2684
Sök

S40 T4 -00 - Spänna handbromsen

71 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Tjena.
Jag äger en s40 T4 -00.
Mitt problem är att handbromsen tar väldigt långt upp och i dem första "klicken" när man drar upp handbromsen så tar den inte alls. Sedan är den väldigt slapp också, drar man upp den lite utan att första klicket går in så tänds bromslampan också.

Undrar lite hur man spänner åt den, har läst lite och dem säger att den är självjusterande.
Läst även att man kan smörja in skiten.

Måste även tillägga att dem vanliga bromsarna tar väldigt dåligt också, ifall det kan ha någon samband.
Om ni har några bilder som visar hur det ser ut och vart man skall kolla hade jag varit väldigt tacksam.

Problem nummer två, jag har haft problem med tomgången, gjorde rent tomgångsmotorn och nu är allting bra.
Men jag råkade pilla på någonting ja känner att ja inte skulle ha gjort, för kör jag bilen nu så känns det som att jag har spänt åt gas"grejen" för mycket nu så varvmätarn ligger på 1.3k varv innan den går ner till stabila 900 från att jag växlar 2-3 osv.

Se bilden nedan, den har jag skruvat på, och försökt justera nu så den inte fastnar utan resultat.

http://www.formore.se/bild.jpg

Väldigt tacksam för svaren.

224 Inlägg
8 juni 2010
Om handbromsen tar högt och bromsarna bak tar dåligt så är det dax att kolla så att bromsbackarna bak inte är slut och att du inte har andra fel på ok och skiva, din andra fråga vet jag inte et s..t om.

1 915 Inlägg
8 juni 2010
Gasvajern ska vara sträckt i tomgångsläget men får inte påverka reglerrullens läge.

Är beläggen dåliga så bör du byta dom först.
Tar de vanliga bromsarna dåligt bak så har det ett samband, då handbromsen sitter i bromsoket bak.
Beläggen ska bytas om det är 2mm eller mindre kvar på dom.
Bromsskivan ska bytas om den är smalare än 8,4mm.

Din handbroms är dåligt justerad, endera räcker det att spänna vajern(om beläggen är bra). Men om beläggen är dåliga måste du byta ut dom först.

Justering av parkeringsbroms

Allmänt

Parkeringsbromsen justeras med en mittplacerad justermutter i parkeringsbromshandtaget.
Obs! Full bromsverkan skall nås efter 5-7 hack.

Justering av parkeringsbroms

Ta bort den bakre konsolen.
Ta bort skräpkorgen, gummiplattan, de tre skruvarna och konsolens bakre del.
Kontrollera att balansfjädern (C) sitter vinkelrätt och undersök parkeringsbromsvajrar och bromsok om det behövs .
Vrid den mittplacerade justermuttern (A) tills handtaget är placerat mot stoppinnen (B) på båda sidor.
Kontrollera om bakhjulen kan roteras när parkeringsbromsen inte är åtdragen.
Kontrollera att den mittplacerade parkeringsbromsvajern alltid är spänd.
Sätt dit den bakre konsolen.

http://forumbilder.se/images/e52010102759Pe274.jpg
Senast redigerat av Louksor (8 juni 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

71 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
tusen tack för svaren.
Hissade upp bilen såg att den metallgrejer (som visas på bilden som B) hade fastnat på höger bak.
Köpte lite olja och spräjade och bankade upp den med en hammare lite, sedan fick en kompis sitta och dra upp handbromsen och ner hela tiden. Till slut släppte det och nu fungerar handbromsen mycket bättre.
Det är fortfarande lite glapp men redan vid första klicket så känns den "tung" att dra upp, tidigare så hoppade den upp precis som att ingenting tog emot.

Nu vet jag inte om någonting har slitits ut med tanke på att jag har kört runt så där.
Vad heter den metallbiten som visas på "B"? så jag slipper låta så korkad när jag förklarar smile

Sedan funderade jag på att lufta bromsarna, men nippeln som sitter på vänsterbak är rund.
Ska ja borra ur den och köpa en ny nippel och sätta dit och hur mycket kostar en sån?
Senast redigerat av elin_ (8 juni 2010)

1 915 Inlägg
8 juni 2010
B på bilden är stoppinnen.

Är nippeln rund ? Men den är fortfarande hel ? Eller har den gått av oxå ?

Är den hel så testa dra loss den med en tång, tex rörtång. Brukar funka till det mesta.
Värm lite runt nippeln först, så lossnar den lättare.
Sen byter du ut den mot en ny.

Om inte gamla nippeln går att få bort, så får du borra ur den och sätta i en ny.
Var rädd om gängorna, så nya nippeln passar.
En ny nippel brukar inte kosta så mycket på tex mekonomen, biltema osv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök