2700
Sök

Backproblem saab 9-5 aero

80 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#1
vet att denna fråga ligger uppe på flera trådar men orkar inte sitta och läsa runt och hoppas jag får svar ändå..

problem vid att få i backen på min saab 9-5 aero 00a   det går hur bra som helst om man lägger i 1an ocg kör fram ytters lite och kopplar så man får den att gunga bakåt nån cm då går den i utan problem inget känns kontigt ..det hjälper inte att slå på spaken neråt som jag sett nån skrivit...problemet är när bilen står neråt då man inte kan få rullet bakåt men knuffar man den bara nån cm bakåt går den i...är det synkringen eller vad???hur byts synkringen isf måste lådan ner och tas isär finns de nå annat att göra...

skivorna ska glöda

1 798 Inlägg
25 februari 2010
#2
De är nog så att lådan måste ur o plockas sönder o renoveras vanligt fel med backen på saabar har jag läst mig till. Hoppar backen ur när man väl får i den eller stannar den kvar i. Hade en 9000 som backen va kass på backade man sakta o slirade lite på kopplingen så hoppade den inte ur men gjorde man det med kopplingspedalen fullt uppe hoppade den ur
Senast redigerat av fredde85 (25 februari 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

80 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#3
enligt alla andra trådar jag läst är det synkringen..inget allvarligt men ändå jobb...nej den hoppar inte ur fungerar hur bra som helst..går att lägga i och ur som helst när man väl fått i den

skivorna ska glöda

1 915 Inlägg
25 februari 2010
#4
Synkringen som är dålig.

Plocka ner lådan och byt synkring eller köp en bättre beg/ny låda och montera.

För att byta synkringen måste du ta ner lådan och klyva den, sen plocka bort lite saker så du kommer åt synkringen.

Växellådorna är lättskruvade om du har lite mekvana.


apyngel skrev:
vet att denna fråga ligger uppe på flera trådar men orkar inte sitta och läsa runt och hoppas jag får svar ändå..

problem vid att få i backen på min saab 9-5 aero 00a   det går hur bra som helst om man lägger i 1an ocg kör fram ytters lite och kopplar så man får den att gunga bakåt nån cm då går den i utan problem inget känns kontigt ..det hjälper inte att slå på spaken neråt som jag sett nån skrivit...problemet är när bilen står neråt då man inte kan få rullet bakåt men knuffar man den bara nån cm bakåt går den i...är det synkringen eller vad???hur byts synkringen isf måste lådan ner och tas isär finns de nå annat att göra...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 februari 2010
#5
Hmmm e ju liksom ingen synkring på backen vad jag vet.... Du kan ju inte lägga i backen i fart eller..

Koppling låter det som eller kopplingscylinder eller att lamellen går trög på splinsen..


E det nån skillnad på varm eller kall bil?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

80 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#6
ingen skillnad alls...kopplingen märker jag inge fel på alls går hur bra som helst

skivorna ska glöda

1 915 Inlägg
25 februari 2010
#7
Skulle nåt med kopplingen vara dåligt så skulle alla växlar krångla.


apyngel skrev:
ingen skillnad alls...kopplingen märker jag inge fel på alls går hur bra som helst

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 714 Inlägg
25 februari 2010
#8
Testat justera? kan vara så enkelt annars så brukar vxllådorna på 9-5orna ge sig vid ca 20-22k mil

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

80 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#9
den har gått 25tusen..men passar 01ans aero på en 00a jag byter låda tänker jag

skivorna ska glöda

1 062 Inlägg
26 februari 2010
#10
Alla Saabar har synkroniserad backväxel från modellår 1994 och framåt. Det gör inte att man kan lägga i backen uppe i fart för det finns det "spärr" mot vad jag har förstått, samtidigt fick ettan och tvåns växel trippla synkringar och det gör det mycket trevligare att växla med lådan. Som sagt mycket smidigare men tyvärr inte såå mycket mera snabbväxlade trots allt. 
Slitna backsynkar verkar vanligare på 9-5 under de första åren...

M.V.H.


Elektriker
718 Inlägg
25 maj 2010
#11
Gammal tråd, men vill bra ge mitt eget tips när det gäller att få i backen. Jag brukar helt enkelt testa lägga i lite olika växlar, typ 3an, R 4an, R, 1an, R till backen ploppar i. Då brukar de synka ihop bättre, kräver inget våld bara 3sek i tid=)

När bilen va nyköpt å man inte lärt sig det så körde man med de dära att köra framåt lite på ettan sen lägga i backen lite på rull. Men rätt störande när man inte lyckats på ett par försök och bilen framför börjar bli jobbigt nära.
Olika växlar metoden brukar funka fin fint=)
Senast redigerat av monno (25 maj 2010)

Som att kasta vatten i sjön.


Sök