Tjena, Köpte en 16ventilare igår och är riktigt nöjd. Men har hört mycket om kamremmen osv? Bör jag byta den? För har inte en aning om när den är bytt? För övrigt går den riktigt gott iallafall jämförelse med min vanliga gl
hej hej. har också en 16 ventilare. Jag rekomendera att du byta den om du inte vet när den e bytt.. för går kamremmen så kan du skrota bilen. Den slå sönder massa grejer i motorn. mvh josefiin
Skrota bilen kanske är lite överdrivet, men ventilerna kan bli krokiga och kan väl ev bli skador på kolvarna.
Kan vara lönt att byta, intervallet är 7500mil / 5 år. Kom även ihåg att byta balansaxelremmen om det sitter en sån där, händer att många kör utan också (ska väl funka), men dumt att bara byta kamremmen om det sitter en balansaxelrem där.
Byte av kamrem & balansaxelrem på volvoverkstad går på c:a 2900kr (endast remmar). Komplett byte med spännare och löphjul c:a 6000kr.
Finns komplett kamrem & balansaxelremskit för c:a 3500kr.
Edit: Endast remmarna går väl på en sjuhundra-lapp ungefär.
Ja om det inte var över 5 år sen så ska det väl "vara lugnt", men finns väl inga garantier direkt. Kan ju skruva av kamremskåpan och kolla så att det ser "bra" ut för säkerhetsskull, det gör man ju på VW-bilar som inte har några riktiga intervaller