3197
Sök

Problem med ena elhissen, volvo 240

63 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Elhissen på högerfram har aldrig funkat, killen som jag köpte bilen av sa att det var någon kabel som va trasig. Jag har inte direkt brytt mig så mycket om det förens nu när det börjat bli riktigt varmt ute.
Började väldigt simpelt med att kolla säkringarna och dom var hela, skruvade lös dörrsidan och kollade även kabelhärvan som går vid dörrens gångjärn. All kablar var hela och utan skador. Efter många om och men så lyckades jag få lös elmotorn och upptäckte att den fungerade, men dock bara åt ett håll. Uppåt.

Så alltså, trycker jag hiss knappen på högersida så funkar motorn åt ett håll, uppåt. Sätter jag mig på förarsidan och trycker på dom knapparna så händer ingenting, inte ens uppåt.

Testade dra en kabel direkt från pluspoolen, på batteriet, till elhissens minuspool, då låter det från motorn när jag försöker hissa ner rutan. Dock rör sig inte motorn men det ger ifrån sig ett litet ljud. Men gör jag såhär så funkar det inte ens att köra upp rutan.

Pratade med en polare och han sa att jag skulle byta plats på plus och minus kablarna på elmotorn och testa, har dock inte gjort det eftersom skiten är löd och vet inte riktigt vars jag har min lödpenna. Tänkte att det var smartare att fråga någon här innan man börjar slita av kablar.

107 Inlägg
21 maj 2010
har tyvärr nog samma fel som dig, har inte öppnat upp o kollat men denna tråd ska jag bevaka smile

63 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Har kommit en bit på vägen nu, bytte på plus och minus på elmotorn och då funkar det att köra ner rutan. Troligtvis handlar det om något elfel.

8 Inlägg
22 maj 2010
Gick de att köra upp rutan när du vänt på kablarna då? eller gick de bara att köra ner ? Gick de bara att köra ner rutan så är de ju troligtvis fel på knapparna. Dom brukar kunna balla ur. Sällan de är fel på motorn.
Senast redigerat av mombyracing (22 maj 2010)

63 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Hittade felet och har nu fixat det, var en kabel som nötts av vid förardörren. Satte ihop den och nu funkar hissen perfekt.

Sök