2710
Sök

Någon som har koll på kablarnas färger som går till stereon?

Kocken
487 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
Min flickvän fick en bil billigt och jag har lovat att montera en stereo i den, men tidigare ägaren har bara ryckt ut den gamla så det är en massa lösa kablar....så jag vill veta vart kalarna ska gå.
Någon som vet? Bilen är en Nissan Sunny -88

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 oktober 2006
Fick mitt precis likadant.. ända sättet innan man hade fått tag i en pennlampa som lyser vid ström är helt enkelt att sitta och ta  kabel efter kabel testa om inte de funkar tar man tvärt om och så vidare tog mej iaf ca 1 ½ timme smile var också utom hus en vinter.. i några minus så fingarna tog lite sryk efter ett tag:D och de var ca 20-30 sladdar kändes de som iaf:P

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Kocken
487 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
hehe...de var typ ett sådant svar jag inte ville få.

9 108 Inlägg
2 oktober 2006
Nej det är ett rent helvete sånt där.. Man får testa sig fram wink

Men rött brukar vara plus, gult tändning och svart jord vill jag minnas. Så långt är det lätt.. Sedan är det alla förbannade högtalarkablar. De brukar ha samma färg för varje högtalare men med en svart linje på om det är jord. Testa alla en och en och skriv upp vart dom sitter så blir det lättare sedan.

Lycka till smile

53 Inlägg
3 oktober 2006
röd plus
gul tändning
svart jord

högtalarkablar brukar vara; gröna, lila, gråa...minns inte någon till färg hmm

Rörpulare
1 453 Inlägg
3 oktober 2006
Räkna me att färgerna inte är något du kan förlita dej på! de är bara riktlinjer och är inte en skyldighet som biltillverkarna har så dom kan ha vilka färger dom vill i princip!

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

914 Inlägg
3 oktober 2006
för att testa till vilken högtalare en kabel går till sätt dit +- på ett 1.5v batterie snabbt INTE hålla fast kablarna på det. Då hör du vart det sprakar för nånstans.

Kocken
487 Inlägg
3 oktober 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
för att testa till vilken högtalare en kabel går till sätt dit +- på ett 1.5v batterie snabbt INTE hålla fast kablarna på det. Då hör du vart det sprakar för nånstans.

jodå, jag vet hur man testar allt.

231 Inlägg
6 oktober 2006
Röd = Plus
Gul = Memory +
Svart = Ground -
Blå = El antenn
Orange = Car light

Grön/svart = Left rear -
Grön = Left rear +
Lila/svart = Right rear -
Lila = Right rear +
Vit/svart = Left front -
Vit = Left front +
Grå/svart = Right front -
Grå = Right front +

Tror det ska stämma (=

Kocken
487 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
alfredsson skrev:
Röd = Plus
Gul = Memory +
Svart = Ground -
Blå = El antenn
Orange = Car light

Grön/svart = Left rear -
Grön = Left rear +
Lila = Right rear +
Vit/svart = Left front -
Vit = Left front +
Grå = Right front +

Tror det ska stämma (=

Car light??

2 122 Inlägg
8 oktober 2006
strömmen kan du mäta dig till men resten får du testa dig fram till

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Kocken
487 Inlägg
23 oktober 2006
Trådstartare
har testat lite med multimetern och kommit fram till att en röd kabel ger konstantström (vanligvis gul) och tre kablar jordar.... en brunsvart, en grön och en brun. borde det inte bara vara en kabel som jordar???? sen när jag testade högtalarna med 1.5 volts batteri så hände ingenting..inte ett ljud. Bör man kanske lämna in bilen istället???

914 Inlägg
24 oktober 2006
hmm lustigt att det inte kommer ett ljud när du testar högtalarna.. Ja om du inte har nån vän att fråga  så vore det nog ideé att lämna in bilen. Borde inte kosta allt för mycket att lämna in den hos en billjuds firma. Har dock själv aldrig behövt göra det men det borde dom inte ta allt för mycket pengar för.

Miklen
24 oktober 2006
Bebbo skrev:
alfredsson skrev:
Röd = Plus
Gul = Memory +
Svart = Ground -
Blå = El antenn
Orange = Car light

Grön/svart = Left rear -
Grön = Left rear +
Lila = Right rear +
Vit/svart = Left front -
Vit = Left front +
Grå = Right front +

Tror det ska stämma (=

Car light??

Används i många stereos för att dimma ljuset i displayen när man vrider på ljuset (pljus/halvljus osv)

Sök