2679
Sök

Måste gasa till för att bilen ska ladda, Audi A3

1 854 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en A3 1999
Köpte nytt batteri idag, blev ingen skillnad.

Det är så att när jag startar bilen så måste jag varva innan bilen börjar ladda.
Har en volt mätare inkopplad.

Så fort jag varvat till så stiger volten till ca 14 volt.
Ligger runt 12v annars, och sjunker ju längre jag står.

Vad kan vara fel?

1 210 Inlägg
24 oktober 2009
#2
Jordfel?? nånstans har du + och - tillsammans??

Lastbilschaffis
64 Inlägg
24 oktober 2009
#3
För att generatorn över huvud taget ska börja ladda så måste du vara uppe på ett visst varvtal (har för mig att det är runt 1500). När du är på det varvet så slår generatorn till och börjar ladda. Alltså inget konstigt i det hela..

Annars när det är elfel så brukar det oftast vara jordfel eller kortslutning enligt erfarenhet tongue

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

1 210 Inlägg
24 oktober 2009
#4
NisseCarlsson skrev:
För att generatorn över huvud taget ska börja ladda så måste du vara uppe på ett visst varvtal (har för mig att det är runt 1500). När du är på det varvet så slår generatorn till och börjar ladda. Alltså inget konstigt i det hela..

öööö nä de var de dummaste jag någonsin hört!

så du menar att när bilen står på tomgång så laddar den inte? haha
nänä de får du lura i nån annan.. har volt mätare på min bil, och kan då tala om för dig att den laddar som den ska även på tomgång...

tongue

104 Inlägg
24 oktober 2009
#5
Testa med att koppla en jordkabel mellan batteriet och motorn, kan funka vid jordfel:P


133 Inlägg
24 oktober 2009
#6
Laddregulatorn är kass! Bara att byta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=136609
Senast redigerat av fagerlund (24 oktober 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2009
#7
fagerlund skrev:
Laddregulatorn är kass! Bara att byta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=136609

Antingen det eller slack rem.....
Råkat ut för samma fenomen vid båda smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Forummoderator
17 961 Inlägg
24 oktober 2009
#8
Håller med fagerlund. bara att byta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 854 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#9
Tack för alla bra svar, nu har jag nått att gå efter.

Lastbilschaffis
64 Inlägg
10 januari 2010
#10
Ekis! skrev:
NisseCarlsson skrev:
För att generatorn över huvud taget ska börja ladda så måste du vara uppe på ett visst varvtal (har för mig att det är runt 1500). När du är på det varvet så slår generatorn till och börjar ladda. Alltså inget konstigt i det hela..

öööö nä de var de dummaste jag någonsin hört!

så du menar att när bilen står på tomgång så laddar den inte? haha
nänä de får du lura i nån annan.. har volt mätare på min bil, och kan då tala om för dig att den laddar som den ska även på tomgång...

tongue

Haha, jo självklart, men har för mig att du måste upp på 1000-1500 för att den ska slå till och börja ladda! Efter det ska den såklart ladda på tomgång

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

43 Inlägg
10 januari 2010
#11
NisseCarlsson skrev:
Ekis! skrev:
NisseCarlsson skrev:
För att generatorn över huvud taget ska börja ladda så måste du vara uppe på ett visst varvtal (har för mig att det är runt 1500). När du är på det varvet så slår generatorn till och börjar ladda. Alltså inget konstigt i det hela..

öööö nä de var de dummaste jag någonsin hört!

så du menar att när bilen står på tomgång så laddar den inte? haha
nänä de får du lura i nån annan.. har volt mätare på min bil, och kan då tala om för dig att den laddar som den ska även på tomgång...

tongue

Haha, jo självklart, men har för mig att du måste upp på 1000-1500 för att den ska slå till och börja ladda! Efter det ska den såklart ladda på tomgång

Låter väldigt sunt, för precis så beter sig min pappas Audi 100. Den måste man varva upp lite grann precis när man startat för att få laddlampan att slockan, och har även märkt hur batteriet inte laddas om man inte stampat till på gasen en gång efter uppstart.

21 761 Inlägg
10 januari 2010
#12
Ibland kan man få "dutta" litegrann på gasen för att laddningen ska börja, men det kan skilja mellan olika bilar och generatorer.

På min 240 börjar generatorn att ladda direkt från start, den gjorde så med förra generatorn och med nuvarande generator från Biltema. Jag känner till dels en Ford Granada och dels en gammal Amazon med relativt nybytta generatorer och där måste man gasa till litegrann för att laddningen ska börja, har varit så redan från början.

Jag tycker det låter som att min bil varvas upp väldigt kortvarigt precis när den startar och att det kan vara därför som generatorn ger laddning direkt, är dock inte helt säker. På både Forden och Amazonen hörs ingen "tillfällig uppvarvning" vid starten, kan kanske vara därför generatorerna inte laddar direkt.

Mest funderingar tyvärr, men det kan ligga någonting i det ändå. hmm

1 854 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#13
Nu funkar det smile

Tog bort startmotorn och smörjde den för den lät konstigt.

Då såg jag att kabeln till startmotorn va lite erjad, slipa bort de så nu funkar de som det ska.

Fick igång kliman oxå en kabel satt inte i.

Måste ha varit den erjade kabeln som gjorde att bilen inte börja ladda direkt.

446 Inlägg
24 maj 2010
#14
Ekis! skrev:
NisseCarlsson skrev:
För att generatorn över huvud taget ska börja ladda så måste du vara uppe på ett visst varvtal (har för mig att det är runt 1500). När du är på det varvet så slår generatorn till och börjar ladda. Alltså inget konstigt i det hela..

öööö nä de var de dummaste jag någonsin hört!

så du menar att när bilen står på tomgång så laddar den inte? haha
nänä de får du lura i nån annan.. har volt mätare på min bil, och kan då tala om för dig att den laddar som den ska även på tomgång...

tongue

har man verkligen rätt att idiotförklara folk om man inte har en aning om vad man pratar om?
han felade faktiskt bara på 200rpm så korkat sagt var det definitivt INTE!

det absolut vanligaste varvtalet en generator börjar ladda på är 1300rpm. (varierar lite beroende på remskivan diameter)
i princip alla bilar varvar upp lite precis i starten och detta utnyttjar man för att få igång generatorn..

när generatorn väl kommit igång (magnetiserat rotorn) krävs sällan mer än 500rpm för att spänningen ska hållas uppe utan stora laster. därför märker man sällan att det behövs ett visst startvarv.

sätt dig in i hur grejerna fungerar innan du börjar säga emot!


Sök