2878
Sök

Bör jag byta kamremmen? 740 Glt 16v

150 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Tjena, Köpte en 16ventilare igår och är riktigt nöjd. Men har hört mycket om kamremmen osv? Bör jag byta den? För har inte en aning om när den är bytt? För övrigt går den riktigt gott iallafall jämförelse med min vanliga gl wink

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 april 2010
ja vet du inte när den är bytt senast så byt den

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

40 Inlägg
25 april 2010
hej hej. har också en 16 ventilare.
Jag rekomendera att du byta den om du inte vet när den e bytt.. för går kamremmen så kan du skrota bilen. Den slå sönder massa grejer i motorn.
mvh josefiin

huh?
10 427 Inlägg
25 april 2010
Skrota bilen kanske är lite överdrivet, men ventilerna kan bli krokiga och kan väl ev bli skador på kolvarna.

Kan vara lönt att byta, intervallet är 7500mil / 5 år. Kom även ihåg att byta balansaxelremmen
om det sitter en sån där, händer att många kör utan också (ska väl funka), men dumt att bara byta
kamremmen om det sitter en balansaxelrem där.

Byte av kamrem & balansaxelrem på volvoverkstad går på c:a 2900kr (endast remmar).
Komplett byte med spännare och löphjul c:a 6000kr.

Finns komplett kamrem & balansaxelremskit för c:a 3500kr.

Edit: Endast remmarna går väl på en sjuhundra-lapp ungefär.
Senast redigerat av steifan (25 april 2010)

4 767 Inlägg
25 april 2010

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

303 Inlägg
25 april 2010
byt! den stack på min 740 glt 16v, hade tur dock behövde bara byta 8 ventiler sen va de bara gasta;D men byt den!

150 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Okey. Men de borde väll stå någonstans när den är bytt sist? Tänkte inte på att höra med han som ja köpte bilen av. Den har gått 21 tusen.

Edit: Såg nu att den va bytt vid 182661 mil. Alltså behövs den inte bytas nu då? Den har gått 21400 något har ja för mig?

MVH Adam
Senast redigerat av BiddarN (25 april 2010)

huh?
10 427 Inlägg
25 april 2010
Ja om det inte var över 5 år sen så ska det väl "vara lugnt", men finns väl inga garantier direkt.
Kan ju skruva av kamremskåpan och kolla så att det ser "bra" ut för säkerhetsskull, det gör man
ju på VW-bilar som inte har några riktiga intervaller tongue

volvolover
667 Inlägg
26 april 2010
BiddarN skrev:
Okey. Men de borde väll stå någonstans när den är bytt sist? Tänkte inte på att höra med han som ja köpte bilen av. Den har gått 21 tusen.

Edit: Såg nu att den va bytt vid 182661 mil. Alltså behövs den inte bytas nu då? Den har gått 21400 något har ja för mig?

MVH Adam

'

Byt ändå, bättre att va på den säkra sidan, det kan som sagt bli  riktigt dyrt om den av ngn anledning går av :)

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Sök