3426
Sök

850 glt , tändproblem, LÖST

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#1
hej, har en 850 glt -92 som farsgubben köpt som inte vill starta. får ström fram till tändspolen, men den vill inte ladda upp o skicka ut mer än 12v, o vi har monterat den i min o den funkar klockrent, provade även min i hans, samt även provat extra jordat, någon som har ett förslag på vad det kan va?

Nu efter lite mätningar så är det inte tillräckligt med ström till ena +en, men sen hur vi ska få orning på det(översta +)
Senast redigerat av BlackDeevill (30 maj 2010)

Black Deevill

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#2
BlackDeevill skrev:
samt även provat extra jordat

Hur menar du, har ni jordat tändspolen i karossen?

Det går ju inte, då kortsluts spolen och kan inte ge gnista. smile

BlackDeevill skrev:
Nu efter lite mätningar så är det inte tillräckligt med ström till ena +en, men sen hur vi ska få orning på det(översta +)

Hur hög är spänningen?
Mäter ni med endast tändningen påslagen eller när startmotorn går?
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2010)

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
BlackDeevill skrev:
samt även provat extra jordat

Hur menar du, har ni jordat tändspolen i karossen?

Det går ju inte, då kortsluts spolen och kan inte ge gnista. smile

BlackDeevill skrev:
Nu efter lite mätningar så är det inte tillräckligt med ström till ena +en, men sen hur vi ska få orning på det(översta +)

Hur hög är spänningen?
Mäter ni med endast tändningen påslagen eller när startmotorn går?

vi har mätt både när tandning är på, samt när startmotorn går.
de ska finnas så den jordar på ett ställe, annars kan den inte ladda upp tändspolen, samma sak som en kondensator wink o det sitter 3 kablar i anslutningen till tändspolen. en som är -(jord) o 2 +, en när tändingen är på, o en som levererar när startmotorn körs för att kunna leverera så den startar. , men på den som ska leverera när bilen ska igång är ej tillräcklig ström på.

Black Deevill

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#4
BlackDeevill skrev:
de ska finnas så den jordar på ett ställe, annars kan den inte ladda upp tändspolen, samma sak som en kondensator wink o det sitter 3 kablar i anslutningen till tändspolen. en som är -(jord)

Ja, det är visserligen en "jordsignal" som går till den anslutningen, men det är ju inte jord hela tiden. Brytarna (på bilar med brytare) och tändmodulen (på bilar med elektroniskt tändsystem) ger bara jordsignal när gnistan ska bildas, mellan gnistorna är det inte jordsignal.

Om man jordar tändspolen i karossen så kan inte tändspolen ge några gnistor eftersom tändspolen är kortsluten hela tiden. smile

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
BlackDeevill skrev:
de ska finnas så den jordar på ett ställe, annars kan den inte ladda upp tändspolen, samma sak som en kondensator wink o det sitter 3 kablar i anslutningen till tändspolen. en som är -(jord)

Ja, det är visserligen en "jordsignal" som går till den anslutningen, men det är ju inte jord hela tiden. Brytarna (på bilar med brytare) och tändmodulen (på bilar med elektroniskt tändsystem) ger bara jordsignal när gnistan ska bildas, mellan gnistorna är det inte jordsignal.

Om man jordar tändspolen i karossen så kan inte tändspolen ge några gnistor eftersom tändspolen är kortsluten hela tiden. smile

jo de är sant, men det är ju ena + som inte vill leverera som den ska, ngt förslag på hur ja ska kunna lösa det'?

Black Deevill

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#6
kabeln är gul o vit. på min 850 när vi kör på startmotorn levererar den strax under 2v, men på denna som är problem på är det knappt 0,5v.

Black Deevill

21 761 Inlägg
30 maj 2010
#7
Då är det alldeles för låg spänning i båda pluskablarna. Spänningen bör ha ungefär samma värde som på batteriet när startmotorn körs, dock får man nog räkna bort några tiondelar lägre spänning pga småförluster i diverse skarvar. smile

Jag vet inte hur elsystemet fungerar på 850, men det borde vara en form av styrbox som ger jordsignalerna till tändspolen både vid start och när motorn är igång. Någon mer insatt får ge råd.

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Då är det alldeles för låg spänning i båda pluskablarna. Spänningen bör ha ungefär samma värde som på batteriet när startmotorn körs, dock får man nog räkna bort några tiondelar lägre spänning pga småförluster i diverse skarvar. smile

Jag vet inte hur elsystemet fungerar på 850, men det borde vara en form av styrbox som ger jordsignalerna till tändspolen både vid start och när motorn är igång. Någon mer insatt får ge råd.

det är läst nu, kom på att de sitter en givare på ena kamaxeln som skickar impulser till tändmodulen, flytta över givaren från min för att prova, o nu går den klockrent smile

Black Deevill

plankan
30 maj 2010
#9
BlackDeevill skrev:
Drönirettab skrev:
Då är det alldeles för låg spänning i båda pluskablarna. Spänningen bör ha ungefär samma värde som på batteriet när startmotorn körs, dock får man nog räkna bort några tiondelar lägre spänning pga småförluster i diverse skarvar. smile

Jag vet inte hur elsystemet fungerar på 850, men det borde vara en form av styrbox som ger jordsignalerna till tändspolen både vid start och när motorn är igång. Någon mer insatt får ge råd.

det är läst nu, kom på att de sitter en givare på ena kamaxeln som skickar impulser till tändmodulen, flytta över givaren från min för att prova, o nu går den klockrent smile

Ett standardfel på volvo 850............

283 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#10
plankan skrev:
BlackDeevill skrev:
Drönirettab skrev:
Då är det alldeles för låg spänning i båda pluskablarna. Spänningen bör ha ungefär samma värde som på batteriet när startmotorn körs, dock får man nog räkna bort några tiondelar lägre spänning pga småförluster i diverse skarvar. smile

Jag vet inte hur elsystemet fungerar på 850, men det borde vara en form av styrbox som ger jordsignalerna till tändspolen både vid start och när motorn är igång. Någon mer insatt får ge råd.

det är läst nu, kom på att de sitter en givare på ena kamaxeln som skickar impulser till tändmodulen, flytta över givaren från min för att prova, o nu går den klockrent smile

Ett standardfel på volvo 850............

har hört det med, anledningen till att ja kollade det.

Black Deevill


Sök