2870
Sök

Måste trimma min MIG/MAG svets :) Formler för att linda om transformatorn alt vart köpa större tranformator?

40 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Hej,

Har en sådan som är kanon för bilplåt vanligtvis då den har en max effekt på 90 ampere. De 10 ampere intervallen gör att den blir super för tunnplåt då jag kan justera med 9 ampers steg. Behöver dock svetsa balkar i helgen, ca 0.8cm tjocka och då duger inte min trotjänare som den är i dagsläget! (Kikat på pinnsvets .Billiga men behöver ingen vanligtvis och där jag är i ÅR, inte Nacka, känner jag typ ingen då jag bara varit här 3 mån å kan därför inte låna. Hyra är lika pris som köpa en enklare pinnsvets på ca 160 amp vilket enligt en lärare i Svetsning säger räcker för 10mm balkar enligt skolböckerna. Svetsat 10mm balkar förr med ca 150 amp MIG/MAG å det bränner igenom fint. Får då lägga flera strängar vilket man även måste göra med en Pinnsvets för att det skall uppfylla alla ISO och andra standarder).

Ser att min Luna migatronic svets har stora syskon som ser identiska ut men har upp till mer än dubbla max effekten i ampere räknat. De verkar även ha samma chassi och storlekt på chassit. Ser likadana ut invändigt vad jag kan se på bilderna. Så med min Ellära A och B bör ända skillnaden vara transformatorn samt tjockare kablar efter transformatorn, ev även två eller tre fas innan transformatorn då min har en fas fram till transformatorn. (Ser inte transformatorn på stora syskonen, inte heller hur många faser de har och kan inte heller avgöra om de har 1.5mm kablar eller 2.5mm. Inga 6mm har de i alla fall smile

Så vart får man tag i en kraftigare transformator alt, hur räknar jag ut hur jag lindar om transformatorn för att nå ca 150 ampere inkl tjocklecken på koppartråden?

Hittade ingen tabell för att finna ut hur vilken tjocklek jag skall ha på mina nya grövre tablar, någon som har en sådan eller kan länka till en?

"TRIMMA BÖR MAN ANNARS DÖR MAN", "EN RIKTIG MAN REDER SIG SJÄLV I ALLA LÄGEN"  Två av mina ideal/motton i livet som ibland ger dålig ekonomi i projekten men donar inte för att bara tjäna pengar, större drivkraften är nog att ha gjort det själv. Antar det ger någon slags trygghet då erfarenheten ger ny kunskap som gör att jag blir än mer självständig för projekt smile

Tackar på förhand!

10 287 Inlägg
15 maj 2010
Du behöver större transformatorkärna alternativt plåt med bättre magnetiska egenskaper.

/Göran

Peter_Nacka skrev:
Så vart får man tag i en kraftigare transformator alt, hur räknar jag ut hur jag lindar om transformatorn för att nå ca 150 ampere inkl tjocklecken på koppartråden?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök