3845
Sök

Saab Nybilsgaranti Följer Inte Eu Eller Konsumentköplag?

1 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
sadJag behöver hjälp att hitta kontaktadress till garantiansvarig på SAAB i Trollhättan!
Har en 9-5 combisport 2.0t 2008 2700mil.

Jag anmälde fel via E-mail en (1) dag innan nybilsgarantin skulle gå ut.
Svenska bil i Högsbo menade att man måste komma in med bilen för felsökning
d.v.s. man kan inte endast anmäla ett fel. Konsekvensen av detta resonemang skulle kunna resultera i att man anmäler ett fel 1 vecka innan garantin går ut och när man gör detta så säger verkstaden att vi har ingen tid förrän om 2 veckor - men då har garantitiden gått ut, så det blir ingen reparation på nybilsgarantin. Rent juridiskt kan inte denna policy hålla menar jag. På så sätt skulle man kunna neka ett antal felanmälningar genom rent godtycke.

Det ännu märkligare är att verkstaden hävdar att även Saabdirekt har meddelat dem att garanti gäller inte om bilen inte har felsökts innan garantin går ut trots att man har bekräftat att min anmälan kom en dag innan sista dagen.

Så här får det bara inte vara utan jag behöver nu försöka att tränga mig igenom deras "klagomur" och få kontakt med den garantiansvarige i Trollhättan. Problemet är att om man inte har namnet eller direktnummer så kommer man ingen vart i växeln.

Någon här som vet hur man får direktkontakt?

Jag vägrar att tro att detta verkligen är Saab´s officiella policy utan här handlar det troligen om samarbete mellan "saabdirect" och den lokala verkstaden.

Kanske borde jag även berätta vad som troligen är felet. Hör och häpna, man tror att det rör sig om krängningshämmaren eller pendelbenet! Bilen har gått 2700 mil!!! Det betyder att det handlar om ett tillverkningsfel eftersom denna del numer är annorlunda i utförande. Tillverkningsfel skall gå under reklamation
och detta gäller under 3 år.

En annan info jag fick var att Saab endast tar kostnader på max 2500kr när det gäller nybilsgaranti vilket ytterligare gör det hela än mer häpnadsveckande.

Tacksam för alla råd jag kan få.
Tack!
Bernt

Thorssa
30 juni 2010
Sjukt dåligt om de inte tar på sig detta, om inte annat på ren good will!

1 174 Inlägg
30 juni 2010
jadu svårt läge. Tror dock inte att svenskabil vill sätta käppar i hjulet för dig utan mer att det är saab som sätter käppar i hjulet för dig och svenska bil.

Sedan så har svenskabil rätt, du måste visa upp bilen för att kunna fel anmäla något och det där med 2500kr är troligen bara skitsnack. Aldrig hört något sånt förut.

Om jag vorre du skulle jag försöka snacka lite mer med svenska bil och göra någon typ av good will.

Lycka till
Senast redigerat av Akka (30 juni 2010)

109 Inlägg
30 juni 2010
Att maila in ett fel en dag innan garantin går ut är inte mycket värt tyvärr, oavsett om det skulle vara ett garantiärende eller ej. Om man går igenom lite villkor för vad som gäller i samband med nybilsgaranti måste problemen har felsökts och skrivits ut svart på vitt innan den garantin har gått ut.

Nu säger jag inte att problemen med krängningshämmaren inte skulle vara ett garantiärende från Saabs sida, kan aldrig tänka mig att de skulle låta dig ta den kostnaden heller för den delen. Men hur kommer det sig att du kontaktade dem med en enda dags marginal, uppstod problemet under samma sekund? Det minsta du skulle ha gjort är att ha svängt förbi din bilhandlare...

Att de bara skulle ta kostnader upp till 2500:- är bara hittepå, gissa vad det kostade att byta låda + koppling i familjens f.d. 9-3 ttid?

Hemmainstruktör
641 Inlägg
30 juni 2010
berntlars skrev:
En annan info jag fick var att Saab endast tar kostnader på max 2500kr när det gäller nybilsgaranti vilket ytterligare gör det hela än mer häpnadsveckande.

Det är ren skitsnack, har utfört flera garantireparationer som gått över 5 sifriga belopp och det har aldrig vart nåra problem.

Sen att du inte skulle få dina pendelstag bytta på garanti för att du inte lämnat in bil på felsökning innan garantin gått ut förstår jag mycket väl. Det är ju inte du som privarperson som ska reklamera garantin mot Saab utan din Saab-verkstad som ska göra det och det måste ha fått in felanmälan/felsökt innan garantin gått ut för att kunna utföra reparationen och kunna reklamera den mot Saab. Att skicka ett mail dagen innan garantin gått ut är för lite och för sent. Det minsta du kunde gjort är svänga förbi verkstaden, anmält felet så att dom kunde gjort en arbetsorder och ev. provkört bilen för att konstatera felet så hade det inte vart nåra problem alls att få det ut på garantin. Att man ev. bytt underleverantör eller konstruktion av en del eller bara nummerändrat det pga. andra orsaker behöver ju inte tyda på tillverkningsfel heller så tror inte du kommer långt med det påståendet heller. Saab har förlängd garanti på de delar som det vet varit dåliga i grundkonstruktion och om pendelstag inte ingår (vilket jag antar eftersom du inte fått hjälp av Svenska bil) i dessa så är det nog inget fel på tillverkningen heller.

Direktummer till garantiansvariga tror jag inte ska ges ut så det bästa e nog å vända dig till din Saab verkstad å se om dom kan hjälpa dig med att antingen få reklamationen att gå igenom, skadar ju inte å pröva eller om det kan ta en del av kostnaden vilket borde vara troligt om du är en lojal kund.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Sök