3368
Sök

S70 T5 Steg 3 laddar som en kratta

98 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjenare! nu är det så att slangar har spruckit hit och dit och jag har bytt osv... så va jag uppe hos Autotech för dem skulle hjälpa mig lite med laddet...

den ligger på 0.6sad  så fixade det sig hyggligt och den peakade runt 1 bar igen..

sen när jag väl är nere i Göteborg igen så laddar den lika lite som innan , Dvs. 0.6 bar så idag va jag iaf ute och bytte motor olja , filter , stift för att bara köra en liten snabb service, då ser jag att mina gammla stift är väldigt trötta så med glädje petar jag i dem nya stiften och drar ut och kör...


Bilen laddar fortfarande runt 0.6 men när jag går upp mot 5-6k rmp så drar den upp och peakar runt 1 bar...

Så min fråga är, vad kan det vara som krånglar?

Den blåryker inte!

Bomba på med idéer smile

Mvh Jesper

322 Inlägg
3 maj 2010
#2
låter ju som den kan va tät i avgasröret..
skaka lite på katten o lyssna om de ligger lösa bitar i?

98 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#3
Jag hade också det i tankarna! får kolla om det kan vara katten... Det är ferrita från turbon med race kat så konstigt om det redan är igensotat.. har suttit på i 4 år men jag chippade den först i februari

8 253 Inlägg
3 maj 2010
#4
Magnetventilen som är inne på sista versen?


98 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Magnetventilen som är inne på sista versen?

Skulle det också kunna vara! är det den som är kass om man rycker någon utav slangarna som går in i Magnetventilen (vet inte vilken) och den laddar djävul?

724 Inlägg
3 maj 2010
#6
Ta bara ut kontakten till den så vet du om den är trasig..rätt mig någon om jag har fel.


8 253 Inlägg
3 maj 2010
#7
Jeepo skrev:
Marlboroman skrev:
Magnetventilen som är inne på sista versen?

Skulle det också kunna vara! är det den som är kass om man rycker någon utav slangarna som går in i Magnetventilen (vet inte vilken) och den laddar djävul?

Att rycka en slang är väl kanske inte den bästa metoden. Men visst, laddar den på då så kan man ju utgå ifrån att magnetventilen är kass.


98 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#8
Jaha... idag började Lambdan lysa och ny laddar den bara 0.5 max... går inte ens upp på 0.9 vid 5000 varv som innan... någon som kan dra en slutsats av detta?

402 Inlägg
4 maj 2010
#9
volvo-racer skrev:
Ta bara ut kontakten till den så vet du om den är trasig..rätt mig någon om jag har fel.

Om man drar ut kontakten så lägger den väl en felkod, och motorlampan tänds pga detta?


98 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#10
familjecontainern skrev:
igensatt eller sprucken intercooler......

Relativt säker på detta?

mvh

8 253 Inlägg
4 maj 2010
#11
Enklaste sättet just nu att få reda på felet: läs ut felkod/er. Ska du gissa dig fram till felet kan du få hålla på länge.


98 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#12
Det är något med den automatiska laddtrycksstyrningen så vi t-korsade och satte på boost-controller så ladda den som den skulle!

Vi satte den på 0.9 bar men ibland hugger den till som att den misständer/soppan bryter på olika varv:S menar att den borde väl inte spika på så lite i ladd?

Det händer när man trycker på, hände typ 3 gånger idag, den hugger i någon sekund bara inget konstigt ljud eller så och Lambdan lyser fortfarande....
Det var något med Adaptiv bla bla.. felkod men lambda värdena va bra :S
Senast redigerat av Jeepo (6 maj 2010)

8 253 Inlägg
6 maj 2010
#13
Kanske dags för nya stift bland annat? Kan ju va så enkelt. Eller igensatt vevhusventilation, eller ett par saker till. Och adaptiv lambda reglering brukar bero på tjuvluft / läckage, värdena kan ju bli bra i slutänden, men efetrsom den blir tvungen att kompensera mer än ett visst värde gör ju att den kodar.


98 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#14
Stiften är helt nya sen 3 dagar tillbaka det är Bosch Platina från Mekonomen :S alla slangar är kollade idag och det är inget läckage... 1 slang bytt pga att den var veckad..

Men det är en slang från turbon som är av dock... men det har den varit länge , det är en kraftigare slang som det kommer ut lite avgaser ifrån, tror någon snackade om att det var vevhus slang eller liknande?

MVH Jesper

8 253 Inlägg
6 maj 2010
#15
Nya stift är ju bra, och gnistgapet kollades såklart? Om det är den slang jag tänker på så har du nog ditt bekymmer där, för där bör den kunna dra in en del luft. Och ja, den slangen är till vevhusventilationen. Går mellan oljefällan och inloppsröret.


98 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#16
Hade inget mått på mig för att kolla stiften men det är 0.6 - 0.7 som gäller ?

Så det blir att rengöra vevhus venten och ny slang då?
Senast redigerat av Jeepo (6 maj 2010)


Sök