3104
Sök

Audi a3 1.6 -97 gasar av sig själv, efter självgasningen kraftlös upp till 2500 varv

Skogsfan
649 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#1
Lägger ut en ny tråd om mitt problem då jag inte funnit någon lösning ännu.

Bilen går ganska hyfsat ett tag, oftast till det att den blir varm. Då gasar den av sig själv, om man står på tomgång så kan den varva upp i allt från 2-4000varv. Om man åker med en växel i märker man det genom att gaspedalen försvinner och skakar upp och ned under foten.
Efter att bilen gjort denna självgas så är den totalt kraftlös upp till 2500 varv, över det går den ganska bra. Under 2500 varv kommer du alltså knappt iväg på 1an. Du gasar men det är som om någon sitter och har kryckan åtdragen för fullt nästan. Känns som att bilen håller tillbaka kan man säga. Tomgången skiter sig också här, lägger sig antingen ca 500 varv för högt eller för lågt. Alltså ligger ungefär på 400/1400.

Har bytt, listan i ordningen sakerna är bytt:
Lambdasond då vi fick felkoder - inget resultat
LMM - efter detta gick den bra i några dagar men fortsatte sedan att gå dåligt, dock var det inte alls lika farligt som det är nu.
Topplockspackningen gick så här körde vi en sotningssats och även ett nytt grenrör kom på, oljebyte och filter - efter detta gick bilen bra i kanske en vecka, sedan gick den tillbaka till att gå dåligt. Efter detta har det bara gått utför.
Idag gjorde jag ännu ett oljebyte och även bytte luftfiltret.
Även någon slang vid vevhusventilation(tror det är den iaf) har tydligen saknats så satte dit en idag. Dock gjorde inte heller detta någon skillnad. Ska bifoga en bild på vilken slang det är imorgon.

Vad fasen kan vara fel?
Senast redigerat av Faniskogen (24 maj 2010)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930


Sök