2882
Sök

Ny lampa i instrumentbelysningen som behöver tidstyrning från tändningen.

6 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Hej
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.
Är ju inte allt för haj på det bilelektriska och då speciellt lysdiodrar motstånd mm,så gärna enkla förklaringar och även bra ställen att köpa dom på.

Problem Skoda octavia 99 instrumentbelysning.
En lampa som inte får lysa lyser borttagen,dock måste det dit en ny som lyser i max 10 sek efter man satt på tändningen.

Allt 1
Parrallelkoppla över en annan diod i instrument belysningen där det ligger 1,92 volt Men var hittar jag en diod som ligger så lågt?
Och fungerar det att göra så?

Allt 2
Koppla separat  från tändningen med någon form av tidrelä där tändninngen styr start och stopp på tidrelät,alltså +- in timern släpper igenom i  max 10 sek ut till diod +- proceduren startar först om igen efter man vridigt av tändninngen.

Mvh
Nicklas

Yellow bug!
1 640 Inlägg
18 april 2010
Alternativt, varför inte bara fixa anledningen till att lampan lyser, istället för att göra dubbelt så mycket jobb i att få den att slockna? roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

6 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Edil
Efter som du kommer från Borås vet du säkert vad det kostar att ta in en bil på toveks,och då dom aldrig lyckas att komma in i våra styrenheter på bilen så väljer jag att göra dubbelt jobb själv.

Mvh
Nicklas

98 Inlägg
18 april 2010
Du kan ju alltid paralellkoppla på oljetrycksdioden. på så sätt slocknar din "nya" diod samtidigt som oljetrycksdioden.

Nu vet jag inte vilken färg eller storlek på diod du är ute efter men de finns dioder som funkar bra på 2v som du skriver att du har. Gå in på elfa.se och leta lite så ska du se att du hittar nått passande

6 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Jag är ute efter vanlig vit diod men hittar ingen ner mot 2v på elfa.
Min mätning på 1,9 v ligger över glödningslampan.
mvh
Nicklas

6 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Tack AnderssonM
Vi fick åka till butiken i GBG där fanns dioder gula 1,6 v som fungerade och det är kopplat över oljetryckaren.
Så nu är bilen godkänd för ett år till 200 kr fattigare på delar och lite pul och tid.

Mvh
Nicklas

Sök