3315
Sök

Påkörd av smitare - vad kan man göra?

Norrlänning
1 453 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
Tjena!

Fick en väldigt tråkig syn idag när jag kom tillbaka från lunchen, vit/röd färg och en fin buckla på framskärmen och ena fälgen skrapad och färgad..

Vad kan man göra? Äre bara betala 4500 i självrisk och se glad ut, eller finns de nått man kan göra? Pratade med en kollega som jobbade i samma hus, och hon hade blivit påbackad 2 veckor tidigare på samma parkering också, då också en vit bil...

Alla svar välkomnas!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

8 253 Inlägg
19 maj 2010
Anmäla skadan, lämna in en enpartsanmälan tror jag det heter då. Sen får man vänta på vad försäkringsbolaget säger. Men bästa råden lär du få av ditt försäkringsbolag.

132 Inlägg
19 maj 2010
Hade 3 smitningar när jag hade min ST, hade tom bilder på bilen som kört på mig vid ena tillfället men då föraren nekade gjorde försäkringsbolaget inte mer än att dom bad mig betala självrisk på 4 papp. Klantig som jag va så polisanmälde jag inte.

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 maj 2010
Skriv en anmälan till försäkringsbolaget + polisens ärendenummer och var tydlig på att både du och en annan kan intyga att bilen var OK när du lämnade den och sedan skadad när du kom tillbaka.

Gjorde själv misstaget, eller tänkte inte på att skriva att man hade "sällskap" när jag fick en skada utanför ICA när jag åkte själv. IF dömde bort det som parkeringsskada och motiverade att jag var ensam att kunna bevisa att skadan uppkommit just då.

Så hur än fallet var så skadar det inte att ni var två eller fler på pappret som lämnade och kom tillbaka till bilen och kan intyga historien...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

835 Inlägg
20 maj 2010
Skriv en liten fin lapp på parkeringen OM någon kanske sett något? Skylla jag gjort, kanske ett långskott i mörkret men man vet aldrig. Folk skiter i allmänhet i om de ser en smitare men leker gärna hjälte i efterhand.

347 Inlägg
20 maj 2010
Det går väl att få ersättning av trafikförsäkringsföreningen? www.tff.se

528 Inlägg
20 maj 2010
Brukar inte parkeringsskador ofta falla på att man måste kunna bevisa genom vittnen att det inte var ägaren själv som gjorde skadan? Dvs, är du som ägare som har bevisningsbördan ifall du vill slippa undan självrisken.  Kan du inte det (vilket ju är svårt) är självrisken din.
Senast redigerat av Rensvinf (20 maj 2010)

Sök