Lägger upp min tråd här med komplett med alla bilder för dom som vill see. Har du modem så byt tråd nu.
Bilen i fråga är en Bmw e28 520i från 1984. Den är, eller var Helt standard. Ingen extrautrustning alls.
Bilen köptes när körkortet kom för ca ett år sedan. Köpte den av en för-e-detta norrman som hadde fått bilen i arvegods efter sin fars död 1998. Denne före-dettingen körde då runt med den i ca 2år här i göteborgsområdet innan topplockspackningen gick.
Sedan dess blev den ståendes och så småningom hamnat på blocket för en struntsumma av 3400kr på samma dag som körkortet kom. Jag hitta annonsen och vänta inte en sekund, så jag drog iväg och tittade på bilen och kontaterade att den va ju faktiskt väldigt fräch för sitt pris. Ingen rost under, ingenting i trösklar och skärmar mm så bilen blev snabbt min.
Körde hem bilen och rev av toppen för packningsbyte. Men det visade sig vara mer än så. Toppen hadde "förmultnats" av (vad jag tror) fel glykol. Kylkanalerna var som pulver och man kunde skära av bitar av alu med en kniv. Ny topp inhandlades på närmaste skrot och motorn slängdes snabbt ihop. Bilen kördes mycket och jag blev snabbt trött på den slöa gamla m20 spisen på 125 slappa hk som inte ville visa sig förs man var uppe vid 5000 stäcket och peta.
Lösningen på problemet: Sätta i en M50B25 på 190 hk (inspiration ifrån Pelko). Valet var solklart och en m50 inhandlades gratis av en polare komplett med tillhörande e34. Redan här kände jag hur det hela började spåra ur. Kände igen känslan ifrån min gamla Epa som fick smaka b19Turbo
Hur som hellst, planerna gick fort ifrån sugis till M50Turbo och Megasquirt med Edis inköptes. Men innan jag gick för långt så han jag faktiskt hejda mig. Jag insåg att jag var en fattig student som skulle ha råd med snus, soppa, bil och nu ett M50Turbo bygge på en CSN lön av 1050kr mån. Räknade snabbt om och sålde m50in jag hade samlat på mig och siktar nu på ett tråkigare men mera realistiskt mål nämligen en M30B35 som sugis till sommaren 2009. Planerna för 2010 är förnärvarande en 3.5L V8 från e34. Men mera om det då. Risken är stor att det blir ett mindre turbobygge på m30:in till sommaren, då jag i stort sett har allt förutom grenrör och turbo. Men mera om det då...
Det som har hänt hittils med bilen är:
Bakvagn, Framvagn, Kardan, Motor, Kringutrustning är nedplockat och håller på att frächas upp. Motorummet blev lackat och jag håller nu på att sätta tillbaka lite krims krams där.
Framtidsplanerna är hittils följande:
Avrosta alla rostiga delar i elektolys
Lacka delarna med 2-komp
Byta stötdämpare/fjädrar
Byta alla bussningar och leder
Montera på M-paket
Montera i El-hissar och Centrallås [X]
Montra nyare bakaxel med skivor och S-diff
Montera i M20b20 och besiktiga
Köpa m30b35 och skämma bort den med lite nya delar
Det är den kortfattade listan det.
Nu kommer lite bilder!
När bilen är nyköpt
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/DSC01832.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/DSC01755.jpg]()
Så hoppar vi frammåt en hel del till m50 tiderna
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0139.jpg]()
Sen så åkte den ut
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/Picture018.jpg]()
Efter detta så är det lite luddigt innan jag har fastställt en plan så jag hoppar över det.
Och ja det blev fel färg, skulle ha blivigt grått men det blev någon beige aktig. Får lösa det till nästa vinter.
(ursäkta dålig bildkvalitee... mobil)
Planen är att den ska vara stilren. Endast M-paket på utsidan med eventuella skärmbreddare, mörk lack dock inte helt 100 på vad för lack än. Och detaljerna ska vara perfektionistiska (lampor, lister e.t.c) . Mycket krom mest för jag är lite krombög tack vara alla av farsans gamla amerikanare han renoverat.
Inredning ska vara så lyxig som jag kan få den och så mörk jag kan få den. Allting ska vara bmw orginal och inget krimskrams från made in china som neon och grejjer. Och jag ska försöka få tag i så mycket extrautrusning jag kan få tag på och naturligtvis ska allt funka felfritt.
Så kortfattat en lyxig, stilren bil med hög prestanda och ett skönt muller.
Som ni nog fattar så kommer detta INTE att ske till sommaren. Till sommarn ska jag vara glad om jag hinner få ner m30:in
och vad det angår utsidan till sommaren så kommer den nog snarare se ut som en skitförbannad fisk.
Lite om det som har hänt i garaget då :
Mattor åkte ut och till min förvåning var de en mindre simbasäng under mattan. Så golvmattan var helt snustorr men under den så ligger det en 3-4cm tjock isoleringssplatta gjord av skumgummi och den inehöll säkerligen en 5-6 Liter vatten. Så någonstans läcker det. Så innan det börjar regna får jag åka ner till bilglascentralen och få det fixat av lasse som sponsrar allt med rutor.
Sen så drog jag in elhissarna och centrallåset och tillhörande kabelhärva till det. Försöker jaga tag i ett kopplingsschema till detta, så om det någon som sitter på det så kan ju han/hon höra av sig.
Kan tillägga att jag har en donatorbil som jag plockar grejjer ifrån, nämligen en e28 520iKS -87
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/DSC00272.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/DSC00273.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/DSC00259.jpg]()
Får slänga upp en bild på vinterpulkan också:
en E30 318 touring -91
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0456.jpg]()
Iskörning på rödvattnet iår:
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/Bredbackman.jpg]()
Kabelhärvan ifrån donatorbilen togs av och åkte in i Projektbilen. De var lite mera jobb än vad jag hade räknat med men nu är det 100% Kattmatta i den (kan ju tolkas på flera sätt iof..
) Fick riva av instrumentbrädan utövar mattan som jag tidigare lossat. Men att få av brädan var inga problem, var bara 5 skruv som var lättåtkomliga. Men ventilationsystemet var en helt annan historia. Satt med ca 6st små taniga skruv på nästintill omöjliga ställen men efter ca 1timme av blod svett och svordomar fick jag loss de utan att ha sönder allt som jag gjorde på den svarta
Kabelmattan drogs och kopplingarna fick sig en dos av kontaktsprej då det såg lite ärgit på vissa av kontakterna. Sedan flöt de på rätt bra och jag han sätta ihop det mesta.
Nu till lite bilder!
Motorummet som de ser ut nu:
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0455.jpg]()
Får lägga upp en bild på herr screamo i ABS baljan som jag tycker är lite läskig
En bild på bomsservot som ser lite gladare ut efter en skätt färg och lite rengöring.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0487.jpg]()
En tidigare bild på golvet. Allting under är helt genomblött, Men det fick stå i tvättstugan med ca 40grader under natten så det blev torrt.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0452.jpg]()
Här är en bild på den gamla härvan. Den nya är ungefär dubbelt så mycket om inte mer.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0466.jpg]()
Fördelen med att meka e28 elsystem är att det är skitlätt att lossa kontaktstyckerna. Kanske därför många hadde problem med glappkontakt och bristande funktioner
Men de ju lätt att koppla i alla fall.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0469.jpg]()
Man förstår ju varför katalysatorsystemet är lite mer exactare än jetronic historan till höger, en klar skilland i in/ut funktioner om man säger så.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0471.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0473.jpg]()
Var tvungen att provmontra lite för att få mera inspiration, men de ska ju ner och poleras lite innan de klart.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0479.jpg]()
Nu till lite extrabilder.
Bankomat ok, men Liftomat ? vad ståt omat för ???
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0474.jpg]()
Och nu när jag mekkat mycket med elen behöver jag nog denhär som jag hitta i donatorbilen. Orginal såklart!
Släker tyvärr inga bränder längre men alltid kul att ha lite ovanliga delar.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0475.jpg]()
Planen för denna motorn är att göra så lite som möjligt för att få fart på den igen. Så det blir honing av cylindrarna då det var rostfyllt, ny avgas+insugs packning och topplockspackning då. Resten smetar jag på med pasta. Ny lack ska jag slänga på också.
Gick smidigt ur
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0491.jpg]()
Och här kan man ju med lätthet se varför den blev ståendes. Var ca 5liter olja och kanske 4liter vatten i han.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0493.jpg]()
Och nu börjar det se bättre ut. Det var som vanligt ett rent helvete att få loss remhjulsbulten. Fick stå och hoppa på ett dragskaft med rör på för att de skulle lossa . Hade någon sett mig så skulle han skratta ihjäl sig
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0500.jpg]()
Motorn plockades ju ned och jag titta på lager e.t.c såg ok ut. Samtliga ventiler har tagit i någongång i dess liv den saken är säker. Så det fick bli lite kolvreparation annars vara det bara honing och pusts sen limma ihop den igen.
Lacken på motorn är auto-k motorlack om någon undrar. Funkar skitbra och har funkat skitbra för många. Täcker gött.
Ny kamrem, Fördelarlock, Tändkablar, Topppackning
Men här är iaf några bilder på det som gjorts.
Blocket honades pga rost i burkarna.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor7.jpg]()
Blocket slipas inför målning
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor6.jpg]()
Blocket målat och fått i sig kolvarna igen
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor3.jpg]()
Vattenpump mm monterat
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor4.jpg]()
Sen var det dax för toppen. I detta fall en 731:A
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor1.jpg]()
Äcklig som satan var den med sågspån och grejjer på så det fck bli högtyckstvätten
Före:
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor2.jpg]()
Efter:
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor.jpg]()
Sen monterades oljepumpen.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor11.jpg]()
Efter det åkte toppen på och tändning o.s.v.
Imorn kommer insug+avgas, gen,servo och kanske kanske att jag hinner sätta i den i bilen.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor10.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/motor9.jpg]()
Här har motorn fått servo, insug, gen samt kabelhärva. Men de tar sin tid när varje bult ska avfettas och skruvas på mm.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0515.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0514.jpg]()
Som ni kanske märker så kör jag med Americana style på lackningen. d.v.s svart med slipad upphöjning.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0523.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0520.jpg]()
Kommer i värsta fall ladda 110Bar i servopumpen iår
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0527.jpg]()
Slipat tanken från rost (ska lägga på kemisk metall där de finns hål)
Elektolysat hållarna för framlapor ifån rost.
och till sist så har jag lossat fjäderbenen ifån donatorbilen som jag ska köra med då de ventilerade skivor på den.
Fjäderbenen, Rostiga men ska in på blästring, skivor ska återanvändas då dom är som nya.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0530.jpg]()
Tanken som slipats med ståltrissa, Ska få sig en vända med musen också
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0531.jpg]()
Lite rosthål då...
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0532.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0533.jpg]()
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0534.jpg]()
En skiva till bak
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0537.jpg]()
Ligger gött i badet
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0540.jpg]()
Ett annat basiskt syrabad för grejjer med färg på.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0542.jpg]()
Tank lagad med någon kräm från Autoexperten. Funkar kanon och torkar på ca 10min och är därefter slipbart. Helt grymmt. Var inga problem att täcka över 1x1cm stora hål alls, trodde att pastan skulle krypa in i hålet och lägga sig där istället för att täta men de funka bra som sagt.
Sen har båda bakskivor blivigt klara med elektolysen och har blivigt finare än dom var.
Sen blev också båda lamphållarna klara genom syrabadet och ser helt lackningsbara ut.
Sen så byggde jag en större tank till elektolys för att kunna avrosta bärarmar bak och fjäderben. Sparar nog en 1000 lapp här
Sen så var det bara lite småpill som inte är värt att nämnas.
Bilder!
Här ligger det och pyser. Bildas nämligen knallgas under processen. De rätt kul att tändapå bubblorna, smäller som fan
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0562.jpg]()
Och såhär blev det, Hamnade ju lite åvanför vattenytan så de lite rost där men de löst nu. Och naturligtvis är den andra skivan också avrostad.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0552.jpg]()
Och såhär lätt lossnar färgen efter syrabadet. Bara rammlar av
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0554.jpg]()
Och fint blir det.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0555.jpg]()
Fick köpa mig lite nya hylsor och ett dragskaft för att lossa hjullagrena fram och bak så man kan avrosta mm.
Lätt dom dyrast bultarna jag lossat på. Tror allt gick på 200spänn så de tur att det finns biltema ibland ändå.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0556.jpg]()
Och här ee det nya badet
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0559.jpg]()
Och soda till det
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0560.jpg]()
Och tanken som blev bra.
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0558.jpg]()
Hämtade även lite dekaler från autoexperten .. Undra var dessa kommer se bra ut..
Som tur är kommer det andra om en månad
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0557.jpg]()
Nu har jag samlat kraft för att göra en update med bilder.
Nej det är ingen stor update. Kommer fömodligen i veckan som kommer. Då på bilder när allt är lackat.
Nästan allt är klart nu, bara det jobbigaste kvar. Bakvagnen. Så det som ska avrostas innan det blir lack är:
Bärarmar bak (tar ca 2dagar, ska börja med en av dom imorgon)
Bromsok (ligger i nu)
Bromsokshållare (en av dom ligger i nu)
Har avrostat en del grejjer hittils i alla fall
Täckkåpa för bränslepump
Hållare för bränslepump
Bromsok fram, bromscylindrar bak (tänkte använda orginalbromsar men blev ju ej så)
Fjäderben fram
Motorbalk
Bromsok bak (dom nya)
Och en hel del smågrejjer som jag inte orkar nämna.
De jag har att säga om elektolys är att man måste prova det för att börja använda det, Kännslan när man plockar av rosten med fingrarna i stora kakor ger orgasm genom hela kroppen
Visst det tar tid men vafan de kostar vaddå ? 34kr för resolut kristallsoda +vatten och 100W el. Och det blir kemiskt rent ifrån rost. Så de bra om man har tid, men ja blästring är ju att föredra då de mindre blött och bökigt och bra mycket snabbare.
Processen går ju att snabba upp med hjälp av en pinnsvets, då kan man göra en hel bakaxel på en 30min. Skall provas!
En annan fördel med elektolys är att man kan vända på processen och lägga på material på det objektet man jusst rostat av som tex zink, koppar mm. Detta kräver dock en annan blandning än bara kristallsoda... Lite svårare at få tag i grejjerna + att det blir olagligt, hälsoskadligt, explotionsrisk mm men det går! Skall också prövas.
Fan va jag pladdrar då... Till bilderna..
Elektrolysen bubblar på, fjäderben i. Notera att vattnet var rent när jag la i dom
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0563.jpg]()
Motorbalken. Blev skitbra!
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0574.jpg]()
Lite före och efter
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0573.jpg]()
Gott och blandat
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0570.jpg]()
Inredningen hittils då:
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0575.jpg]()
Och de satans helvetet
![http://i490.photobucket.com/albums/rr269/TurboBackman/PIC_0576.jpg]()
De va allt för idag..
Bilen i fråga är en Bmw e28 520i från 1984. Den är, eller var Helt standard. Ingen extrautrustning alls.
Bilen köptes när körkortet kom för ca ett år sedan. Köpte den av en för-e-detta norrman som hadde fått bilen i arvegods efter sin fars död 1998. Denne före-dettingen körde då runt med den i ca 2år här i göteborgsområdet innan topplockspackningen gick.
Sedan dess blev den ståendes och så småningom hamnat på blocket för en struntsumma av 3400kr på samma dag som körkortet kom. Jag hitta annonsen och vänta inte en sekund, så jag drog iväg och tittade på bilen och kontaterade att den va ju faktiskt väldigt fräch för sitt pris. Ingen rost under, ingenting i trösklar och skärmar mm så bilen blev snabbt min.
Körde hem bilen och rev av toppen för packningsbyte. Men det visade sig vara mer än så. Toppen hadde "förmultnats" av (vad jag tror) fel glykol. Kylkanalerna var som pulver och man kunde skära av bitar av alu med en kniv. Ny topp inhandlades på närmaste skrot och motorn slängdes snabbt ihop. Bilen kördes mycket och jag blev snabbt trött på den slöa gamla m20 spisen på 125 slappa hk som inte ville visa sig förs man var uppe vid 5000 stäcket och peta.
Lösningen på problemet: Sätta i en M50B25 på 190 hk (inspiration ifrån Pelko). Valet var solklart och en m50 inhandlades gratis av en polare komplett med tillhörande e34. Redan här kände jag hur det hela började spåra ur. Kände igen känslan ifrån min gamla Epa som fick smaka b19Turbo

Hur som hellst, planerna gick fort ifrån sugis till M50Turbo och Megasquirt med Edis inköptes. Men innan jag gick för långt så han jag faktiskt hejda mig. Jag insåg att jag var en fattig student som skulle ha råd med snus, soppa, bil och nu ett M50Turbo bygge på en CSN lön av 1050kr mån. Räknade snabbt om och sålde m50in jag hade samlat på mig och siktar nu på ett tråkigare men mera realistiskt mål nämligen en M30B35 som sugis till sommaren 2009. Planerna för 2010 är förnärvarande en 3.5L V8 från e34. Men mera om det då. Risken är stor att det blir ett mindre turbobygge på m30:in till sommaren, då jag i stort sett har allt förutom grenrör och turbo. Men mera om det då...
Det som har hänt hittils med bilen är:
Bakvagn, Framvagn, Kardan, Motor, Kringutrustning är nedplockat och håller på att frächas upp. Motorummet blev lackat och jag håller nu på att sätta tillbaka lite krims krams där.
Framtidsplanerna är hittils följande:
Avrosta alla rostiga delar i elektolys
Lacka delarna med 2-komp
Byta stötdämpare/fjädrar
Byta alla bussningar och leder
Montera på M-paket
Montera i El-hissar och Centrallås [X]
Montra nyare bakaxel med skivor och S-diff
Montera i M20b20 och besiktiga
Köpa m30b35 och skämma bort den med lite nya delar
Det är den kortfattade listan det.
Nu kommer lite bilder!
När bilen är nyköpt


Så hoppar vi frammåt en hel del till m50 tiderna

Sen så åkte den ut

Efter detta så är det lite luddigt innan jag har fastställt en plan så jag hoppar över det.
Och ja det blev fel färg, skulle ha blivigt grått men det blev någon beige aktig. Får lösa det till nästa vinter.
(ursäkta dålig bildkvalitee... mobil)

Planen är att den ska vara stilren. Endast M-paket på utsidan med eventuella skärmbreddare, mörk lack dock inte helt 100 på vad för lack än. Och detaljerna ska vara perfektionistiska (lampor, lister e.t.c) . Mycket krom mest för jag är lite krombög tack vara alla av farsans gamla amerikanare han renoverat.
Inredning ska vara så lyxig som jag kan få den och så mörk jag kan få den. Allting ska vara bmw orginal och inget krimskrams från made in china som neon och grejjer. Och jag ska försöka få tag i så mycket extrautrusning jag kan få tag på och naturligtvis ska allt funka felfritt.
Så kortfattat en lyxig, stilren bil med hög prestanda och ett skönt muller.
Som ni nog fattar så kommer detta INTE att ske till sommaren. Till sommarn ska jag vara glad om jag hinner få ner m30:in

och vad det angår utsidan till sommaren så kommer den nog snarare se ut som en skitförbannad fisk.
Lite om det som har hänt i garaget då :
Mattor åkte ut och till min förvåning var de en mindre simbasäng under mattan. Så golvmattan var helt snustorr men under den så ligger det en 3-4cm tjock isoleringssplatta gjord av skumgummi och den inehöll säkerligen en 5-6 Liter vatten. Så någonstans läcker det. Så innan det börjar regna får jag åka ner till bilglascentralen och få det fixat av lasse som sponsrar allt med rutor.
Sen så drog jag in elhissarna och centrallåset och tillhörande kabelhärva till det. Försöker jaga tag i ett kopplingsschema till detta, så om det någon som sitter på det så kan ju han/hon höra av sig.
Kan tillägga att jag har en donatorbil som jag plockar grejjer ifrån, nämligen en e28 520iKS -87



Får slänga upp en bild på vinterpulkan också:
en E30 318 touring -91

Iskörning på rödvattnet iår:

Kabelhärvan ifrån donatorbilen togs av och åkte in i Projektbilen. De var lite mera jobb än vad jag hade räknat med men nu är det 100% Kattmatta i den (kan ju tolkas på flera sätt iof..


Kabelmattan drogs och kopplingarna fick sig en dos av kontaktsprej då det såg lite ärgit på vissa av kontakterna. Sedan flöt de på rätt bra och jag han sätta ihop det mesta.
Nu till lite bilder!
Motorummet som de ser ut nu:

Får lägga upp en bild på herr screamo i ABS baljan som jag tycker är lite läskig


En bild på bomsservot som ser lite gladare ut efter en skätt färg och lite rengöring.

En tidigare bild på golvet. Allting under är helt genomblött, Men det fick stå i tvättstugan med ca 40grader under natten så det blev torrt.

Här är en bild på den gamla härvan. Den nya är ungefär dubbelt så mycket om inte mer.

Fördelen med att meka e28 elsystem är att det är skitlätt att lossa kontaktstyckerna. Kanske därför många hadde problem med glappkontakt och bristande funktioner


Man förstår ju varför katalysatorsystemet är lite mer exactare än jetronic historan till höger, en klar skilland i in/ut funktioner om man säger så.


Var tvungen att provmontra lite för att få mera inspiration, men de ska ju ner och poleras lite innan de klart.


Nu till lite extrabilder.
Bankomat ok, men Liftomat ? vad ståt omat för ???

Och nu när jag mekkat mycket med elen behöver jag nog denhär som jag hitta i donatorbilen. Orginal såklart!
Släker tyvärr inga bränder längre men alltid kul att ha lite ovanliga delar.

Planen för denna motorn är att göra så lite som möjligt för att få fart på den igen. Så det blir honing av cylindrarna då det var rostfyllt, ny avgas+insugs packning och topplockspackning då. Resten smetar jag på med pasta. Ny lack ska jag slänga på också.
Gick smidigt ur

Och här kan man ju med lätthet se varför den blev ståendes. Var ca 5liter olja och kanske 4liter vatten i han.

Och nu börjar det se bättre ut. Det var som vanligt ett rent helvete att få loss remhjulsbulten. Fick stå och hoppa på ett dragskaft med rör på för att de skulle lossa . Hade någon sett mig så skulle han skratta ihjäl sig


Motorn plockades ju ned och jag titta på lager e.t.c såg ok ut. Samtliga ventiler har tagit i någongång i dess liv den saken är säker. Så det fick bli lite kolvreparation annars vara det bara honing och pusts sen limma ihop den igen.
Lacken på motorn är auto-k motorlack om någon undrar. Funkar skitbra och har funkat skitbra för många. Täcker gött.
Ny kamrem, Fördelarlock, Tändkablar, Topppackning
Men här är iaf några bilder på det som gjorts.
Blocket honades pga rost i burkarna.

Blocket slipas inför målning

Blocket målat och fått i sig kolvarna igen

Vattenpump mm monterat

Sen var det dax för toppen. I detta fall en 731:A

Äcklig som satan var den med sågspån och grejjer på så det fck bli högtyckstvätten
Före:

Efter:

Sen monterades oljepumpen.

Efter det åkte toppen på och tändning o.s.v.
Imorn kommer insug+avgas, gen,servo och kanske kanske att jag hinner sätta i den i bilen.


Här har motorn fått servo, insug, gen samt kabelhärva. Men de tar sin tid när varje bult ska avfettas och skruvas på mm.


Som ni kanske märker så kör jag med Americana style på lackningen. d.v.s svart med slipad upphöjning.


Kommer i värsta fall ladda 110Bar i servopumpen iår


Slipat tanken från rost (ska lägga på kemisk metall där de finns hål)
Elektolysat hållarna för framlapor ifån rost.
och till sist så har jag lossat fjäderbenen ifån donatorbilen som jag ska köra med då de ventilerade skivor på den.
Fjäderbenen, Rostiga men ska in på blästring, skivor ska återanvändas då dom är som nya.

Tanken som slipats med ståltrissa, Ska få sig en vända med musen också


Lite rosthål då...



En skiva till bak

Ligger gött i badet

Ett annat basiskt syrabad för grejjer med färg på.

Tank lagad med någon kräm från Autoexperten. Funkar kanon och torkar på ca 10min och är därefter slipbart. Helt grymmt. Var inga problem att täcka över 1x1cm stora hål alls, trodde att pastan skulle krypa in i hålet och lägga sig där istället för att täta men de funka bra som sagt.
Sen har båda bakskivor blivigt klara med elektolysen och har blivigt finare än dom var.
Sen blev också båda lamphållarna klara genom syrabadet och ser helt lackningsbara ut.
Sen så byggde jag en större tank till elektolys för att kunna avrosta bärarmar bak och fjäderben. Sparar nog en 1000 lapp här

Sen så var det bara lite småpill som inte är värt att nämnas.
Bilder!
Här ligger det och pyser. Bildas nämligen knallgas under processen. De rätt kul att tändapå bubblorna, smäller som fan

Och såhär blev det, Hamnade ju lite åvanför vattenytan så de lite rost där men de löst nu. Och naturligtvis är den andra skivan också avrostad.

Och såhär lätt lossnar färgen efter syrabadet. Bara rammlar av


Och fint blir det.

Fick köpa mig lite nya hylsor och ett dragskaft för att lossa hjullagrena fram och bak så man kan avrosta mm.
Lätt dom dyrast bultarna jag lossat på. Tror allt gick på 200spänn så de tur att det finns biltema ibland ändå.

Och här ee det nya badet


Och soda till det

Och tanken som blev bra.

Hämtade även lite dekaler från autoexperten .. Undra var dessa kommer se bra ut..
Som tur är kommer det andra om en månad

Nu har jag samlat kraft för att göra en update med bilder.
Nej det är ingen stor update. Kommer fömodligen i veckan som kommer. Då på bilder när allt är lackat.
Nästan allt är klart nu, bara det jobbigaste kvar. Bakvagnen. Så det som ska avrostas innan det blir lack är:
Bärarmar bak (tar ca 2dagar, ska börja med en av dom imorgon)
Bromsok (ligger i nu)
Bromsokshållare (en av dom ligger i nu)
Har avrostat en del grejjer hittils i alla fall

Täckkåpa för bränslepump
Hållare för bränslepump
Bromsok fram, bromscylindrar bak (tänkte använda orginalbromsar men blev ju ej så)
Fjäderben fram
Motorbalk
Bromsok bak (dom nya)
Och en hel del smågrejjer som jag inte orkar nämna.
De jag har att säga om elektolys är att man måste prova det för att börja använda det, Kännslan när man plockar av rosten med fingrarna i stora kakor ger orgasm genom hela kroppen

Visst det tar tid men vafan de kostar vaddå ? 34kr för resolut kristallsoda +vatten och 100W el. Och det blir kemiskt rent ifrån rost. Så de bra om man har tid, men ja blästring är ju att föredra då de mindre blött och bökigt och bra mycket snabbare.
Processen går ju att snabba upp med hjälp av en pinnsvets, då kan man göra en hel bakaxel på en 30min. Skall provas!
En annan fördel med elektolys är att man kan vända på processen och lägga på material på det objektet man jusst rostat av som tex zink, koppar mm. Detta kräver dock en annan blandning än bara kristallsoda... Lite svårare at få tag i grejjerna + att det blir olagligt, hälsoskadligt, explotionsrisk mm men det går! Skall också prövas.
Fan va jag pladdrar då... Till bilderna..
Elektrolysen bubblar på, fjäderben i. Notera att vattnet var rent när jag la i dom


Motorbalken. Blev skitbra!

Lite före och efter

Gott och blandat

Inredningen hittils då:

Och de satans helvetet

De va allt för idag..
0
0
0
0