2979
Sök

Ljudmässig skillnad med ett större batteri?

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! jo lite som rubriken lyder, så vill jag veta hur stor skillnad det kan bli på ljudet i bilen med ett större batteri.. har idag ett 60ah batteri.. men verkar dock ej helt friskt från när bilen stod under vintern.. då volten ligger på c.a 13.3v när man startar bilen, sedan om jag drar på med ljudet kan det sjunka enda ner till runt 11.5v.. känns som om det verkligen är för klent..
Har ett nytt batteri på 92ah i garaget, som ska vara ett super batteri som används i truckar.. så då e frågan om jag slänger ut mitt gammla och i med det, kan man säga att jag kan dra på mer med ljudet eller blir det som vanligt?

Dock är det batteriet en aning bredare än det jag har i just nu så då får man klart modifiera lite, nån som har tips hur man kan bygga fast batteriet på en volvo 740?

tacksam för seriösa svar!

Mvh/Håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

4 005 Inlägg
3 juni 2010
#2
Nu kan jag inte direkt svara på de negativa delarna med att sätta dit ett 92ah istället för typ 50 (som är original eller däromkring??)

Men när jag bytte från ett ruttet 5+år gammalt 75ah till ett 1år gammalt 60ah batteri så var ljudet dag o natt. Speciellt basen då (som kräver mest effekt)


1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#3
linuslinje skrev:
Nu kan jag inte direkt svara på de negativa delarna med att sätta dit ett 92ah istället för typ 50 (som är original eller däromkring??)

Men när jag bytte från ett ruttet 5+år gammalt 75ah till ett 1år gammalt 60ah batteri så var ljudet dag o natt. Speciellt basen då (som kräver mest effekt)

ahh okej okej , ahh jo det kan jag förstå , dock är mitt batteri typ 1 år gammalt tudor batteri, men känns som om ljudet har käkat upp batteriet för kan aldrig ladda det fullt :S hmm

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

stRaend
3 juni 2010
#4
tror knappt det finns något negativt? bara att det är större och klumpigare. Sedan så är Ah (ampere timmar) ganska så orelevant till frågan. Skriv upp vad du har för ljudanläggning så kan fler hjälpa dig.

Fast innan du byter batteri så bör du se över det övriga i kablaget under huven. Alltså mellan generator, batteri och jord, om du nu inte redan gjort det.

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#5
stRaend skrev:
tror knappt det finns något negativt? bara att det är större och klumpigare. Sedan så är Ah (ampere timmar) ganska så orelevant till frågan. Skriv upp vad du har för ljudanläggning så kan fler hjälpa dig.

Fast innan du byter batteri så bör du se över det övriga i kablaget under huven. Alltså mellan generator, batteri och jord, om du nu inte redan gjort det.

Ljudanläggningen e såpass att det blir spänningsfall oavsätt, lampor blinkar osv. Men har iallafall 4 st basar mutant mt10sx tror ja dom heter, inte jätte effekt krävande dock. sedan drivs dom på alpine v12 steg på 600wrms, sedan 4*6,9or som drivs på alpine v12 300wrms tror jag. och sedan framsystem på diskanter etc, och mindre slutsteg som driver det.

så 3 slutsteg som vill ha ström och slukar ström! , kan aldrig spela med bilen av då jag inprincip dödar lilla batteriet.

---

En annan fråga är om jag sätter ner det stora batteriet, måste jag byta kablar mellan jord, generator osv?, eller kan man har orginal tjocklek? , eller finns det risk att bränna kablarna? mvh!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

4 693 Inlägg
3 juni 2010
#6
50mm2 är att föredra i hela bilen. Från generatorn, jord till både batteri och slutsteg osv.

Kan tänka mig att du får ut ungefär halv effekt om inte ännu mindre när du ligger på 11.5V så skillnad på ljud kommer det bli smile

Spela med bilen avstängd ska du nog undvika även om du byter batteri.
Onödigt att tömma dom gång på gång då dom tar skada av det.
Slutstegena mår inte heller bra av för låg volt. Samma gäller högtalarna

Booyakasha!

stRaend
3 juni 2010
#7
men det handlar inte om hur stort batteri du har. det gäller att det klarar av att ladda ur sig tillräckligt fort också. Men om du har ca 1000wrms så räcker det i regel med ett bättre batteri. Men du kan ju sätta i två lika gärna. Men tror ditt största problem ligger i original jorden och kabeln från generatorn. Då dessa inte alls är stora om man jämför med vad slutstegen kräver. Och det kvittar om du kör med dubbla 120mm2 jordanslutningar till slutsteget, för om du bara har en 8mm2 framme vid batteriet så är det den arean som räknas.

Om man räknar på dina steg som ger ca 1000wrms. Och 1000 / 12 = 83,33A. Alltså din anläggning drar 83,33A som mest om allt är perfekt och du spelar på max volym. Och om man nu kollar hur stor kabel du måste ha för att kunna säkra av denna strax över 83,33A så hamnar vi på 21mm2 som får säkras med 100A. Så du klarar dig på 21mm2 mellan batteriet och generatorn osv. Men för att få mindre spänningsfall osv så kan du köra med 50mm2 osv. Du kan aldrig ha för stora kablar.

Och din sista fråga, du kan aldrig bränna någon kabel om du har rätt säkring på den.

Mitt tips till dig om detta blev lite luddigt:

Byt kablar till 35-50mm2 mellan:
generator - batteri
batteri - chassi
batteri - motorblock

Efter detta så kollar du upp spänningsfallet, om det är dåligt så testa med ett bättre batteri som är gjort för djupa och snabba urladdningar.

Detta kommer garanterat att hjälpa, om inte så har du gjort något stooort fel någonstans. Men om det hjälper men att det fortfarande är litet spänningsfall så testa att installera ett batteri till.

EDIT: Tralalaa, alltid lika seg roll
Senast redigerat av stRaend (3 juni 2010)

Diffmeister
49 Inlägg
3 juni 2010
#8
köp ett optima batteri, jäkligt bra batteri som e svåra o döda och faktiskt tål att laddas smile De har jag jag o e sjukt nöjd. Dock kostar de rätt mycket

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#9
canterbury skrev:
köp ett optima batteri, jäkligt bra batteri som e svåra o döda och faktiskt tål att laddas smile De har jag jag o e sjukt nöjd. Dock kostar de rätt mycket

hehe japp det är det som ligger på 92ah som står i garaget:) , dock som sagt lite väl stort, så isåfall får man klura lite på hur man ska bygga fast det:)

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#10
Tack Softis och stRaend för bra svar! smile , kollade upp lite på kablarna nu, jordpunkten på bilen såg inte riktigt fräsch ut , får nog skala om den och fräscha till, sedan kollade jag på generator kablarna, då såg + kabeln rätt bra ut , inte så tjock dock. men sedan minus kabeln var inte bra... kan max varit en 2,5mm2 tjock... känns riktigt skumt? är det orginal? för den borde väll åtminstone vara minst lika tjock som plus kabeln ??

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

stRaend
3 juni 2010
#11
tror min original var 6-10mm2. Och den gick till både block och chassi. Men byt / sätt dit en till på minst 35mm2 så behöver du inte byta på än iallafall smile Både på plus och minus givetvis, "ju större desto bättre"

21 761 Inlägg
3 juni 2010
#12
Hoaken skrev:
hehe japp det är det som ligger på 92ah som står i garaget:)

Optima har inte 92 Ah batteri. smile

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Hoaken skrev:
hehe japp det är det som ligger på 92ah som står i garaget:)

Optima har inte 92 Ah batteri. smile

nae d e nog möjligt, vet faktiskt inte direkt va d ligger på men vet d va nåt där på 90ah

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
3 juni 2010
#14
Vilket modellnamn är det på batteriet?

Det största batteriet är på 75 Ah, finns både som gult och blått. smile

1 163 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Vilket modellnamn är det på batteriet?

Det största batteriet är på 75 Ah, finns både som gult och blått. smile

hehe då är det fan inte optima, va jag nu kan fått det ifrån, eller om det vara klassat med optima, vet ärligt talat ej vad det är för märke, min bror jobbar inom reservkraft och då används vissa av dom här batterierna och är anpassade för ex. truckar osv

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Sir
291 Inlägg
4 juni 2010
#16
Tänk även på att två parallellkopplade 45 Ah batterier kan leverera mer ström än ett 90 Ah batteri tack vara den inre resistansen blir lägre.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Diffmeister
49 Inlägg
5 juni 2010
#17
har för mig att polis o uttryckningsfordon kör med optima då de i princip är omöjliga att ladda ur, o de kan ju behöva lite kraft när de ska ut o bötfälla oss smile rätta mig om jag har fel, har optima gul btw

Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil


Sök