4529
Sök

AC-Luktar surt

845 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Det borde ju finnas någon tråd om detta, men hittar inget när jag söker. Hur som helst.

Det luktar död råtta eller något surt om ACn. Kupefiltret är bytt för nån vecka sen. Lukten försvinner inte. Någon sa att det kunde vara flänsarna som är igensatta med smuts och mögel, så när det blir fuktigt så börjar det att lukta. Stämmer det?. Å Hur rengör jag isåfall Acn?. Kan tillägga att Acn slutar lukta efter ca 15 min körning, men det kommer tillbaka dagen efter. Dock så luktar det inte lika mycket om jag har Recykling på, istället för friskluft, vad kan det bero på?

5 710 Inlägg
31 maj 2010
Ofta (eller alltid ?) har AC system en avrinning för kondens som uppstår på förångaren.
Denna avrinning bör man ibland rengöra på löv, björkfrön som brukar sätta igen "munstrycket".
Om berättar om det gäller en Maserati eller VW caddy så kan du nog få tips om vart dessa sitter.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

I got Dubs!
2 423 Inlägg
845 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Det luktar i princip alltid, Det är en VW Polo - 08. Jag har aldrig gjort ren denna avrinning. Någon som vet vart den kan sitta?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 maj 2010
Jimpiz skrev:
Det luktar i princip alltid, Det är en VW Polo - 08. Jag har aldrig gjort ren denna avrinning. Någon som vet vart den kan sitta?

Den sitter under bilen. brukar droppa vatten ur den. om den nu inte är igensatt

2 982 Inlägg
31 maj 2010
kolla även kupéfiltret...
jag byter 1 gång per år..
men på volvon så har den aldrig bytt och är en 08a...
nu börjar det lukta surt första 3 minutrarna med acn igång. misstänker att det ÄR kupéfiltret.
Senast redigerat av Residence (31 maj 2010)

845 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Residence skrev:
kolla även kupéfiltret...
jag byter 1 gång per år..
men på volvon så har den aldrig bytt och är en 08a...
nu börjar det lukta surt första 3 minutrarna med acn igång. misstänker att det ÄR kupéfiltret.

Som jag skrev så är det bytt. För mig så luktar det ju surt hela tiden. tongue

845 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Adde666 skrev:
Jimpiz skrev:

Den sitter under bilen. brukar droppa vatten ur den. om den nu inte är igensatt

Ja, men det var ju ingen nyhet tongue, Den sitter ju inte på taket direkt. Men frågan är Vart under bilen!

1 043 Inlägg
31 maj 2010
Gör som adde666 skrev det funkar.

498 Inlägg
31 maj 2010
Adde666 skrev:
Har använt detta på massor av bilar med gott resultat

http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=355

1del klorin och 2 delar vatten i sprayflaska funkar lika bra, luktar lite i början men försvinner ganska kvickt.

Men det bästa du kan göra är att ta tag i grundproblemet som brukar vara dålig avrinning eller löv och skit som kommit in och ligger och förmultnar.

BMW fantast
1 172 Inlägg
31 maj 2010
Adde666 skrev:
Har använt detta på massor av bilar med gott resultat

http://www.prorecond.se/webshop/index.p … ductId=355

Lukten kommer garanterat från förångaren. En kompis tog med min bmw till sitt jobb och rengjorde min förångare med en bakteriedödande medel som även doftade gott. Han la medlet på passagerargolvet och starta acn på återcirkulering och låt den gå en timme... Då drar dras det in i förångaren och dödar/rengör från bakterierna som orsakar lukten.
Nu efter snart 2 år har min ac börjat lukta igen, så får göra om det... det är mer eller mindre samma sak som adde666 länka till... finns även att köpa nåt liknande spray på mekonomen har jag hört. annars gör många verkstäder det också, om du inte orkar själv.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

845 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Ska lämna in den ska dom rengöra den, så får man se hur länge den håller.

Sök