3425
Sök

Pipljud vid dubbla rca lågnivå till 4-kanals

210 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Jag kopplade in mitt fyrkanalssteg idag på högtalarna.
Så länge bilen är avstängd låter det bra, men när jag startar bilen så uppstår ett störningsljud.

Använder jag bara en rca-lågnivåkabel så låter det bra, men så fort jag använder dubbla rca lågnivå (Som man måste ha?) så blir det ett jä*la pipande, alltså någon form av störning.

-Alla kanaler funkar på både steg och stereo, det har jag kollat.
-Har även testat så att båda kablarna fungerar som dom ska.
-Har provat att dra en rca rakt genom bilen för att kablarna ej ska vara dragna vid varandra

Vad kan detta bero på/hur löser jag detta?
SJUKT tacksam för svar, är Väldigt nära att slänga upp slutsteget och kablar och hela skiten i skogen!

Ursäkta om det ses som spam, men jag Har ansträngt mig och sökt. Både i forum här och på internet.

Mvh Erik

The best part of fighting is the make up sex

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 maj 2010
Ett enkelt test du kan göra! Dra ur ett par av lågnivåkablarna såpass att pinnen i mitten fortfarande har kontakt men inte höljet, om störningarna försvinner då så kan du koppla mellan en galvanisk avskiljare för att få bort problemet permanent. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Leg. nöt
460 Inlägg
24 maj 2010
RCA-kablarna kan du dra bredvid varandra men ligger det emot strömkabel på något sätt så kan du få störningsljud..

Har du båda RCA-kablarna dragna på samma sida i bilen eller ligger den ena/båda vid strömkabeln?

SAAB

210 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
BaeckRacing skrev:
RCA-kablarna kan du dra bredvid varandra men ligger det emot strömkabel på något sätt så kan du få störningsljud..

Har du båda RCA-kablarna dragna på samma sida i bilen eller ligger den ena/båda vid strömkabeln?

Dom är båda dragna på vänster sida, strömkabeln ligger på höger.
Dock ligger rca-kablarna emot originalkablar på vänstersidan, kan ju vara hänt att någon av dessa levererar ström. Fast tycker det är mysko att det funkar när jag bara har en rca? Ligger dom mot ström borde ju störningen finnas hela tiden. "/

Leg. nöt
460 Inlägg
24 maj 2010
Okej, men köp då två st Y-RCA-split-kablar som du kan köpa och på så sätt splitta signalen från RCA-kabel in i slutsteget.

Finns att köpa på t.ex. biltema för en billig peng.

SAAB

210 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
BaeckRacing skrev:
Okej, men köp då två st Y-RCA-split-kablar som du kan köpa och på så sätt splitta signalen från RCA-kabel in i slutsteget.

Finns att köpa på t.ex. biltema för en billig peng.

Tackar för det tipset, låter som en enkel lösning smile
Och kommer aldrig behöva styra front och rear-ljudet som jag kopplat nu så det funkar!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 maj 2010
Testat det jag föreslog då? Tror nämligen att det hjälper då jag själv hade ett liknande problem. Allt fungerade bra så länge jag inte kopplade in lågnivån till monoblocket, då bröt helvetet lös och det började knastra och spraka å ha sig, hjälpte dock med en galvanisk avskiljare (eller att bara se till så lågnivåns jord inte hade nån kontakt med monoblocket).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

210 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Testat det jag föreslog då? Tror nämligen att det hjälper då jag själv hade ett liknande problem. Allt fungerade bra så länge jag inte kopplade in lågnivån till monoblocket, då bröt helvetet lös och det började knastra och spraka å ha sig, hjälpte dock med en galvanisk avskiljare (eller att bara se till så lågnivåns jord inte hade nån kontakt med monoblocket).

Skall absolut testa det, då det låter som en relativt enkel lösning smile
Ska testa lite olika alternativ ikväll!
Tack för tipset!

Sök