2608
Sök

3st batterier men ändå är volten nere på 10-11v?

3 466 Inlägg
17 maj 2010
#21
ChriZtoffer skrev:
Konstigt, jag har då lärt mig att man bör ha samma kapacitet och helst likadana batterier vid parallellkoppling också och kommer fortsätta köra på det. Men man kanske är skadad efter att ha kört eldrivna radiobilar i typ 15 år...

Jag har lärt mig att så länge volten stämmer e de fritt fram och blanda, och det har jag jävlari gjort med! wink
Har aldrig haft problem med batterierna heller.

Har bl.a. Blandat mitt orginal Tudor 55Ah med ett 225Ah lastbilsbatteri och för tillfället ett 70Ah Hollywood-batteri. Aldrig använt skilljerelä heller! Bara en 50mm2 mellan fram och bak.
Senast redigerat av M_icke_ (17 maj 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
17 maj 2010
#22
Skulle aldrig falla mig in att blanda olika batterier

Booyakasha!

17 maj 2010
Trådstartare
#23
BJonsson skrev:
volvo_940R skrev:
Jag följde era råd här och kopplade in 2st batterier till i bilen och kopplade ihop dom med 50mm2 kablar och säkrade av med 250A säkring och bort till kondensatorn men ändå så har jag ström svakor när jag spelar och alla jordkablar i karossen är bytta till 38mm2 kablar och även när laddaren står på och laddar så går den ner till 10-11 volt men varför gör den de??

Riktigt tacksam för svar för jag har prövat det mesta och de hjälper inte sad

Mvh:Ted

Har du kondingen inkopplad efter batterierna,närmast steget asså?
Hur har du gjort fram i bilen,har dom kopplat laddkabel till bakre batterierna på + fram vid främre batteriet eller direkt från generatorn? se till att du jordar generatorn med lika grov som + kabeln oxå!
Och se till att ha jorden i ett rejält ställe i karossen,ingen liten utstickande plåtbit och kom ihåg att slipa plåtrent där du jordar!

Glömde fråga en sak! Har du 3 likadana batterier? om inte så blir dom nya batterierna inte bättre än det du har fram i bilen. Om du inte har monterat laddkabeln direkt på generatorn vill säga då spelar de inte lika stor roll.

kondningen sitter efter alla batterierna och innan slutsteget.
och nej jag har ju inte 3 st lika dana batterier och jag har kopplat strömen på batteriet fram och sen bak till dom andra batterierna.

17 maj 2010
Trådstartare
#24
Drönirettab skrev:
volvo_940R skrev:
även när laddaren står på och laddar så går den ner till 10-11 volt men varför gör den de??

Vart mäter du 10-11 V?
På batterierna eller på stegens kopplingsplintar där strömkablarna sitter?

det står ju på kondensatorn hur mycke den släpper igenom plus har jag en volt mätare inne i bilen men visst den mäter ju driftspänningen men den ska ju inte gå ner så lågt ändå hmm

17 maj 2010
Trådstartare
#25
eplamojje skrev:
Ha bilen igång och mät över polerna på batteriet bak hur många volt det har. bör ligga på ca 14volt
ligger det under det så har du problem nånstans mellan batteriet fram och bak..
ett fullladdat  batteri ska ha mer än 10-11 volt så nått lurigt är det nog med batteriet....å ja vet om 2 fall där en cell varit sönder på ett helt nytt biltema batteri! så kolla det å byt mot nytt om det är kasst

okej får ut imorn och starta bilen och mäta men jag tycker ju inte de ska vara fel någonstans på vägen för de kan ju inte vara kabeln och de kan inte vara säkringen heller tycker jag ju men men de ger väl sig förr eller senare tongue haha

Mvh:Ted

21 761 Inlägg
17 maj 2010
#26
volvo_940R skrev:
det står ju på kondensatorn hur mycke den släpper igenom plus har jag en volt mätare inne i bilen men visst den mäter ju driftspänningen men den ska ju inte gå ner så lågt ändå hmm

Vart är din voltmätare inkopplad?

Som eplamojje skriver så bör du mäta spänningen på batteriet bak, men även på främre batteriet och på slutstegens kopplingsplintar. smile

17 maj 2010
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
volvo_940R skrev:
det står ju på kondensatorn hur mycke den släpper igenom plus har jag en volt mätare inne i bilen men visst den mäter ju driftspänningen men den ska ju inte gå ner så lågt ändå hmm

Vart är din voltmätare inkopplad?

Som eplamojje skriver så bör du mäta spänningen på batteriet bak, men även på främre batteriet och på slutstegens kopplingsplintar. smile

den är inkopplad inne i cupén i A-stolpen och den är bara kopplad på en sladd från batteriet sen till jord tongue
Okej men ska ut och mäta imorn så skriver jag här igen när jag har gjort de big_smile

Mvh:Ted


Sök