde matas från samma säkringsplats, men huvudpumpens kabel sitter innan säkringen (eftersom den redan är avsäkrad på ett tidigare ställe) och tankpumpens kabel sitter efter säkringen. Jag kanske krånglar till det nu, men jag utgår bara ifrån ett elschema till 240.
Eftersom tankpumpen inte går fastän du tvångsmatar den så kan det bero på trasig pump eller dålig jordning, det är inte ovanligt med rost/ärg på jordanslutningen.
Har du en B230F, några 240 (i alla fall B200F) har en tidigare säkring till bränslepumpen ganska nära batteriet ovanpå hjulhuset? i en svart liten låda som säkrar kabeln mellan batteri och säkringsdosa inne i bilen antar jag... kolla runt lite där, finns ju inte så många kablar att följa
När jag mäter så får jag ut ström på Mainfuelpump asså huvudpumpen när jag mäter vid säkringen men ligger den efter eller innan relät? För när jag mäter på pumpen under bilen får jag inte ut nått och det låter som relät drar.
Pumparna ligger efter relät, dvs relät skickar matningasspänningen vidare till pumparna.
Nu vet jag inte hur kabeldragningen är till din bil, men på en 245-85 Turbo såg jag att det fanns en skarvkoppling för plusen under baksätet. Sedan satt pumpens jordkabel också under baksätet, fastskruvad i golvplåten.
Kolla även upp om du har den där säkringen som frasse4 beskrev, den säkringen ger nämligen matningsspänningen till huvudingången på pumprelät. Ifall säkringen är trasig så innebär det att pumprelät inte skickar ut någon matningsspänning till pumparna fastän det drar.
Nu har jag bytt pumpen i tanken och relät på passargerar sidan, jag fick igång pumpen bak när jag byglade mellan 30 och 87/2 på passagerarsidans reläkontakt. Det funkar inte med det nya relät, kan det vara så att relät på andra sidan också är trasigt och ställer till det?
Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?
Vi fick iafall fram soppa till fuelrailen när vi byglade.
Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät.
Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät.
tack, får börja med att felsöka tändningen idag då så kanske bränslesystemet hoppar igång också
Enligt elschemat i Haynes så ska det sitta en röd/vit kabel från tändspolens stift 1 till pumpreläts ingång 31b, försök kolla upp den kabeln så att den har kontakt i båda ändar. Detta elschema gäller från 86 och framåt, jag är lite osäker på om din bil har exakt samma kabeldragning dock.
Från ingång 31b på relät ska det även gå en annan röd/vit kabel till varvräknaren.