2588
Sök

Hur kan man se om kamremmen e sliten?

Glidarn
408 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
http://i278.photobucket.com/albums/kk84/zlaban08/DSC00868.jpg

Så här ser min kamrem ut, lite svårt att se på bilden men jag undrar hur man kan se om den e sliten?
Har jagat runt som en galning efter papper på att den e bytt nyligen men e osäker på att den e det.
Har lite problem me bilen nu och jag tror att remmen har hoppat en kugg då jag får felkoder på bilen.
Remmen känns djävligt slapp just nu.

Jaja så går det väl när man litar på folk, blir nog att byta så man e på den säkra sidan..

(obrut)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 maj 2010
#2
svårt att se om en rem är sliten, kan se ut som ny och gå rätt av om man har otur.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 maj 2010
#3
"Ser" inte ut att vara bytt "nyligen". Har remmen kuggat över så måste du ändå fixa till det, lika bra med en ny rem då, billigare än ett motorras.

Köra runt med en slapp rem är inte så bra, kör lungt smile
Senast redigerat av supersupra87 (27 maj 2010)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 maj 2010
#4
supersupra87 skrev:
"Ser" inte ut att vara bytt "nyligen". Har remmen kuggat över så måste du ändå fixa till det, lika bra med en ny rem då, billigare än ett motorras.

Köra runt med en slapp rem är inte så bra, kör lungt smile

Eller ännu bättre, kör inte alls och slipp motorras.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Glidarn
408 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#5
supersupra87 skrev:
"Ser" inte ut att vara bytt "nyligen". Har remmen kuggat över så måste du ändå fixa till det, lika bra med en ny rem då, billigare än ett motorras.

Köra runt med en slapp rem är inte så bra, kör lungt smile

Ja du, jag kör djävligt lugnt! blir å ställa bilen ikväll. får ta cykeln imorrn till mekonomen/ADcenter å köpa en remsats.

(obrut)

Glidarn
408 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#6
zlaban08 skrev:
supersupra87 skrev:
"Ser" inte ut att vara bytt "nyligen". Har remmen kuggat över så måste du ändå fixa till det, lika bra med en ny rem då, billigare än ett motorras.

Köra runt med en slapp rem är inte så bra, kör lungt smile

Ja du, jag kör djävligt lugnt! blir å ställa bilen ikväll. får ta cykeln imorrn till mekonomen/ADcenter å köpa en remsats.

Verkar nu som kamremmen aldrig e bytt på bilen å den har nu 23000mil på mätaren! står inget i service boken om nåt byte dessutom står det att man ska byta vid 18000 men vet nu att det e 12000 som gäller.

Ahh blir så djävla trött! blir å byta i helgen..

Kan verkligen en kamrem hålla i 23000mil???
Senast redigerat av zlaban08 (27 maj 2010)

(obrut)

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
27 maj 2010
#7
Allt går med lite tur.

Enda sättet att se om en rem är sliten är att plocka av den och vända den ut-och-in så du har kuggarna utåt och kolla efter sprickor där och ska man ändå ha av den och kontrollera kan man lika gärna byta till en ny istället.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 maj 2010
#8
Är väl inte helt omöjligt att köra 23k med en rem, beror på hur man kör och om remmen utsätts för föroreningar m.m.

Man har ganska bra marginal på remmarna. Står det 12k mil så klarar den säkert några tusen mil till om allt är ok och bilen körs normalt. Men alla kör på olika sätt så 12k är "better safe than sorry" ..typ tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Glidarn
408 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#9
supersupra87 skrev:
Är väl inte helt omöjligt att köra 23k med en rem, beror på hur man kör och om remmen utsätts för föroreningar m.m.

Man har ganska bra marginal på remmarna. Står det 12k mil så klarar den säkert några tusen mil till om allt är ok och bilen körs normalt. Men alla kör på olika sätt så 12k är "better safe than sorry" ..typ tongue

hmm, fick tid på verkstan imorrn å dem byter den för 1500:- + att jag köper delarna själv. blev ganska billigt ändå.
haynes rep handbok rekommenderade byte vid 6k mil.
Senast redigerat av zlaban08 (27 maj 2010)

(obrut)

473 Inlägg
28 maj 2010
#10
det vanligaste sättet att se om en remär  sliten utan att ta bort den är att märkningen försvinner . tar man bort den så ser man som någon sa att den börjar få småsprickor men då är den bra dålig.
alla pratar om antal mil på remmens livslängd men lika viktigt är antal år efter som den är tillverkad av gummi och det åldras snabbt 4-5 år rekomenderas att byta oavsett om den gått de antal milen eller ej

Glidarn
408 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#11
falmo skrev:
det vanligaste sättet att se om en remär  sliten utan att ta bort den är att märkningen försvinner . tar man bort den så ser man som någon sa att den börjar få småsprickor men då är den bra dålig.
alla pratar om antal mil på remmens livslängd men lika viktigt är antal år efter som den är tillverkad av gummi och det åldras snabbt 4-5 år rekomenderas att byta oavsett om den gått de antal milen eller ej

Tack för alla svaren men nu e den bytt och ska hämta bilen kl10,00 idag. då kan man ju åxo hoppas på att dem gjort ett bra jobb och att felkoden om kamgivaren/vevaxelgivaren synkar igen.
Kamkedjan med spännare och styrkedja mm e bytt -07 så den kan omöjligt ha hoppat enligt söderbergs verkstad i norrköping..

(obrut)

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 maj 2010
#12
Den där remmen såg OK ut, inga torrsprickor vad jag kunde se iaf. Sen är frågan hur tänderna ser ut... Min gissning är att man bytt rem tidigare trots den saknade noteringen i serviceboken...
Jag hänger inte med riktigt dock när du börjar yra om kamkedja. Om jag minns rätt så har du dubbla kamaxlar varav kamaxel nr 2 drivs av en kedja via kamaxel 1, det är kanske det du menar?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
29 maj 2010
#13
falmo skrev:
det vanligaste sättet att se om en remär  sliten utan att ta bort den är att märkningen försvinner . tar man bort den så ser man som någon sa att den börjar få småsprickor men då är den bra dålig.
alla pratar om antal mil på remmens livslängd men lika viktigt är antal år efter som den är tillverkad av gummi och det åldras snabbt 4-5 år rekomenderas att byta oavsett om den gått de antal milen eller ej

Finns inte alltid märkningar på kamremmar. Ville bara kommentera detta. Och gummi är ju en färskvara. Hursomhelst, skönt för trådskaparen att de löste sig smile

Mvh Thomas

Glidarn
408 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#14
dawwe skrev:
Den där remmen såg OK ut, inga torrsprickor vad jag kunde se iaf. Sen är frågan hur tänderna ser ut... Min gissning är att man bytt rem tidigare trots den saknade noteringen i serviceboken...
Jag hänger inte med riktigt dock när du börjar yra om kamkedja. Om jag minns rätt så har du dubbla kamaxlar varav kamaxel nr 2 drivs av en kedja via kamaxel 1, det är kanske det du menar?

Precis, kemremmen driver avgaskammen och kedjan driver insugskammen.
Men vad jag har hört från diverse verkstäder så är just -01 en riktig problem motor! 12k mil står det att den ska bytas men i haynes 6k mil. Jaja nu e den bytt iaf så att jag kan sova gött om nätterna!

+ att den e ny servad och nu kan man äntligen börja lägga lite pengar på trim till BULLYn.
Senast redigerat av zlaban08 (29 maj 2010)

(obrut)

Driver
2 111 Inlägg
29 maj 2010
#15
Läst någonstans att när man ser "skuggor" efter kuggarna (såsom remmen på bilden) så är remmen sliten. Sant eller bullshit?, skulle vara intressant att veta!.

(Att den är sliten/använd säger ju sig självt, men syftar mer på sliten såpass att man bör byta omgående)

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (29 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

210 Inlägg
29 maj 2010
#16
jag bedömer den som sliten, för man ser ju vart drevens kuggar är då är den då sliten. en ny ser då inte ut så där! så gör det enda rätta byt rem.


Moving Minds
127 Inlägg
29 maj 2010
#17
Det beror också på hur länge man haft remmen. Gummi blir ju sämre och sämre för varje år som går. Det handlar inte bara om hur långt man åker.


Glidarn
408 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#18
Vladde skrev:
Det beror också på hur länge man haft remmen. Gummi blir ju sämre och sämre för varje år som går. Det handlar inte bara om hur långt man åker.

Den e nu bytt och bilen går som en klocka igen! vände ut å in på remmen å såg att en del av kuggarna på remmen börjat släppa! vilken röta kan man lugnt säga!! hehe. felkoden försvann åxo.

(obrut)

473 Inlägg
29 maj 2010
#19
Gött nu är det bara och  gasa vidare.

Glidarn
408 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#20
falmo skrev:
Gött nu är det bara och  gasa vidare.

Jajjamen! knega ihop till en PPC box + öppet filter till att börja med..

(obrut)


Sök