2780
Sök

Fjäderbensfästet i motorrummet tittar upp (volvo 855)

59 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#1
Var ute och plirade lite på volvon idag (855 -95) och såg att vänster fjäderbensfäste kikade upp gott och väl en centimeter:
http://img810.imageshack.us/f/foto0523v.jpg/

Vad i helsefyr är detta?
Om det spelar någon roll så har jag 60mm sänkfjädrar på fram.

............ajavisst.

8 251 Inlägg
15 juni 2010
#2
Ser likadant ut på min, och har inte märkt nåt ont av det. Verkar va nåt som blir när man sänker..?


59 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Ser likadant ut på min, och har inte märkt nåt ont av det. Verkar va nåt som blir när man sänker..?

Okej, då har man lugnat ner sig lite. Men andra sidan är bara ovanför cirkus någon mm. Asknas?

............ajavisst.

167 Inlägg
15 juni 2010
#4
topplagringen som har kastat in handuken, ser de ut som iaf.
smäller o lever lite när du kör i större hålor va?

Nu har jag inte någon erfarenhet av volvo men dom brukar inte vara så jobbiga att byta.


59 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#5
krakis skrev:
topplagringen som har kastat in handuken, ser de ut som iaf.
smäller o lever lite när du kör i större hålor va?

Nu har jag inte någon erfarenhet av volvo men dom brukar inte vara så jobbiga att byta.

Det klinkar och klonkar lite kan man säga ja smile
Är det någon större fara att köra med?

............ajavisst.

1 878 Inlägg
15 juni 2010
#6
Var så lite granna på min V70R, med koni dämpare. men det klonkade då inget alls. I mina ögon ser detta normalt ut.


167 Inlägg
15 juni 2010
#7
breakaleg skrev:
krakis skrev:
topplagringen som har kastat in handuken, ser de ut som iaf.
smäller o lever lite när du kör i större hålor va?

Nu har jag inte någon erfarenhet av volvo men dom brukar inte vara så jobbiga att byta.

Det klinkar och klonkar lite kan man säga ja smile
Är det någon större fara att köra med?

Både ja och nej, men jag hade bytt snarast.

tror inte risken är så stor att fjäderbenet hoppar iväg, men de kan ju bli slitskador i fjäderbenstornen och servon får ju jobba hårdare iom att de inte sitter nått lager.


KHRacing
15 juni 2010
#8
Till slut slår man i ett hål o halva fjäderbenet tittar upp genom hålet efteråt.

59 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#9
Tack för alla svar, ska byta den snarast, vet dock inte vad jag letar efter smile Varken skruvat eller laga.se har något som heter topplagring?

............ajavisst.

8 251 Inlägg
16 juni 2010
#10
Kollar du hos skruvat så kallar dem det för fjäderbussning, det är gummidelen som håller fast fjädern i ovankant. Den delen är bara instucken i fjäderbenslagringen.


4 822 Inlägg
16 juni 2010
#11
breakaleg skrev:
Var ute och plirade lite på volvon idag (855 -95) och såg att vänster fjäderbensfäste kikade upp gott och väl en centimeter:
http://img810.imageshack.us/f/foto0523v.jpg/

Vad i helsefyr är detta?
Om det spelar någon roll så har jag 60mm sänkfjädrar på fram.

så där brukar det se ut, det är värre om det blir som för killen som skrev den här tråden då det va 1dm glipa yikes http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=180982

krakis skrev:
topplagringen som har kastat in handuken, ser de ut som iaf.
smäller o lever lite när du kör i större hålor va?

Nu har jag inte någon erfarenhet av volvo men dom brukar inte vara så jobbiga att byta.

som jag skrev i tråden ovan så är det inte topplagringen utan fjädersätet som är kasst, topplagringen är en separat del som sitter ovanpå fjädersätet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 juni 2010
#12
Japp fjädersätet som e pajj Finns på Biltema

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
16 juni 2010
#13

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 juni 2010
#14
Ingen som tänkt på att med sänkfjädrar som Ts har så blir stötdämparens arbetsområde fel och påkänningarna fel på topplagringen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 juni 2010
#15
hotrodder skrev:
Ingen som tänkt på att med sänkfjädrar som Ts har så blir stötdämparens arbetsområde fel och påkänningarna fel på topplagringen.

ja 60mm utan nya stötdämpare var lite vågat faktiskt. Du kommer nog äta upp sånnadär lagringar om du inte byter stötdämpare snart

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

59 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#16
Fan vad ni är underbara. Dags att byta fjädersätet då.
Ang dämparen, vart hittar man en som är (vad jag förstått) kortare?

EDIT: Beställt nya fjäderbussningar som det hette på skruvat.

http://www.skruvat.se/Fjaderbussning-P12164.aspx

Behöver jag spänna ner fjädrarna för att byta dem? Minns inte riktigt hur det såg ut där nere?

Tack för alla svaren! big_smile
Senast redigerat av breakaleg (16 juni 2010)

............ajavisst.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 juni 2010
#17
Du behöver spänna ner fjädern ja smile
Måste jag gö på min iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 juni 2010
#18
Ut med fjäderbenet å spänna ihop fjädern ja. denna bussningen sitter ju under fjäderbenslagret så allt måste isär

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök