Jag vill väldigt gärna se en genomskärning av just den hjälm av kolfiber som man kan köpa på Biltema (artnr 82-630 -> 82-633), alla andra hjälmar är totalt irrelevanta. Så påvisa gärna att denna hjälm är totalt värdelös och att man kan muta till sig en ECE22:05 märkning. Men kan man muta till sig den vet vi ju varför Nolanhjälmen kuggades i Svt's test, och Nolan är ett märke som är fullt jämförbart med Shoie på alla punkter...
Håller med här helt, MEN... vi måste okså tänka på att olika tillverkare änvänder olika stötdämningsmedel inne i skalen på hjälmarna. Samt exempelvis om Biletma kontrakterat Shoei för dessa så kanske Shoei använt ett annat dämpande medel än för deras egna Shoei-märkta hjälmar. Så det är SVÅRT
Helt klart, men det är ju denna hjälm vi vill se tester på om det ska leda denna diskussion vidare, då spelar inte en genomskärning på en Arioh-hjälm någon större roll. Jag anser att man får lita på testerna som ger CEmärkningar och säger de att hjälmen är säker så är den det.
Börja du ta reda på de ledade märkerna så får du veta om hur de tillverkar m.m
Biltema få du inte veta något från.....
exakt därför du EJ kan veta vart den är tillverkad heller.
Biltema tar grejer direkt från tillverkare och kringgår grossist och importörer så därför kan de få tag i prylar väldigt billigt speciellt om det är grejer som blir billigare vid volymer då de har många butiker.
De har även en hel del ren dynga.
Sedan ingår det i sponsoravtalet att du måste försvara Biltema i vått och torrt?
Biltema och en hel del andra "Lågpris" kedjor lever på "Men den var ju så billig" .
I fackhandeln har du högre krav och du är dessutom mer benägen att klaga om du inte är nöjd.
Har du dessutom för billiga grejer så säljer du dem inte iaf då folk blir misstänksamma.
Sedan är "samma fabrik" diskussionen överflödig då det helt enkelt är så att får du X betalt gör du inte samma produkt som XXX betalt. Ett bra exempel på det är att köpa en ELJO kontakt på elgrossist och en på Clas Ohlsson. Natt och dag på utförandet även om det kanske är samma plastkvalitet osv.
Sedan är "samma fabrik" diskussionen överflödig då det helt enkelt är så att får du X betalt gör du inte samma produkt som XXX betalt. Ett bra exempel på det är att köpa en ELJO kontakt på elgrossist och en på Clas Ohlsson. Natt och dag på utförandet även om det kanske är samma plastkvalitet osv.
Folk får ursäkta att jag klottrar så mycket i denna tråd, men jag kan inte förstå var priset påverkar kvalitet...
Du tar ELJO som exempel. Menar du då att ELJO brytarna och vägguttagen som säljs på Clas Ohlson är sämre än den på en elgrossist? Det är samma märke, samma tillverkare och troligen tillverkades de av samma maskin med en minuts mellanrum. Eller menar du att CO får sämre saker så folk ska tycka sämre om ELJO?
Det är samma saker, samma kvalitet, det är bara lägre pris...
Folk får ursäkta att jag klottrar så mycket i denna tråd, men jag kan inte förstå var priset påverkar kvalitet...
Du tar ELJO som exempel. Menar du då att ELJO brytarna och vägguttagen som säljs på Clas Ohlson är sämre än den på en elgrossist? Det är samma märke, samma tillverkare och troligen tillverkades de av samma maskin med en minuts mellanrum. Eller menar du att CO får sämre saker så folk ska tycka sämre om ELJO?
Det är samma saker, samma kvalitet, det är bara lägre pris...
Det är det icket. ELJO till grossist har bättre kontakter och är enklare att pyssla med.. Ackordvänliga så att säga. Medans de på Classe är en B serie.. Jag vet. Har detaljgranskat.
Sedan att de ser likadant ut på utsidan och har samma plastkvalitet är en annan sak.
Det är inte samma utförande på grejerna. Sedan att de har samma funktion och är av samma fabrikat betyder inte att det är samma linje. Classe är inte intresserade av A linjen så de säljer B linjen.