3248
Sök

Krockat med en Hjort

83 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Hej!

Jag hade oturen nu i fredags att krocka med en hjort, med caddyn som tur var ändå.

Nu är ju inte Folksam Skadeanmälan öppen förrens imorgon, men jag undrar lite just nu, som jag hoppas ni vet svaret på.

Jag har en Halvförsäkring på bilen genom Folksam, täcker den viltolyckor? Enda texten jag kan få fram ifrån Folksams hemsida om viltolyckor är:

Vid kollision med djur slipper du betala självrisk. Även om bilen har vagnskadegaranti slipper du självrisken vid djurkollision under förutsättning att bilen är halvförsäkrad i Folksam.

Vad gäller egentligen? Vagnskada ingår ju inte i Halvförsäkring, det vet jag med. Men gäller andra regler vid viltolyckor?

MVH. Fredrik

jorgen72
27 juni 2010
Tyvärr tror jag inte att du får ut något på försäkringen men år du med i viltskade fonden så kan du få pengar där ifrån

1 723 Inlägg
27 juni 2010
Det verkar bara gälla vid helförsäkring. Jag smällde med ett rådjur förra lördagen, och då hade jag missat att teckna vilttillägget så det blev inget på min halvförsäkring som de annars har som lägsta krav.

Viltskadefonden är ett alternativ men där lånar du pengar, du får inget. Ca 12000kr kan lånas räntefritt och ska betalas tillbaka på max 3 år. http://www.fmk.se/formaner/viltskadefonden.htm

83 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Det låter ju inte så roligt alls!

Har fått ett pris på ungefär vad det kommer att kosta att laga bilen, och det var ca. 15 000kr...
Men jag får ringa Folksam imorgon och se vad dom säger.

Tack för svaren!

Sök