2799
Sök

Höga avgasvärden.

166 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
#21
Noll8an skrev:
Besiktade beemern igår. Hade problem med att det var för högt HC vid 2500v/min. Fick tipset att man skulle köra bilen hårt innan besiktningen så att hela avgassystemet blir ordentligt varmt. När men sedan kom till besiktningen så ska man inte stå på tomgång utan se till att stänga av bilen direkt när man stannar.
Jag följde tipset och sotade ur bilen ordentligt på väg till besiktningen. Fick 28 i HC2500 istället för det tidigare värderna som var 170-190.
Klass ett mek på Porsche trodde att det beror på att det är ett litet läckage vid tomgångsmotorn som resulterar i att den pytsar ut soppa i systemet som halft förbränns när de mäter värderna vid 2500v/min.
Vore synd att skicka i sprit i bilen. Man bryr sig väl om bilen och vill att den ska vara helt OK, alltid. Lycka till nu iaf!

Mvh Sebbe

varvade ur den gjorde jag innan några gånger...

90 Inlägg
22 oktober 2006
#22
Men tar crx en olja eller så mer bränsle??

224 Inlägg
4 juli 2007
#23
haru trimmat bilen?

Snurrigt...

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
7 september 2007
#24
men finns det inga som helst ärliga lösningar när man har för höga värden?

Ableton Live

224 Inlägg
7 september 2007
#25
Tokyo-drift skrev:
men finns det inga som helst ärliga lösningar när man har för höga värden?

Inte va ja vet.. sätta på orginal avgasrör om man bytt.. eller så kan de kanske vara nån packning som pajjat.. har ingen aning tongue enda ja kan e fusk trick tongue

Snurrigt...

220 Inlägg
7 september 2007
#26
Lågt lambda värde tyder på att motorn går för fett i förhållande till luft.
Kolla efter avgas läckage INNAN lambdan. Kolla även över alla slangar.
Andra troliga orsaker kan vara kassa ventiltätningar/kolvringar som gör att olja följer med in i förbränningsrummen. Skulle även kunna vara katten, skramlar det i avgas systemet?

K-sprit/Etanol sänker alla värden utom HC.
HC är oförbrända kolväten.


1 142 Inlägg
17 januari 2010
#27
Necrodamus skrev:
Lågt lambda värde tyder på att motorn går för fett i förhållande till luft.
Kolla efter avgas läckage INNAN lambdan. Kolla även över alla slangar.
Andra troliga orsaker kan vara kassa ventiltätningar/kolvringar som gör att olja följer med in i förbränningsrummen. Skulle även kunna vara katten, skramlar det i avgas systemet?

K-sprit/Etanol sänker alla värden utom HC.
HC är oförbrända kolväten.

när ja besikta min bil så fick ja för höga värden på alla. och då tanka ja i etanol och alla värden var noll förutom lambda som steg. så jo hc värdet sänks visst av etanol

2 174 Inlägg
25 april 2010
#28
LocKtar skrev:
Robb skrev:
Hej

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
3. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt.
4. HC-halt tomgång, för hög


CO 0,2 (0,5)
CO 2500 3,9 (0,3)
HC 157(100)
Lambda 0,89(0,97-1,03)

Vad tror ni kan vara fel?

Lambdan är byten i juni/juli, ca 400-500mil sen.

Den vanliga co-halten hade väl också påverkats om det vore katen?

gäller min crx med insprutning.

Tacksam för svar...

Klagar bilprovningen är det ju bara o hälla i lite t-sprit i tanken innan besiktning så blir värdena ok:)

du snackar skit, tror du alla värden påverkas av sprit? K sprit ska det va för det första. CO kan du ta ner med sprit, du kan ej påverka hc eller lambda, idi*t
Senast redigerat av hangman (25 april 2010)



Sök