3302
Sök

Fastrostad bromskiva? Volvo 745 -90

39 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#1
Har varit ute och försökt att lossa på vänster bromsskivan fram i säkert 40 min nu och den sitter fortfarande som berget... Funderade på om det kan vara så att det är en sån där skiva från innan -88 med integrerat nav, vilket inte borde finnas på min bil!

Hur vet man om det är integrerat eller inte?

Plockade bort det koniga "locket" som sitter i mitten av skivan och innanför fanns en stor mutter utan saxpinne i och helt rostfri och utan fett, såg väldigt ny ut.

Kan det vara så att det är en gammal jävlig skiva eller är den bara fastrostad?

Bendix-system där fram. Ska se om jag kan ta en bild sedan om det kan hjälpa.

4 005 Inlägg
21 juni 2010
#2
SÅ här gör man:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/859395_z844fr.jpg


39 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#3
Hehe synd att man inte har en yxa då! nä men jag slog som en galning med hammare och släggor av olika slag utan framgång.

2 bilder:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/------------------------------------------------------------------Bild%20001.jpg

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------------------------------------------------------------------------Bild%20002.jpg

Edit: Den där styrpinnen eller vad det heter satt inte på när jag försökte få av skivan.

Edit nr2: bromsoket satt inte heller på smile
Senast redigerat av Gabba (21 juni 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 juni 2010
#4
ett tips är ju att ta bort bromsoket också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 005 Inlägg
21 juni 2010
#5
NITROUS skrev:
ett tips är ju att ta bort bromsoket också

+1

hehe. Rätt lurigt att få bort bromsskivan utan att ta bort bromsok o bromsokhållare!


39 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#6
linuslinje skrev:
NITROUS skrev:
ett tips är ju att ta bort bromsoket också

+1

hehe. Rätt lurigt att få bort bromsskivan utan att ta bort bromsok o bromsokhållare!

Jag tog bort hela bromsoket och styrpinnen men satte ihop det igen för att kunna köra bilen. Efter det gick jag ut och tog bilderna. smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
21 juni 2010
#7
isåfall röstar jag på en flaska rostlösningsolja, gärna den från feltema med kylspray, samt en jäkla massa värma och ett riktigt manligt slag med STOORA släggan, då ska du se att skivan släpper wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

39 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#8
Ok, får väl åka och köpa det då... Fan va besvärligt det alltid ska vara... mad

R som i Robban....
122 Inlägg
21 juni 2010
#9
hjälpte en kompis med hans 740 -87. Även där satt skiven STENHÅRT. Vi försökte komma på om den satt på något speciellt sätt men kunde inte hitta, så tog en slägghammare och tog i för kung och fosterland några gånger och det löste det hela. Så bara ta i med hårdhandskarna smile


Smålänning
7 883 Inlägg
21 juni 2010
#10
Ser inga slagmärken... Ska du byta skivan eller svarva den? Tycker den ser fräsch ut annars smile

Men ska du byta den så spara inte på krutet... Se till att palla upp med ordentliga pallbockar på stabilt underlag och se banka på med det absolut kraftigaste och största du har.

Slå gärna mellan bultarna med, i mitten, ifall den sitter på centrumhålet smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 005 Inlägg
21 juni 2010
#11
RoobsteR skrev:
hjälpte en kompis med hans 740 -87. Även där satt skiven STENHÅRT. Vi försökte komma på om den satt på något speciellt sätt men kunde inte hitta, så tog en slägghammare och tog i för kung och fosterland några gånger och det löste det hela. Så bara ta i med hårdhandskarna smile

Ja exakt samma sak hände oss. Helt sanslöst vad hårt den satt. Vi var 4 st och slog med slägga. Det behövdes en vän som hade bra sving så lossnade den. smile Shit, trodde bilen skulle ramla ner så som han tog i.


39 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#12
Asså jag vet inte riktigt hur skivan ska se ut för att vara helt slut, men det är skapligt med spår i den på kanske 1 mm, den är alltså inte plan utan den känns vågig om man drar fingret från mitten och ut.

311 Inlägg
25 juni 2010
#13
Om du inte ska spara skivan, ta vinkelslipen o skär av eländet eller skär ett spår i skivan och spräck den!
Har fått gör så några gånger... Se bara till att du endast skär i skivan wink


5 089 Inlägg
25 juni 2010
#14
Något som alltid funkar för mig är att ta storsläggan och slå rakt på navet. Se upp för pinnbultarna bara. Denna teknik funkar alltid för mig iaf.

\Lindgren

1 562 Inlägg
25 juni 2010
#15
bendix brukar väl ha skivan integrerad med navet vad jag vet.lägg upp en bild så syns de ju, varför ska sivan bort föresten?ska du byta lager så spelar det ju ingen roll egentligen om skivan följer med ner.

438 Inlägg
27 juni 2010
#16
Inget ovanligt att skivan fastnar på Bendrix System, dom rostar på insidan av försänkningen om du förstår vad jag menar????
De rostar så mycket så att där blir en 2-3 mm tjock beläggning  så kan inte skivan krypa ut för den kilar fast sig på navet,
Har själv erfarenhet av detta från skolan när vi skulle byta skivor och klossar på just en 745 fast denna var ju då en -87,

http://i365.photobucket.com/albums/oo95/2ned_boy/skiva1.jpg
Här Rostar De!
Senast redigerat av VAnd3rsson (27 juni 2010)



Sök