4185
Sök

Tändnings och växelkrångel saab 900 -96 2,3

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Hallå, hoppas nån kan hjälpa mig med ett problem som uppstått.
Tappade bort originalnyckeln till bilen, dum som man är hade man ju bara en.
Men provade en annan saab nyckel och det gick att starta, så körde på den tills för nån dag sen.
Saab har ju som sagt den där grejen med att backen måste ligga i för att kunna ta ut nyckeln, men denna bilen kunde jag ta ut nyckeln när jag körde tex. Kunde dra ur nyckeln även fast jag hade 1ans växel i etc.

Men nu la jag i backen av gammal vana, och när jag skulle starta bilen senare på dagen så gick de inte att rubba nyckeln ens i tändlåset, och backen låg liksom i låst läge, gick inte ens att vålda utan den sitter som berg.
Så jag fick bogsera hem bilen, rattlåset gick aldrig i heller.. så de var inga problem.
Så min fråga är då, vad är det som har hänt, ska jag köpa nytt tändlås? Men hur löser jag problemet med lådan då, backen har krånglat tidigare men de gick att ordna.. men nu sitter den ju låst. Så vad ska man göra?

MVH Niklas

456 Inlägg
1 maj 2010
har en polare som har samma prob, men hans bil kan man starta med vilken nyckel man vill, desutom kan du dra ut nyckeln när du kör ochså,  har för mig att om du byter tändningslåset så kommer backen att fungera med den nya tändlåset

218 Inlägg
1 maj 2010
VinDisel skrev:
Köp en japanare tongue

Bra tips, den hjälper nog TS i hans problem... mad

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

5 198 Inlägg
1 maj 2010
finns inge ratt lås om du har nyckeln mellan sätena,så det förstår jag att det inte gick i. prova att rulla bilen fram och tillbaka samtidigt som du grejsar med backen.

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
okej det med rattlåset visste jag inte, men rulla bilen fram o tillbaka för att försöka få den ur/i läge har jag prövat, gav noll resultat.

888 Inlägg
1 maj 2010
Det du behöver är en original nyckel så kommer det funka igen.

3 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
Okej, men eftersom de är omöjligt för mig att få tag i og nyckeln (för att förra ägaren hade bytt tändlås, så de funkar ju inte att skicka efter en ny), så funkar de om jag byter tändlåset som någon skrev?
Senast redigerat av asking (1 maj 2010)

736 Inlägg
1 maj 2010
Rätta mig om jag har fel men Saabar (med nyckeln mellan stolarna) har inget rattlås utan ett växellås, alltså de låser växelspaken i backen därför kan man inte ex lägga ur backen om man inte har nyckeln i, eftersom du har fel nyckel får du inte ur backlåset. blir nog till att hitta rätt nyckel eller byta tändningslås gissar jag.

81 Inlägg
3 maj 2010
Du kommer behöva byta låset. Detta händer även om du har orginal-nyckel. Tydligen lite titt som sätt med dessa lås (Saab och lås är väl känt för att inte passa ihop tongue). Samma sak blev det med min bil, funkade ett tag fint att dra ur nyckeln även om backen inte var i (jag hade org.nyckel) och sedan plötsligt en dag skulle jag starta bilen och det var tvär-stumt, och då hade jag lagt i backen och då låst växelspaken. Försökte allt för att få ur backen eller ens starta bilen men det slutade med att jag fick byta tändningslås. inte särskilt svårt eller dyrt om du köper från en skrot.
Senast redigerat av figge88 (4 maj 2010)

Saab ng900 2.0T

Sök