3025
Sök

vad är tidskomp för något?

302 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
har stött på ordet tidskomp när det pratas bilstereo va är det för nåt?

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

1 634 Inlägg
7 juli 2007
Man ställer in tidsfördröjning på respektive högtalare så att ljudet "träffar" lyssnaren exakt samtidigt och du får en exakt stereobild.

Till hemmabioförstärkare ingår ofta en microfon för kalibrering utav ljudet, samma grej där.
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

302 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
aha ok coolt då vet ja de tackar smile

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

Svindåre
1 433 Inlägg
7 juli 2007
Om man säger så här, om du har högtalare i hatthyllan bak och några i framdörrarna. när du spelar får du musiken från de bakre högtalarna senare än de som sitter fram (för de främre högtalarna är närmare). och med tidskomp så gör du så att de bakre högtalarna spelar en gnutta före de främmre, så att ljudet från fram och bak träffar dina öron samtidigt.

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Giftig
419 Inlägg
7 juli 2007
hur ställer man in det då? är det förprogramerat i huvudenheten? eller ställer man sånt via slutsteg?

LTJD

Skogsmulle
31 Inlägg
7 juli 2007
Sånt ställer man in via stereon, stegen kan bara förstärka signalen.

Men de gäller ju att du har tidskomp på stereon om du vill ställa in det med. Inte så vanligt i dagens läge vad jag vet. Bara på lite dyrare huvudenheter som den funktionen finns just nu

When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn't work that way so I stole one and asked Him to forgive me.
Bygglogg volvo 142

Giftig
419 Inlägg
7 juli 2007
Ok! då vet jag det.

LTJD

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juli 2007
ErskPersk skrev:
Om man säger så här, om du har högtalare i hatthyllan bak och några i framdörrarna. när du spelar får du musiken från de bakre högtalarna senare än de som sitter fram (för de främre högtalarna är närmare). och med tidskomp så gör du så att de bakre högtalarna spelar en gnutta före de främmre, så att ljudet från fram och bak träffar dina öron samtidigt.

Helt rätt, eller för de som tävlar så är det oftast vänstersidan som fördröjs så att man får en bra scenbild framför sig.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

46 Inlägg
5 juni 2010
jonash skrev:
ErskPersk skrev:

Helt rätt, eller för de som tävlar så är det oftast vänstersidan som fördröjs så att man får en bra scenbild framför sig.

mvh Jonas

Om man inte vill köpa en ny huvudenhet, finns det ngt annat sätt man kan tidsfördröja högtalarna? Fick ganska låga poäng pga att scenbilden inte va helt hundra...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 juni 2010
TheYellowOne skrev:
jonash skrev:
ErskPersk skrev:

mvh Jonas

Om man inte vill köpa en ny huvudenhet, finns det ngt annat sätt man kan tidsfördröja högtalarna? Fick ganska låga poäng pga att scenbilden inte va helt hundra...

Fanns en klass som hette Pure Passive där aktiva komponenter som tidskomp och delningsfilter ej var accepterat, och dessa bilar hade ruskigt bra ljudbild med tanke på att allt sköttes med passiva komponenter EFTER stegen.

Dock krävs det väldigt mkt för att åstakomma det med bla, dämpning av nivåerna, se till att man får rätt fas, labba fram rätt delningar osv osv osv.
Nu har jag inga bilder på ngr av dessa bilarna men Jonas kanske har eller vet ngn som har ngr bilder på ett av filtren som användes. De var IMPONERANDE!

Hör av dig till Roger Tärnestig på Ljudstudion och be om råd annars då jag har för mig att han är duktig på sådant här.

Dock tror jag det blir både billigare och enklare att skaffa en enhet eller box med tidskomp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
5 juni 2010
skonnebrink skrev:

Men de gäller ju att du har tidskomp på stereon om du vill ställa in det med. Inte så vanligt i dagens läge vad jag vet. Bara på lite dyrare huvudenheter som den funktionen finns just nu

Dyrare? Hm..finns enhet för runt 3K som har tidskomp.....dyrt? inte då.
Finns dessutom slutsteg som har tidskomp, filter och EQ intigretat..... Audisons topserie är ett sådant exempel. Men 30K för 4-kanalarn är lite saftigt va? wink

7 241 Inlägg
5 juni 2010
Här är en diskussion (och ett trevligt verktyg från en norman)
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=4220

Finns fler trådar som berör tidskomp på BSF om jag inte minns fel.

365 Inlägg
6 juni 2010
Men om man har en lågnivå från front på huvudenheten bak till sitt 2kanalssteg och driver 3middar och 3diskanter parallellt på varje kanal med passiva filter då kan man väl endast tidskompa vänster kanal och höger kanal som en högtalare per sida och inte varje enskillt högtalarelement?

7 241 Inlägg
6 juni 2010
Jimmaiy skrev:
Men om man har en lågnivå från front på huvudenheten bak till sitt 2kanalssteg och driver 3middar och 3diskanter parallellt på varje kanal med passiva filter då kan man väl endast tidskompa vänster kanal och höger kanal som en högtalare per sida och inte varje enskillt högtalarelement?

Precis...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2010
Lonefox skrev:
skonnebrink skrev:

Finns dessutom slutsteg som har tidskomp, filter och EQ intigretat..... Audisons topserie är ett sådant exempel. Men 30K för 4-kanalarn är lite saftigt va? wink

Finns billigare enheter än så t.o.m! Kenwood KDC-W7644U är ett exempel. Kör själv med en sån och är nöjd, går beviserligen att få till ett bra ljud även med en så billig enhet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
6 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
skonnebrink skrev:

Finns billigare enheter än så t.o.m! Kenwood KDC-W7644U är ett exempel. Kör själv med en sån och är nöjd, går beviserligen att få till ett bra ljud även med en så billig enhet. smile

Jodå.....om man bortser från rek listpris så wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 juni 2010
Jaja men det är ju inte så intressant för en vanlig konsument, det intressanta är ju till vilket pris man kan få tag på en vara. wink Men annars om man kan tänka sig att gå lite över 3000kr och få en riktigt bra spelare så är det ju flera som säljer Pioneer P88RS-II till bra pris nu!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
6 juni 2010
Jimmaiy skrev:

i ditt exempel är det att föredra att köra det aktivt
skulle vara betydligt mycket trevligare
trodde inte det skulle vara vättigt och ens värt att skaffa sep steg till mellan och diskant
men ljudet blir riktigt trevligt då man även tids comp skillnaden mellan diskant och mellan registret
ljudbilden blev trevligare iallfall som i mitt fall där mellan och diskant sitter en bit ifrån varandra
men jag hör inte vart ljudet kommer hur jag än anstränger mig
och att jag så klart inte lägger örat i mot diskanten eller mellan registret

sen är det bra att kunna välja freqvenser som passar dig och inte någon random passivt filter som oftast bara är något begränsad mot ett aktivt filter

nu vet jag inte vilka stereos som har möjligheter att aktivt dela och ha sep utgångar till diskant och mellan

på min p88rs kan man välja att antingen köra den med fram bak och sub
eller diskant mellan och sub
så har ni möjligheter och har en stereo som klarar av det så testa och se om det inte var värt besväret
har alltid annars kört passiva filter till framsystemet trotts att jag haft möjligheten att köra aktivt delat

just nu på tradera ligger det ett aktivt filter med dsp och allt

Kör fort så hinner inget hända...

7 241 Inlägg
6 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Jaja men det är ju inte så intressant för en vanlig konsument, det intressanta är ju till vilket pris man kan få tag på en vara. wink Men annars om man kan tänka sig att gå lite över 3000kr och få en riktigt bra spelare så är det ju flera som säljer Pioneer P88RS-II till bra pris nu!

Tänk på att jag började på 90-talet då listpris var ALLT ÅF:s gick på.....förutom tilltjatad eller stammisrabbat på runt 15-20%. De hade större marginaler med på den tiden.

Det är svårt att få gamla hundar att sitta...plus att jag betalar hellre lite mer för att försäkra mig om BRA support.......det är eg. den man betalar för när man väljer det högre priset. Och den är GULD värd för mig.

Borde vara det för alla.....

Vänd på det.....om varenda "vanlig" konsument alltid letar billigast pris......vad händer i längden med de små genuina företagen? Jo de får det svårare och svårare och till sist finns risken att de lägger ner. Kvar finns då stora kedjor med allt mindre kunskap då de har säljare och onlinebutiker som är svåra att få kontakt med alternativt ligger utomlands....

Grattis......svenska marknaden urholkas och kunskap försvinner...kvar står ni med era billiga grejer utan ngn som helst hjälp när det väl behövs.
(JA jag målar fan på väggen och halkar off-topic igen.......men jag är TRÖTT på de få små hundra kronor man kan tänkas spara hir o dit, det gör så lite när det väl kommer till kritan)

Sök