2790
Sök

Turbo till Mazda 323f -94, går det?

19 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Tjenare, har letat som fan efter turbo till Mazda 323f -94...
De är en 16ventilare på 90~ HK, 1.6l...
Tror ni att det fungerar att trycka in en turbo i den lilla motorn utan att man ska sabba något? Ge gärna tips på hur jag kan göra för att sno ett par hästar från bonden å stoppa in under huven? smile lol

Tack på förhand! Mvh Emanuel

19 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Ingen som vet?

10 287 Inlägg
24 maj 2010
För att man skall kunna ge vettiga råd om turbokonvertering så måste man veta:

1) vad har du för effektmål
2) vad har du för budget
3) vad har du för verkstadsresurser och mekvana
4) hur hade du tänkt hantera besiktning eller är du i alla fall medveten om problemet
5) vilken tillförlitlighet kräver du av din bil efter konvertering

Det är liksom för lite info med bara " jag vill trycka in en turbo" för att kunna ge vettiga svar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

19 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Haha, jo jag förstår Göran tongue
Men 1) Vet ej riktigt, vill få in en turbo av något slag bara för att få en frän dumpventil
       2) Budget, Svensson....
       3) Kan meka och har allt man behöver, plats, verktyg, lift...
       4) Besiktning, jo juste, de tänkte jag inte riktigt på, men vad krävs om jag ska sätta in turbo, andra bromsar kan jag tänka mig... ?
       5) Jag vill att bilen ska gå lika klockrent som den gör nu så vill ju inte ha någon värstingturbo som förstör bilen.

16 197 Inlägg
24 maj 2010
EmanuelEdberg skrev:
Men 1) Vet ej riktigt, vill få in en turbo av något slag bara för att få en frän dumpventil
       2) Budget, Svensson....
       4) Besiktning, jo juste, de tänkte jag inte riktigt på, men vad krävs om jag ska sätta in turbo, andra bromsar kan jag tänka mig... ?
       5) Jag vill att bilen ska gå lika klockrent som den gör nu så vill ju inte ha någon värstingturbo som förstör bilen.

de går inte att få den godkänd me turbo..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
24 maj 2010
Då är det tyvärr inte mitt område riktigt eftersom jag har inriktat mig på trimning av prestandaskäl och inte för att väcka uppmärksamhet på stadens gator och torg.

Men rent generellt så bör du till att börja med vara medveten om lagstiftningen i Sverige- dvs att det är olagligt att ens pilla på en avgascertifierad motor. Nu kan man ju komma igenom besiktningenhallen på ren tur men dom får ha mycket starr för att missa en turbokonvertering.

Jag får vidare hänvisa till min avatar när jag säger att rekommendationen är att byta bil till en med turbo från fabrik.

/Göran

EmanuelEdberg skrev:
       2) Budget, Svensson....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

19 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Okej, Ja det kanske är bättre ! Tack så mycket smile

Drifttekniker VA
580 Inlägg
31 maj 2010
Bättre du köper dig en mazda 323 4x4 turbo istället. Så har du turbo från början.

Sök