3011
Sök

850 T5 låter lite som en diesel på tomgång när den e varm. Vad kan felet vara? Bra förklaring finns i texten!

1 028 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan jag har en 850 T5 som ticka/bankar eller baknar gör den väl inte, svårt att förklara ljudet.
Den har inga konstiga ljud när man startar den på morgonen "KALL"på tomgång men står man still å gasar å låter den sjunka ner på tomgång igen så kommer de ett "Diesel" knackande ljud precis innan den kommer ner på tomgång, men när motorn och oljan blir varm så hör man de som jag kallar diesel ljudet på tomgång hela tiden, så fort jag ökar varvet några hnudra varv tystra de till, vill veta vad ni här på garaget tror eller vet vad de kan vara för fel innan jag river ut motorn... finns kanske någon 850 expert som vet vad som brukar gå sönder.

Har inget å skriva ännu

8 251 Inlägg
24 april 2010
#2
Enklaste gissningen är ju en eller flera lyftare som är inne på sista versen. Normalt sett brukar dem ju tystna när oljan börja komma upp i temperatur. Nackdelen är att det ljudet är lätt att förväxla med krökt stake vilket inte är helt omöjligt heller. Grejen är ju den att lyftarna oftast tystnar när oljan blir varm och att en krökt stake låter hela tiden.

Pesonligen så hade jag börjat med att byat lyftare / kolla oljekanaler.


1 028 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#3
sitter H profil i bilen...
Kommer tickande ljud på tomgång när den e varm som sagt men om jag säger ram å vev lager va tror du om de? de e ju inget hårt ljud utan litet knackande tickande svårt att förklara ljudet.. nybytt olja me
Vad kostar en lyftrae eller man kan köpa ella nys till ett bättre pris?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#4
jag e 100% säker på att ingen stake e sne mätte slaget på alla cylindrar å de verkar va desamma på alla.

Komptes,t samma på alla burkar.

Har inget å skriva ännu

plankan
24 april 2010
#5
Spridarna kanske............

1 028 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#6
spridarna e de inte kolla filmen på min sida

Har inget å skriva ännu

39 Inlägg
24 april 2010
#7
Lyftarna garanterat, det brukar vara så att dom tickar när bilen startas efter att stått still pga att oljan runnit undan men detta tickande är ingen fara såvida det försvinner när bilen blir varm/oljan kommit upp i motorn, men är det tvärtom som på din bil är det nog dags att leta upp nya lyftare alt bättre beg topp:)

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____

1 028 Inlägg
8 251 Inlägg
25 april 2010
#10
volvo_grabb skrev:
sitter H profil i bilen...
Kommer tickande ljud på tomgång när den e varm som sagt men om jag säger ram å vev lager va tror du om de? de e ju inget hårt ljud utan litet knackande tickande svårt att förklara ljudet.. nybytt olja me
Vad kostar en lyftrae eller man kan köpa ella nys till ett bättre pris?

Ramlagren är det sällan problem med, utan brukar va vevlagren som säger upp sig i första hand. Och vad gäller stakar så kan ju ljudet i vilket fall komma från dem, speciellt om man (som många gör) inte mätt upp dem och kollat spelet, framförallt mot kolvbulten.

Man köper inte en lyftare, men köper 20st på volvo i en sats som kostar runt 1600, sen tillkommer lim, och om man är någorlunda seriös packboxar och o-ringar med.


1 028 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#11
men de e väl näst intill omöjligt att kolla om de e glapp i kolvbulten när allt e ihopsatt i motorn?
Vad tror du sj att de skulle kunna vara? film finns på min sida å motorn e varm där! låter lite kall me men inte lika nycket. å bilen har inte stått stilla under en längre tid rullar nästan varje dag

Har inget å skriva ännu

8 251 Inlägg
26 april 2010
#12
Lagerspel lär man ju mäta upp innan man sätter ihop motorn och börjar köra om man ska kunna rätta till eventuella fel. Och kolvbultspelet går inte att mäta på nåt riktigt bra sätt när motorn sitter ihop.

Och som jag skrivit tidigare så gissar jag på lyftarna.


1 028 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#13
oki får riva av å glo då:P

Har inget å skriva ännu


Sök