4378
Sök

Turbo lad problem å olja. turbo ras? T5a

UNDERGROUND
649 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
hejsan ! skrev förut om turbo ras, så vill nu vara säker ! det ligger en hel del motorolja i tryckslangar å dumpern är våt av motorolja,  turbon vill int eladda mer än 0.9 bar laddar 0.3-0.4 på 5 an på vid fullgas bara  laddade förut 1.6 vid fullgas utan några hinder. och vid varva så går inte motorn jämt på alla cylindrar å baktänder samtidigt vid pådrag ? täcken på turbo ras? tack i för hand
Senast redigerat av Moonfury (26 maj 2010)


Hojmek
748 Inlägg
26 maj 2010
#2
Ta bort slangen på insugssidan på turbon å känn hur axeln i turbon känns, glappar den hejvilt så har du felet där smile
Senast redigerat av Bodegan (26 maj 2010)

878 Inlägg
26 maj 2010
#3
Att bilen endå laddar 1.0 bar och går jäkligt bra kan jag säga, riktigt pigg och turbon viner inte överdrivet mycket, så är det knappast turbon.

Jag gissar på katten är igensatt då det är orginal katt.

MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

337 Inlägg
26 maj 2010
#4
har du oljeläck i turbon så är det bara kolla i backspegeln när du gasar på.. ryker ganska friskt..


UNDERGROUND
649 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#5
Mitsuhini skrev:
har du oljeläck i turbon så är det bara kolla i backspegeln när du gasar på.. ryker ganska friskt..

ryker inte nått :S


8 253 Inlägg
26 maj 2010
#6
Olja i tryckrören är inget säkert sätt att se om det är ett ras på eftersom man alltid har oljedimma i tryckrören. Däremot så kan ju ta bort inloppsröret (alltså det mellan turbo och lmm) och kolla om det är en massa olja där, för i så fall kan problemet hänga ihop med vevhusventilationen.

Du har naturligtvis kollat alla slangar, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och så vidare så det inte är där problemet ligger? Sen är ju frågan hur wastegate och magnetvetilen mår?


204 Inlägg
26 maj 2010
#7
1.6 är väl rätt så hårt för en original motor om ja inte har fel?
har du bytt spridare och så? för original lär ju inte räcka till, och då kanske du har smält nån kolvring i värsta fall? sad

Ja har ju bredbands-lambda på min c70 med k24  och provade original spridare och 1.2bar ladd och det blev riktigt "tunna"(λ1.150) avgaser  men har gröna nu och då ligger värdena perfekt

bara en tanke
Senast redigerat av Fr3ddan (26 maj 2010)


UNDERGROUND
649 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Olja i tryckrören är inget säkert sätt att se om det är ett ras på eftersom man alltid har oljedimma i tryckrören. Däremot så kan ju ta bort inloppsröret (alltså det mellan turbo och lmm) och kolla om det är en massa olja där, för i så fall kan problemet hänga ihop med vevhusventilationen.

Du har naturligtvis kollat alla slangar, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och så vidare så det inte är där problemet ligger? Sen är ju frågan hur wastegate och magnetvetilen mår?

ja de har jag kollat . ska ta en tit på westgaten då magnetventilen inte är inkopplad.


UNDERGROUND
649 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#9
Fr3ddan skrev:
1.6 är väl rätt så hårt för en original motor om ja inte har fel?
har du bytt spridare och så? för original lär ju inte räcka till, och då kanske du har smält nån kolvring i värsta fall? sad

Ja har ju bredbands-lambda på min c70 med k24  och provade original spridare och 1.2bar ladd och det blev riktigt "tunna"(λ1.150) avgaser  men har gröna nu och då ligger värdena perfekt

bara en tanke

motorn är ombyggd så den pallar de smile


204 Inlägg
27 maj 2010
#10
Moonfury skrev:
Fr3ddan skrev:
1.6 är väl rätt så hårt för en original motor om ja inte har fel?
har du bytt spridare och så? för original lär ju inte räcka till, och då kanske du har smält nån kolvring i värsta fall? sad

Ja har ju bredbands-lambda på min c70 med k24  och provade original spridare och 1.2bar ladd och det blev riktigt "tunna"(λ1.150) avgaser  men har gröna nu och då ligger värdena perfekt

bara en tanke

motorn är ombyggd så den pallar de smile

jaha=)  då kan de ju inte vara något större fel!
började misstänka att den var byggd för lite mer när ja såg att du hade race koppling å så:P



Sök