2469
Sök

Råd om lackskador.

53 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har skrivit en tråd om detta tidigare men har nu fått mer info och tänkte skriva en ny så man får ett sammanhang.

Jag har en Mitsubishi Colt som knappt är två år gammal. En dag när jag tvättade bilen upptäckte jag en lackskada på vänster bakdörr. Tog förgivet att det var stensprut från framhjulen så jag kollade då även under trösklarna under. Närmast hjulhusen fram var det helt bortblästrat och börjat rosta.
Såg även efter ett tag att nedre två dm på alla fyra dörrar samt hela siorna på bilen var blästrade av sten.

Mitsubishi gick efter mycket tjatande med på att de betalar lackskadan på vänster bakdörr pga att framdörren satt för långt in så bakdörren fångat upp allt stenskvätt, ca en femkrona stor lackbit saknades där.
Men de andra betalar de inte en spänn på. Detta kommer kosta fruktansvärt mkt och tycker det är konstigt att det levereras bilar utan stänkskydd när bilarna inte hållerr. Går inte heller att beställa till stänkskydd när man beställer en colt på nätet. Detta måste alltså kunden själv upptäcka och inhandla hos en Mitsubishi-återförsäljare.
Försäkringsbolaget tyckte det var konstigt att de ej satt på skydd, "de bör ligga i bilförsäljarens intresse".
Men inga försäkringar eller vagnskadeförsäkring tycks kunna hjälpa mig och frågar nu om råd.

Den bittra sanningen är ju den att man kan inte köpa en ny bil och köra den orginal för då går den sönder innom två år. Iallafall Mitsubishis.

Finns det något sätt att lösa detta på eller är det bara att gå till lackeraren med hela sin månadslön?

Verkar inte gå att ladda upp bilder nu men ni kan kolla i mitt galleri

3 259 Inlägg
3 juni 2010
#2
Att snygga till det där kan inte kosta många kronor hos nån som kan göra det på lite kvällstid.. Eftersom dörren skulle fixas så är det ju inte mycket jobb kvar att göra!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 juni 2010
#3
bara o lacka och hoppas det håller rosten borta samt sätta dit stänklappar, alt. sälja bilen och köpa en bil med stänklappar smile


VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 juni 2010
#4
Det stämmer att många tillverkare väljer att inte erbjuda stänkskydd i standardutrustningen, sparar lite pengar samt ser "snyggare ut" fick jag som förklaring av en bilhandlare...
Tittade på en Astra för ett tag sen, 3-5 år eller vad den var och man såg hur de blästrat på hela trösklarna, de har iaf bra rostkydd men det kommer sluta med rost där hyfsat snart ändå med den behandlingen...

Så...note to self, köp fan inga bilar utan stänkskydd, framförallt inte begagnade för då är de redan körda.

Och ja, du ska ändå vara glad att de tar på sig en skada, för det är upp till dig att hålla rost borta på dessa ställena, iaf enligt VW. Har jag inte stänkskydd så gäller i princip inte rostskyddsgarantin där, vilket gör det hela ännu mer komiskt. Är det så att de inte skickar med stänkskydd med flit så att de kan garantera 25 års rostskyddsgaranti och folk glömmer köpa skydden, och när väl skadan är där så gäller ju inte den fina garantin? Känns lite så...


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 juni 2010
#5
Mysko att dagens bilar verkar vara så dåliga på skydd ...

Jag har en bil från 1988 som gått 16k mil tror jag och det har väl ganska precis börjat på att gå ner i plåten där.
Visserligen är den bakhjuls driven men hela trösklarna är först galvaniserade, sedan grundlackade, ett lager på kanske 2-3mm med gegga som skydd och sedan lack över det.

Varför kan folk inte bygga lika bra bilar nu för tiden?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

VW-nörd?
4 332 Inlägg
4 juni 2010
#6
Thunderbird88 skrev:
Mysko att dagens bilar verkar vara så dåliga på skydd ...

Jag har en bil från 1988 som gått 16k mil tror jag och det har väl ganska precis börjat på att gå ner i plåten där.
Visserligen är den bakhjuls driven men hela trösklarna är först galvaniserade, sedan grundlackade, ett lager på kanske 2-3mm med gegga som skydd och sedan lack över det.

Varför kan folk inte bygga lika bra bilar nu för tiden?

Det är sanning med modifikation...golf har t.ex. höjt sitt rostskydd med varje modell fram till generation 4 (generation 5 har sämre än 4an faktiskt) liksom Polo som bara har höjts..och rent generellt har ju alla tillverkare höjt rostskydden, bara det att de e framföraltl de här populära, små "billiga" bilarna från japan/korea som medvetet sparar, för att kunna ge ett konkurrenskraftigt pris så kunden väljer t.ex. en Colt för en dyrare Polo...men då får man ju också lite sämre grejer om man säger så.

Men spara på stänkskydd för att sänka kostnader ut till kund o i produktionen är bara så jävla korkat, och här är som sagt inte mitsu-sushi ensamma
Senast redigerat av Mortalis (4 juni 2010)



Sök