3499
Sök

Av/På strömbrytare till LED-slingor SAAB

41 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan

jag undrar hur kan man koppla ett par led-slingor till en strömbrytare inne i bilen.
vad skulle jag behöva köpa och vad ska jag behöva göra för att fixa det ?
jag vill inte börja borra och göra det men om jag måste så gör jag det.
om någon har gjort något sånt här och kunde beskriva hur jag ska göra är jag oerhört tacksam

Mvh
/Saab 9-3 SS

Emelie Hallberg
829 Inlägg
3 maj 2010
#2
Hejsan smile jag hade blå dioder på min i somras ja, kablarna drogs från batteriet till en knapp i handsfacket.
Kanske skulle funka? då blir ju knappen dold och blir inte störande på något vis.

Mvh Emelie


41 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#3
joo men hur ska jag göra det. har du sett under motorhuvuden på en saab ^^ en kompis kollade och blev lite arg han bara jag förstår mig inte på saab, dom är så krångliga.
men det jag undrar är det finns en knapp inne i bilen som ska användas om man sätter dit extra ljus, om det är någon som kanske vet om det går att koppla led slingorna till den knappen och hur jag ska behöva göra så är det bara att hojta till ^^
själv vågar jag inte pilla pga att jag inte vet nåt om hur man går tillväga.

Mvh

231 Inlägg
8 maj 2010
#4
Om du ska koppla till en knapp som inte används till nått får du nog krångla en del.. och du får nog räkna me att montera ner instrumentpanelen lite grann.
vill du inte borra så kan du montera ner handskfacket..där har du en ingång från motorutrymmet..
Lycka till;)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
8 maj 2010
#5
Tror du kan koppla en signalström till den knappen du har i "färddatorkontrolldosan" som du sen drar till relät för LED-ljuset. Uttaget för den sitter intejpad på kabelstammen i motorutrymmet brevid säkringsboxen där. Du måste bara in på en auktoriserad Saab verkstad så dom kan programera in knappens funktion för den är oaktiv som standard.
Används oftast till å styra extraljusen men då går den över helljuset också, finns några andra programerings möjligheter också men är lite osäker på vilka dessa var men någon borde väll vara för en singelfunktion som borde funka för ditt projekt.
Kan kolla på måndag och återkomma.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

EPIC
37 Inlägg
10 maj 2010
#6
Förutsätter att du har viss kunskap i el, och hur en vippbrytare fungerar.

Det finns många sätt att göra detta på. Börja med att hitta ett ställa att ta el från. Exempel är ACC bakom stereon (den som är spänningsbelagd när bilen endast är igång). Mät upp vilken det är med multimeter. Sen drar du kabel från denna kabel (och jord förstås) till LED-slingorna, och kopplar in brytaren någonstans på vägen.
Var du sätter brytaren är ointressant, så länge den sitter "mellan" stereon och ledslingorna. Fysiska platsen för brytaren väljer du själv, typ handskfack.

http://www.delarium.se
No real power, just turbo shit!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 maj 2010
#7
Delarium skrev:
Förutsätter att du har viss kunskap i el, och hur en vippbrytare fungerar.

Det finns många sätt att göra detta på. Börja med att hitta ett ställa att ta el från. Exempel är ACC bakom stereon (den som är spänningsbelagd när bilen endast är igång). Mät upp vilken det är med multimeter. Sen drar du kabel från denna kabel (och jord förstås) till LED-slingorna, och kopplar in brytaren någonstans på vägen.
Var du sätter brytaren är ointressant, så länge den sitter "mellan" stereon och ledslingorna. Fysiska platsen för brytaren väljer du själv, typ handskfack.

Skulle inte föreslå att koppla nått extra strömuttag på varken Stereo eller ACC på en 9-3SS om man inte är helt säker på vad man kopplar, alla system är bundna med en busskommunikation och extrakomponenter kopplade på dessa kan orsaka en massa konstiga fel på bilen. Cigg uttaget är det säkraste stället att koppla på om man ska ha strömmatning inne i bilen.

Programeringsmöjligheterna på den extraknappen på färddatorkontrollen verkade vara endast extraljus eller parkeringsvärmare. Tror inte dom kommer att kunna funka som signalström för LED-ljuset eftersom ena går över helljuset (och knappen) och parkeringsvärmaren säkert aktiverar kupéfläkten och kanske inte fungerar med gående motor(kollade endast prog.möjligheterna med Tech2, möjligtvis kan parkeringsvärmaren fungera om den endast är som signalström man kan ställa med timer eller aktivera i färddatorn men det får man kolla i funktionsbeskrivning eller kopplingsschema). 
Så verkar bli en extraknapp som du måste montera.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

41 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#8
Jag kollade under bilen idag och hittade 2 redan dragna kablar till fram dimljusen och undrar om det kanske fungerar om jag kopplar till dom istället ??

Dewen skrev:
Om du ska koppla till en knapp som inte används till nått får du nog krångla en del.. och du får nog räkna me att montera ner instrumentpanelen lite grann.
vill du inte borra så kan du montera ner handskfacket..där har du en ingång från motorutrymmet..
Lycka till;)

det skulle jag kunna testa om inte min dimljus metod fungerar

Mvh

Hemmainstruktör
641 Inlägg
10 maj 2010
#9
Jo det funkar, du måste bara byta ut ljusomkoplaren mot en med knapp för dimljus fram.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

41 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#10
Pukadjuret skrev:
Jo det funkar, du måste bara byta ut ljusomkoplaren mot en med knapp för dimljus fram.

tackar


Sök