3861
Sök

Bmw e34 518i- 94 .. vid 45-50 och 95-100km/h "sparkar"

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Hej.
Bmw
e34
518i
1994

efter att ha bytt till sommar däck så har bilen betet sig konstig.

den nämligen "sparkar" ( som det vore obalans i däcken) när man kör mellan  45-50kmh  och 95-100kmh.
jag har tagit alla 4 däcken och balanserat de ( va inget fel på de ), luften är som det skall vara.

ibland dycker detta problem från ingenstans, även om jag kör andra hastigheter.
t.ex. om jag kört  90 hela tiden utan något problem, så börjar bilen sparka efter 5-10 minuters. sen försvinner det av sig själv igen.

någon som har något aning om vad det kan vara?
Senast redigerat av mr_right (25 april 2010)

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

81 Inlägg
26 april 2010
Hej!
Kommer en gissning från min sida då jag var med om liknande på min bil, då oftast vid 90km/h. Ratten började slå ganska kraftigt, och detta berodde på "ojämna" fjädrar. Jag hade tryckt in gummi-distanser i fjädrarna för att få upp höjden en aning (som en tillfällig lösning innan nya fjädrar fanns att tillgå). Porblemet var att distanserna gick sönder, normal sitter 3st jämnt fördelade, men nu hade 1 eller 2 försvunnit från varje sida. Och detta skapade då obalans kring 90km/h och fick ratten att slå.

Kanske något åt det hållet som orsakar dina problem, och bara sammanträffande att det blev vid bytet till sommar däck...

Med vänlig hälsning
Fredrik H

Saab ng900 2.0T

461 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
figge88 skrev:
Hej!
Kommer en gissning från min sida då jag var med om liknande på min bil, då oftast vid 90km/h. Ratten började slå ganska kraftigt, och detta berodde på "ojämna" fjädrar. Jag hade tryckt in gummi-distanser i fjädrarna för att få upp höjden en aning (som en tillfällig lösning innan nya fjädrar fanns att tillgå). Porblemet var att distanserna gick sönder, normal sitter 3st jämnt fördelade, men nu hade 1 eller 2 försvunnit från varje sida. Och detta skapade då obalans kring 90km/h och fick ratten att slå.

Kanske något åt det hållet som orsakar dina problem, och bara sammanträffande att det blev vid bytet till sommar däck...

Med vänlig hälsning
Fredrik H

Merci , ska kolla det så fort jag har tid.

81 Inlägg
27 april 2010
Hur förvarade du sommardäcken? Jag hoppas du hade dom liggandes ner och inte stående?!

Förvarar man däcken ståendes upp kan de bli ovala och då orsaka vibbrationer.

Saab ng900 2.0T

461 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
figge88 skrev:
Hur förvarade du sommardäcken? Jag hoppas du hade dom liggandes ner och inte stående?!

Förvarar man däcken ståendes upp kan de bli ovala och då orsaka vibbrationer.

hej. de var liggande ( under tiden jag hade de, ) men jag köpte bilen i january, så före detta ägaren kan ha haft de stående.

Sök