3893
Sök

Kamrem B230et, volvo 740.

MoffeGreven
25 maj 2010
#1
Tjena.
Vet hur alla markeringar är och så, men är det bara att sätta dit kamremmen då och skita i markeringarna på den? Har nämligen ingen platta bakom kamremmen som man ser markeringarna på.

Och sen drevet ommaför vevaxelhjulet är väl bara och låta vara? Den är väl till för fördelare på motor som jag inte har där?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 maj 2010
#2
Japp har du förgasare på toppen så spelar det ingen roll hur mellanaxeln står.

Markeringarna på kamremmen är också bara att skita i, jag fattar inte ens hur det är tänkt att dom ska vara.

Huvudsaken är att du passar in kamremsdrevet och vevaxeldrevet så dom ligger rätt sins i mellan.


MoffeGreven
25 maj 2010
#3
Har ju insprut!
Vevaxeldrevet drar jag ju så 1ans kolv står i topp och då ska 1ans ventiler i sin tur vara inne max, alltså markeringen lite snett åt vänster. smile De låter bra!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 maj 2010
#4
MoffeGreven skrev:
Har ju insprut!
Vevaxeldrevet drar jag ju så 1ans kolv står i topp och då ska 1ans ventiler i sin tur vara inne max, alltså markeringen lite snett åt vänster. smile De låter bra!

Haha oj menade *fördelare*, inte förknasare lol

Men ditt trick med skruvmejseln ska du låta bli! Det finns markeringar på kamrensdrevet som säger när 1:an står i rätt läge. Om du inte har tagit av fläktremsskivan så kan du sätta dit plastkåpan och ställe markeringen på remskivan på 0 grader.

Likaså har kamdrevet markering, en prick på kanten som ska ligga mitt framför ett streck i plastkåpan bakom.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
25 maj 2010
#5
För att vevaxeln ska stå rätt måste du sätta dit remskivan, för på den finns en markering som ska peka rakt upp. Och Kamaxeln är ju en markering på kamremshjulet som ska stämma mot de markeringen på plastkåpan bakom
Senast redigerat av Volvo_Mannen (25 maj 2010)

Jonas

MoffeGreven
31 maj 2010
#6
De e ju de jag har ingen kåpa för markeringen bakom, annars hade de vare skitlätt hmm. Fast ställt vevaxelskiva har jag ställt rätt.. Bli ju tokig! Vad kan de ge för symptom om allt de där stå fel?

Min står bara och bluddrar, kan bli hög tomgång.

100 Inlägg
31 maj 2010
#7
För mellanaxeldrevet och vevaxeldrevet finns det markeringar på blocket... Kamaxeln ska ligga i "löst läge när kameremmen ska dit, du känner vart de är om du snurrar den... när det inte är tungt att dra runt den längre och när de är ett litet glapp(ventilavståndet). Därefter är de bara att lägga på remmen med de vita markeringarna på markeringarna på dreven...


MoffeGreven
1 juni 2010
#8
JonasAlmqvist skrev:
För mellanaxeldrevet och vevaxeldrevet finns det markeringar på blocket... Kamaxeln ska ligga i "löst läge när kameremmen ska dit, du känner vart de är om du snurrar den... när det inte är tungt att dra runt den längre och när de är ett litet glapp(ventilavståndet). Därefter är de bara att lägga på remmen med de vita markeringarna på markeringarna på dreven...

Okej ska testa de sen! Fick till bilen så man kunde varva ut den lite idag men den bluddrar ändå, men bilen ger liksom tunga avgasar och hela slutröret flexar ganska bra, sätter jag dit handen så bli de ett jävla tryck från avgaserna..

71 Inlägg
1 juni 2010
#9
köp plast kåpan annars och släng på kostar typ bara 15 kr eller gratis på skroten glöm inte tändningdrevet heller, alltid bra att nolställa den

100 Inlägg
2 juni 2010
#10
Plast kåpan är ju ful, du har ju 2 av 3 justeringspunkter ändå bara sätta på remmen med markeringarna!



Sök